POS baublys CNC (4de axel)
- tecno
- Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
- Kontakt:
Re: POS baublys cnc
Tror du spetsen är lämpad för detta? Det kanske går åt ett 7-h tryck för att skyffla undan kopparn för att få ett acceptabelt isolations avstånd.
Jag såg en sida som sålde spetsar från 0.01-1mm om jag minns rätt, med rätt grejer kanske det går.
Tyvärr har jag ingen data på spetsen jag har men det blir ganska tunna spår, en gissning, kanske 0.1mm
Tyvärr har jag ingen data på spetsen jag har men det blir ganska tunna spår, en gissning, kanske 0.1mm
Idag kollade jag lite på spindlarna som följde med fräsen för att förstå hur dom funkar.
Jag har sökt data på dom och hittat den här pdf:en
http://www.kohmatic.co.kr/pinfo/aj/aj-p ... 022007.pdf
Mina spindlar är märkt "TYP 42-2.5"
Det finns ingen exakt likadan men så pass lik att man kan jämföra i alla fall.
På ovansidan av spindeln är en luftanslutning som jag misstänkte kunde vara till kylning av spindeln, men det visade sig att
den var till att låsa den vid verktygsbyte.
Smörjningen verkar vara permanent och aktiv kylning behövs inte.
Så plockade jag isär frekvensomformaren för att kolla varvtalsstyrningen, den kunde jag mäta till 0-8V på potten, och det finns även en ingång för extern styrning som högst troligt ska ha 0-8V också.
Potten fixades från sin hackiga gång med lite 2-26 elektronikspray och även ampermätaren på frekvensomformaren fick jag igång igen.
Så det borde bara vara att köra med spindlarna nu och fixa varvtalsstyrning från mach3 på lämpligt vis.
Jag har sökt data på dom och hittat den här pdf:en
http://www.kohmatic.co.kr/pinfo/aj/aj-p ... 022007.pdf
Mina spindlar är märkt "TYP 42-2.5"
Det finns ingen exakt likadan men så pass lik att man kan jämföra i alla fall.
På ovansidan av spindeln är en luftanslutning som jag misstänkte kunde vara till kylning av spindeln, men det visade sig att
den var till att låsa den vid verktygsbyte.
Smörjningen verkar vara permanent och aktiv kylning behövs inte.
Så plockade jag isär frekvensomformaren för att kolla varvtalsstyrningen, den kunde jag mäta till 0-8V på potten, och det finns även en ingång för extern styrning som högst troligt ska ha 0-8V också.
Potten fixades från sin hackiga gång med lite 2-26 elektronikspray och även ampermätaren på frekvensomformaren fick jag igång igen.
Så det borde bara vara att köra med spindlarna nu och fixa varvtalsstyrning från mach3 på lämpligt vis.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Nu visade det sig att jag hade fel igen om luftanslutningen på spindlarna och det var mycket bra!!!!!!
Dom här spindlarna har luftstyrt verktygsbyte "Pneumatic direct tool change" och det betyder att man ganska lätt kan bygga en verktygsväxare med dom!!!!
Ger man dom luft så öppnar dom chucken och släpper verktyget, så sluts dom när luften stängs igen.
Otroligt bra upptäckt för min del efter som jag gärna vill ha verktygsväxlare.

Dom här spindlarna har luftstyrt verktygsbyte "Pneumatic direct tool change" och det betyder att man ganska lätt kan bygga en verktygsväxare med dom!!!!
Ger man dom luft så öppnar dom chucken och släpper verktyget, så sluts dom när luften stängs igen.
Otroligt bra upptäckt för min del efter som jag gärna vill ha verktygsväxlare.

Oj POS, det var minsann inte dåligt! Förhoppningsvis kan vi lösa det där med 0-8V snart...
- tecno
- Kontakt:
0-10V krets finns väl beskrivet i Mach manualen har jag för mig, bara att trimma utgången till max 8V
X-IL: Nej det är helt suveränt, jag har kollat på spindlar på ebay med styrd dragstång för verktygsväxling som dom kostar ju ofta över 20K. Det här är dessutom två stycken tyska Jäger och inga kinagrejer.
Man gängar helt enkelt fast spännhylsan i en luftstyrd dragstång verkar det som på dom här.
Tecno: Vi...
eller mest X-IL håller på att ta fram ett BOB med 0-10V så det kommer nog fixa sig enkelt.
Man gängar helt enkelt fast spännhylsan i en luftstyrd dragstång verkar det som på dom här.
Tecno: Vi...

