POS baublys CNC (4de axel)

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Användarvisningsbild
tecno
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: POS baublys cnc (ATC-planer)

Inlägg av tecno »

Typ det du har i bild ja, stoppringen på verktygs skaftet. Få kast ? Är adaptern välgjord så fungerar det OK.

ER8 och ha dessa i ditt ATC, javisst men fan va dyrt det kommer att bli = ett ER8 skaft/verktyg. Njae du får nog tänka om.
Dyrt = dels inköp av ett gäng ER8 skaft sen ska dessa grovsvarvas och rundslipas till dimension 6mm med hylsa+verktyg inspända för exakt centrering för 0 i kast.
Användarvisningsbild
POS
Kontakt:

Inlägg av POS »

ER8-skaft går på ca 150:- st på ebay så det är väll inte så farligt?
Sen är det bearbetningen för att få 6mm skaft utan kast...
Jag behöver ju inte fler än 3-5st till att börja med.

Men visst kan man göra enklare lösningar billigare så är det ju bättre!
Jag ska nog börja med att göra ett ställ för 6mm verktyg och se om jag kan lösa atc-styrningen med macron som behövs.
En till styrd luftventil måste ju igång också.

Det ska bli kul och se om det är nått jag kan få fart på! :)
Användarvisningsbild
tecno
Kontakt:

Inlägg av tecno »

Finns ju en variant till och det är slipade 6mm med brotchad Ø för verktyg anpassat för att värme krimpa på en solid hylsa, ringen behövs men man kan ju svarva/slipa en krimphylsa med en ring på också men då behöver du verktyg för krimpningen + att du fm behöver en probe för att mäta verktygs längden och ett makro som lägger in rätt offset.

OK att ER8 skaften inte kostar en förmögenhet men här kommer också balansering in i bilden. Frågan är vilket max rpm dessa kina ER8 skaft klarar. Klart smidigaste är en egen krimphylsa men det är lite mer runt omkring.

/stavfel
Senast redigerad av tecno 23 september 2011, 18:24:52, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
POS
Kontakt:

Inlägg av POS »

Jag får nog prova vad jag lättast kan få att funka.

Ska nog låna en optisk varvräknare och kolla hur fort spindeln verkligen går också, det är ju en sak vad som står på den att den klarar som max och vad verkligheten är.
Användarvisningsbild
tecno
Kontakt:

Inlägg av tecno »

Du kan få låna en av mig om du inte hittar någon varvräknare på närmare håll.
Användarvisningsbild
POS
Kontakt:

Inlägg av POS »

Okej tack, ska kolla med en kille som kör RC-heli först, tror han har en för att kolla varvtal på den.
X-IL
EF Sponsor

Inlägg av X-IL »

Har nu kunnat kolla på filmen och det där ser ju riktigt bra ut. Vi skulle ha kopplat dit luft när jag och Tecno var på besök, då hade vi vetat tidigare :)

Måste väl finnas reduktionshylsor från 6mm med bättre kvalitet också?
Användarvisningsbild
POS
Kontakt:

Inlägg av POS »

Ja jag hade ingen aning om att den funktionen fanns på spindlarna, gissa om det var en trevlig överraskning. :)
Nog ska jag kunna lösa problemet med hållare till verktygen nu när jag har en sån här spindel även om det krävs några försök, och som du säger finns det säkert bra saker att få tag på.

Jag har ju kollat efter nått liknade men det har varit för dyrt och lösningen som finns till Kress:en känns inte så prisvärd tycker jag.
Nu finns ju själva grundförutsättningen att lyckas med en ATC i alla fall.
Användarvisningsbild
POS
Kontakt:

Inlägg av POS »

Nu har jag fixat hållare till spindeln och dragit fram luft till dragstångsfunktionen, till att börja men lånar jag ventil och relä från dimmkylningen.
ATC-Macrot har jag laddat ner och kollat igenom instruktionsfilmen, det verkar inte vara några problem att förstå sig på som tur är!

Så med lite tur kan jag testa att göra automatiskt verktygsbyte redan i morgon, ja om allt går som det ska...

Varvtalsstyrningen är jag lite mer osäker på och jag ska försöka få lite hjälp att mäta upp hur jag ska koppla, jag har ju ingen manual och en felkoppling kan ställa till det.
Tills jag är säker på hur man gör så kör jag med den manuella potten.
X-IL
EF Sponsor

Inlägg av X-IL »

Du ligger inte på latsidan! Kul att höra att det går framåt för nån. Sitter och fipplar med BOBet nu, så snart är det dags för prototypfräsning. bara svårt att bestämma mig för vilka optokopplare. Tror jag går på Tecnos linje och byter till två st 2630 istället för 4 st PC817. Nu ska man bara få tag i dem till ett vettigt pris.
Användarvisningsbild
tecno
Kontakt:

Inlägg av tecno »

Har såna på 'lager' till Elfa pris (köpta därifrån)
X-IL
EF Sponsor

Inlägg av X-IL »

Bra att veta. Har dock en polare som jobbar på Elfa-ÅF i Västerås så kan ta en tur till honom nån lunch, så får man en pratstund också :)

EDIT: Vänta nu, kollade Farnell, VO2630 kostar en fjärdedel av HCPL2630 vid köp av tio.
Användarvisningsbild
POS
Kontakt:

Inlägg av POS »

Proof of concept!! :D

Kolla filmen helt enkelt:

Det är en hel del kvar att göra innan jag verkligen kan köra med det vid fräsning men grunden finns och fungerar.
Spindeln måste ju styras i alla fall av/på och en riktig verktygshållare måste tillverkas.

Så måste jag kolla så homegivarna funkar bra och ger samma nolla hela tiden, den ena fick jag chimsa så den kom närmare metallen för att fungera som den skulle.
Kanske måste jag koppla om och köra dom på 24v i stället för 12v om dom inte är exakta nog.

Vad tror ni om stoppringarna, jag har funderar på två olika förslag:
stoppring.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
X-IL
EF Sponsor

Re: POS baublys cnc (ATC-Film!)

Inlägg av X-IL »

:bravo: :bravo: :bravo:

Stoppringarna har olika fördelar. Konan centrerar verktyget i en enkel hållare så att det blir lättare att träffa centrum rätt. Cylindern är enklare/billigare och klarar nog av lite mer smuts i verktygshålet men centrerar sämre. Det är i alla fall mina spontana funderingar.
Användarvisningsbild
PeterH

Re: POS baublys cnc (ATC-Film!)

Inlägg av PeterH »

Trevligt :tumupp: Den här långa semesterturen som fräsen tar vid verktygsbytet, är det Mach3 eller vad?
Skriv svar