Optimum BF20L till CNC

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Användarvisningsbild
mark
Kontakt:

Inlägg av mark »

Är det någon som har lite bilder på hur ni monterat home och limit switchar?

Är det föresten tittat på att styra spindelhastigheten från Mach 3?
pinussen

Inlägg av pinussen »

Tror inte nån här har limitswitchar, funderar på att fixa det när min elektroniklåda är färdigbyggd.

Vore trevligt att kunna styra spindeln via mach3, finns säkert nån på www.cncecke.de som lyckats. Om man bara läst lite mer tyska i skolan.. :(
Användarvisningsbild
dar303

Inlägg av dar303 »

www.cnczone.com kanske? på english! :)
pinussen

Inlägg av pinussen »

Inte så många som har BF20 på CNCzone eftersom det är en "tysk"-kinesisk maskin från början. Blir iofs mer engelsmän som har den nu så det kanske kommer lite mer info där också.
rickyboy

Inlägg av rickyboy »

Är det någon som vet hur bra det går att fräsa i rostfritt med bf20?.. eller någon som har provat?
Användarvisningsbild
pcmper
EF Sponsor

Inlägg av pcmper »

BF20 klarar nog det gällande styrka och stabilitet, har själv bara kört i hårt stål, rostfritt är väl lite segt så jag undrar om det är ett lätt eller lämpligt matrial att fräsa i överhuvudtaget.
jaras

Inlägg av jaras »

Jag har nu också fått upp ögonen för BF20. Ser ut som automatic production säljer maskiner för 9900 kr plus moms just nu. Alternativ från Tyskland eller Holland blir inte så fördelaktiga när frakten kommer på.

Det jag tänkte på är om ni som har haft era maskiner ett tag kan ge lite synpunkter på vad man ska tänka på och om det kanske är någon som bor i Stockholm som kan erbjuda ett studiebesök. Jag bor söder om stan och skulle gärna komma och kolla innan jag åker och köper.

Jag har läst dom flesta inläggen om konvertering och det tillkommer en del kostnader förutom själva fräsen men min plan är att hålla kostnaden nere i början och senare kanske få till kulskruvar, pekskärm etc.
StefanO

Inlägg av StefanO »

Hej

Jag är ny på detta forum med planer på att konvertera en bf20

Jag har lite kontakter i china och har planer på att ta hem stegmotorer eller dc-servon

Bifogar länk på servo motor och driver
Är tacksam för kommentarer och råd ang dimensionering (för stora /små )
http://www.ms-motor.com/dcservo.htm
http://www.ms-motor.com/DB81050V%20manual.pdf

Drivern ser ut att vara en geckokopia

Om man ska ta stegisar storlek data mm

Tack för mycket trevlig läsning har ännu inte hunnit igenom alla inlägg och kan ha missat inlägg som berör min fråga

Mvh
Stefan
Användarvisningsbild
PeterH

Inlägg av PeterH »

Vad pratar vi för priser för dessa drivare? Är främst ute efter en stegmotordrivare, exempelvis 8072 eller 8078 i deras modellprogram...

/PeterH
StefanO

Inlägg av StefanO »

Hej

Jag har fått prisindikation på några

8078 90$
25078 125$

Servona i mitt inlägg

motor 93$
driver 135$

stefan
H.O

Inlägg av H.O »

Hej,
Drivern ser ut att vara en geckokopia
Säger du det? Dom har ju t.o.m snott grafiken ur Geckodrives manual 8)

Hursomhelst, priserna på motorerna verkar ju schysta speciellt om det är MED encoder men det är lite oklart VILKEN motor det gäller.... Deras största ur standard sortimentet, DS54-24-29, ger ju inte mer än 0.35Nm kontinuerligt vid 2900rpm, det är bara ca 100W.

Försök luska reda på vad dom som har BF20 kör med för motorer, det bör ge en indikation om vad som krävs. Det gör stor skillnad att byta från trapets-skruvar till kulskruvar, så väg in det också och tänk på att om du väljer servomotorer så är det nästan tvunget med någon form av transmision mellan motor och skruv.

/Henrik.
PS. En "äkta" Gecko G320 kostar bara $114 vid en-styck.....och den är specad till 80V och inte 50V som "klonen"....
StefanO

Inlägg av StefanO »

Hej

Motorn är ds82-70-200

stefan
H.O

Inlägg av H.O »

OK, 200W är ju dubbelt så mycket som 100 så det är ju bra.... Jag ser två 'grejer' - inte nödvändigtvis problem men det bör beaktas:

** Den motorns märkspänning är 70V medans drivsteget bara är på 50V. Deras DB810A är däremot specad till 80V men jag vet i f-n om jag inte hade köpt originalet iaf, speciellt eftersom det är billigare - men det är upp till dig.

** Motorn gör 5000rpm så du lär behöva en remtransmisson på uppemot 5:1 för att för att utnyttja effekten dvs få upp vridmomentet och ner varvtalet. 5:1 tar rätt stor plats så det kanske blir knöligt att få dit.

/Henrik.
Användarvisningsbild
PeterH

Inlägg av PeterH »

Det känns som ett högt pris för en "kina-kopia" :? Precis som H.O. skriver är det inte många kronor till en orginal med bra support och en viss garanti... Hade priset varit typ hälften hade det ju varit en annan sak 8)

Ingen som har funderat på Geckos nya modul G540? Finns till försäljning nu hos Gecko för $299 (ca: 1800:-), då är det fyra kanler och BOB i priset... Priset enligt Gecko är lägre till "återförsäljare", då vid köp av en hel "kaka" med G250/G251 (själva drivkorten). Kanske man kunde ordna ett samköp... (eller finns det någon återförsäljare för Gecko i Sverige?)

/PeterH
StefanO

Inlägg av StefanO »

Hej

Vad menar du med "då vid köp av en hel "kaka" med G250/G251 (själva drivkorten)."

Ingår inte drivkortet i priset eller har jag fattat fel

Skulle gärna ha fler åsikter på servona och drivdonen har tillkommit ett nytt såg jag

Vad får dom kosta för att vara ett alternativ
Skulle det att få ihop fler antal och få ner priset kanske

Kommentar på drivdon 25078 för 125 $ med matning 220 volt

/stefan
Skriv svar