- tecno
- Kontakt:
Been there done that = ej lönsamt att bygga egna BOB, OK att det ger en eller fler lärdomar på vägen. Sett 'inköpslistan' av komponenterna som jag skulle revidera omgående beträffande optokopplarna som är för långsamma.
Och du har flera spännhylsor? Eller finns de att köpa?
Tecno: Inte lönsamt nej, men kul. Tror du verkligen PC817 är för långsamma? 80kHz cut-off frequency. De är väl dessutom inte tänkta till steg/riktningssignalerna i första hand, utan till relästyrning och PWM:en .
EDIT: Ser att jag ganska enkelt borde kunna ersätta med HCPL2630 istället. Dock dyrare.
Tecno: Inte lönsamt nej, men kul. Tror du verkligen PC817 är för långsamma? 80kHz cut-off frequency. De är väl dessutom inte tänkta till steg/riktningssignalerna i första hand, utan till relästyrning och PWM:en .
EDIT: Ser att jag ganska enkelt borde kunna ersätta med HCPL2630 istället. Dock dyrare.
Senast redigerad av X-IL 23 september 2011, 12:38:51, redigerad totalt 1 gång.
Jag har flera spännhylsor men man behöver bara ha en för att göra verktygsväxlare, den största är 6mm. (ska kolla om det går att köpa större)
Verktygshållare kan man ju lätt göra av en ER8 chuck och svarva ner skaften till 6mm
6mm verktyg kör man utan hållare och på så vis kan man ha alla storlekar.
Låter det genomförbart tycker ni?
Verktygshållare kan man ju lätt göra av en ER8 chuck och svarva ner skaften till 6mm
6mm verktyg kör man utan hållare och på så vis kan man ha alla storlekar.
Låter det genomförbart tycker ni?
Senast redigerad av POS 23 september 2011, 12:42:33, redigerad totalt 1 gång.
-
PC817 har mycket riktigt 80kHz MEN då kör man dom i linjär mode dvs mellan typ 20 och 80% ledningsförmåga, vilket kräver ett komparatorsteg på utgången...
Digitalt funkar dom enkelt till ca 8kHz, med individuell trimning till 30kHz är mina erfarenheter. Vill man leva ett enkelt liv tar man någon mera avancerad typ HCPL2600 då kan man skita i hastigheten, den räcker alltid...
Digitalt funkar dom enkelt till ca 8kHz, med individuell trimning till 30kHz är mina erfarenheter. Vill man leva ett enkelt liv tar man någon mera avancerad typ HCPL2600 då kan man skita i hastigheten, den räcker alltid...
- tecno
- Kontakt:
Re: POS baublys cnc (ATC-planer)
Det där ser ju trevligt ut, nu gäller det för dig att lista upp vilka skaft diametrar du vill kunna ha i ditt ATC system. Större än 6mm?
Säg så här att 6mm är max, du vill använda säg 1/8" skaftade verktyg. Tillverka då en bunta adaptrar med YD6 och ID3.175 och se till att alla de verktygen har en påmonterad ring.
Alternativt så har du alla dessa ringarna förinställda = då vet du längden eller så har du ett steg till och det är verktygs längdmätnings probe som du mäter in för varje.
Viktiga är påmonterad ring som håller adapterringen (slitsad) på plats.
Säg så här att 6mm är max, du vill använda säg 1/8" skaftade verktyg. Tillverka då en bunta adaptrar med YD6 och ID3.175 och se till att alla de verktygen har en påmonterad ring.
Alternativt så har du alla dessa ringarna förinställda = då vet du längden eller så har du ett steg till och det är verktygs längdmätnings probe som du mäter in för varje.
Viktiga är påmonterad ring som håller adapterringen (slitsad) på plats.
Re: POS baublys cnc (ATC-planer)
Är det nått liknade bilden du menar i kombination men den stoppring?
Själv tänkte jag ju att man kunde svarv ner några ER8-skaft till 6mm och sen ha lite olika spännhylsor.
Det är förmodligen 6mm skaft som är den största spännhylsan till mina spindlar men man kan ju göra nån specialhållare i fall man vill ha större nån gång.
Jag har haft problem med hylsan på bilden och gått ifrån att använda sånna pga att det är så lätt att få ett kast på verktygen.
Själv tänkte jag ju att man kunde svarv ner några ER8-skaft till 6mm och sen ha lite olika spännhylsor.
Det är förmodligen 6mm skaft som är den största spännhylsan till mina spindlar men man kan ju göra nån specialhållare i fall man vill ha större nån gång.
Jag har haft problem med hylsan på bilden och gått ifrån att använda sånna pga att det är så lätt att få ett kast på verktygen.