Nätaggregat?

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Detraw

Inlägg av Detraw »

aaa själklart, här är kopplingschemat över kretsen:

Fast jag har inte anslutit den 4:de pinnen på första likriktarbryggan (den blåa kopplingen på schemat)
Bild
evert2

Inlägg av evert2 »

Detraw:

Förlåt mig....jag blandade ihop "jann66"´s bild på "softstart" och en bild som du tidigare hade ute på tråden....den där med 7812-regulatorn till reläet...å så..jag såg ju den "ute på tråden" igårkväll.
Användarvisningsbild
Andy

Inlägg av Andy »

Detraw;

Om du har mer än 35V in på en 7812 så kommer den att stryka med efter ett tag!

PS. jag ser inte din bild av någon anledning?
evert2

Inlägg av evert2 »

Andy: ...eller nån annan....de ä la bara att trycka dit en zener-diod på typ......10-12 V eller så ......eller är det bättre att använda sig av en annan regulator istället....
Användarvisningsbild
Andy

Inlägg av Andy »

Man kan för-reglera med en (effekt)transistor och en zener diod om man vill.
evert2

Inlägg av evert2 »

okidoki.........va?!? transistor?!?!
Användarvisningsbild
Andy

Inlägg av Andy »

Ja, kollektorn till inkommande +, emittern utgående + och basen via zenerdioden till minus!
Sen måste man tänka på att det kan bli varmt om spänningsskillnaden och strömmen blir hög.

edit: glömde att säga att det är en NPN transistor! :oops:
evert2

Inlägg av evert2 »

Jaha du menar så ....Jag tänkte lite annorlunda .....bara låta strömmen till regulatorn få gå igenom zener-dioden....kan inte det funka då?
evert2

Inlägg av evert2 »

Förresten...är det inte bättre å BARA köra med transitor å zenerdiod då?

Som jag fattar det ska det bara användas till att mata plus-sidan till en reläspole...i så fall borde väl det duga eller?
Användarvisningsbild
Andy

Inlägg av Andy »

Nä, en zenerdiod kan inte serie reglera den används parallellt och i det här fallet låter vi en transistor styra effekten som en serie regulator styrd av zenern och tillhörande förkopplings motstånd.

Edit: vi skrev nog samtidigt, jo det räcker ju till att driva ett relä så klart!
Detraw

Inlägg av Detraw »

Så där ja, hade ett litet strömavbrott hemma så min server gick ner, men nu är en uppe igen lika pigg som alltid :D

Hmm jo men alla era svar är ju bara hur man långsiktigt skulle kunna få saken att funger, om jag nu matar en 7812:a med 33V nu under bänk körning så borde den ju klara det? alltså borde det ju inte vara där felet ligger, eller?

Jag hade tänkt montera 7812:an på en kylfläns eftersom som jag matar den med max spänning den klara, borde den inte hålla då under en längre tid?

EDIT: evert2: ville du ha kopplingen med mjukstarten? för den har jag som du ser inte använt...
evert2

Inlägg av evert2 »

Nä, det var bara jag som blandade ihop det mellan schemat på softstarten å det schema Du visade upp - den med reläet..som är tänkt att matas med 7812:an.
Detraw

Inlägg av Detraw »

aha ok, jag frågade en kille som går på El, han trodde att en kondensator kanske va trasig, kan det bero på det?
evert2

Inlägg av evert2 »

Detraw: Jag undrar ärligt talat om jag tänkt rätt vad gäller inkopplingen av jord till efter likriktarbryggan....kan lixom inte se vad det skulle kunna vara....annars (det borde ju inte var nåt problem att koppla ihop jord anslutningarna efter likriktningen.....)
Detraw

Inlägg av Detraw »

hmm ja nu så har jag kommit en bit, men om det är frammåt vet jag inte

reläet beter sig konstigt fortfarande, men nu så är det någolunda samma spänning varje gång man mäter över kondensatorerna, den ena 33V och den andra ca 50V

Men detta är om man mäter med multimetern inställd på likspännings, om man ställer inte den på att mäta växelspänning så får man ungefär det dubbla på varje kondensator... brukar det va så? eller är det så att mina likriktare är fel på nått sätt så att det fortfarande är växelspänning?
Skriv svar