Optimum BF20L till CNC

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Användarvisningsbild
mark
Kontakt:

Inlägg av mark »

Jag tror jag frågat detta tidigare men jag gör ett nytt försök då folk verkar kommit lite längre med sina koverteringar.

Är det någon som kopplat in sig för att styra spindeln på BF20 från Mach3?

Är det någon som sett en utbytes spindel för BF20 till en ISO kona istället för MK2?
Alt. något annat som skulle kunna användas för en verktygsväxlare.
lenny

Inlägg av lenny »

Hej det var länge sen
Mark jag har små kikat på det och man ersätter potentiometern med en 0-10Volt signal, styrd från mach3 med ett sådant här t.e.x http://www.cnc4pc.com/Store/osc/product ... ucts_id=58
Användarvisningsbild
mark
Kontakt:

Inlägg av mark »

Jag har köpt mitt breakout kort med optoisolerare samt Chargepump från CNC4PC.
Chargepumpen kan jag inte få funka alls. Så jag är inte direkt imponerade av dem. Men i ärlighetens namn så har jag ännu inte provat köra den direkt mot printerporten istället för genom optoisolerarna.

Det vore kul att höra hur det går för er andra.
sweFredrik

Inlägg av sweFredrik »

Hej Mark,

När du skriver "Chargepumpen kan jag inte få funka alls". Menar du då att ouput ledden inte lyser ? Om du disablar charge pumpen, kan du då få output ledden att lysa? På mitt C11G funkade inget av detta, vilket ledde till att jag fick ett nytt kort skickat. Mycket bra support på cnc4pc tycker jag. Lycka till!
lenny

Inlägg av lenny »

Jag hade samma problem med min chargepump, men jag satte charge pumpen på 5Khz i mach 3. alltså Config->Generalconfig->setchargepump to 5Khz-laser standby ungefär i mitten längs till höger i det fönstret.
Sen kan jag hålla med om att det borde fungera med en 12,5 Khz signal utanvidare, det verkar som cnc4pc korten har problem med detta.
Det har kommit ett nytt kort C11T som har en microprocessor som styr chargepumpen.
lenny

Inlägg av lenny »

Ja jag kan ju nämna att min retrofit av min Optimum började ganska illa, så här kommer lite info.
För det första, det största problemet var att jag fick väldigt dålig prestanda från mina stegmotorer.
Det berodde på dålig pulssignal från dom datorerna jag testade på först, bios stod parallellporten på normal, vilket inte alltid är självklart bäst, man bör prova dom olika inställningar som ger bäst prestanda tyb epp.
den tredje datorn (tredje gången gillt) stod bios på det.
Kan ni tänka er motorerna började låta som symaskinsmotorer, det började verkligen lossna, det kan ju tänkas att kulskruvar på x och y axel gjorde sitt också. X=5000mm/min Y=4500mm/min Z=1000mm/min med orginal trapetz.
Jag har varit dålig på att ta bilder tyvärr, men jag hoppas på fönyad inspiration under hösten så att jag kan ge er lite bilder på utvecklingen av fräsen.
lenny

Inlägg av lenny »

Här kommer iallafall lite bilder
http://cid-8927844ab441033a.skydrive.li ... CN1498.JPG
Jag vet inte varför det inte går att lägga upp bilderna med img, men det fungerar iallafall inte ?
Användarvisningsbild
pcmper
EF Sponsor

Inlägg av pcmper »

Vackert lenny, och det var ju en imponerande hasighet på X och Z, men så är det väl också 5mm stigning på kulskruvarna?
Kul att Du fått rätt på det :)
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Det går om du klickar på bilderna så de hamnar i ett eget fönster för dig, och sen kollar vad de har för adress, var och en.

[edit]
tog bort exemplet.
Senast redigerad av MadModder 14 augusti 2008, 22:33:33, redigerad totalt 1 gång.
lenny

Inlägg av lenny »

Man tackar, dågör jag ett försök igen.
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
lenny

Inlägg av lenny »

Pcmper ja det är Solectros 5mm/varv på X&Y.
Kulskruvar är rätt så dyra, men det blir väldigt mycket bättre precision och hastighet.
Jag kan tillägga att hade jag köpt kulskruvar idag så hade det blivit 10mm/varv, jag tror att det är helrätt utväxling för stegmotorer.
pinussen

Inlägg av pinussen »

Jösses vad rent :D Ser aningen smutsigare ut hos mig hehe.

Riktigt snyggt! :tumupp:
lenny

Inlägg av lenny »

Ja Pinussen det kanske beror på att du har använt den som man ska ,fräsa med den :D
Det har inte blivit mycket av den varan ännu, för min del.
lenny

Inlägg av lenny »

Jag kan nämna att jag körde med Jojjes kort som inte kunde driva ut motorerna helt, men kom ändå upp i hela 2500mm/min.
Och jag som trodde att stegmotorer var skit, det är numera finfina grejor :D
pinussen

Inlägg av pinussen »

Jo, stegmotorer funkar riktigt fint. Om man inte börjar tappa steg dvs, lite svårt att veta om man gör det bara. :? Får se hur snabbt de går att köra när jag bytt kablar.

Hade tänkt att köra lite igårkväll men självklart gick ju bandet till bandsågen sönder strax innan jag sågat till råämnet, julaskit... Å ingen bågfil har jag. :( Har gått igenom ganska många blad men de är dåligt ihopsvetsade och hoppar lite varje varv vilket gör att de går av efter ett tag. Det jag hade nu var ganska bra svetsat men som sagt nu gick det igen... Hoppas Jula fått lite kvalitetskontroll på dom sen jag köpte senast.
Skriv svar