Dina mini-projekt!

Berätta om dina pågående projekt.
1802

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av 1802 »

Första försöket till en träpod, tripod i trä :) . Brädbit 20mm tjock sågad till triangel ca 80mm sidor. Magnum glasspinnar som ben. skruvade i centrum på sidorna. Treorin verkar funka. Funderar på att flytta skruvarna närmre hörnen. Hur blir hållbarheten om jag skalar upp till ca 1600mm höjd? Hmm den kommer att ta stor yta om den skall ställas lågt. Ben i 2 delar kanske. Jag skall nog försöka få in nån möbelskruv i plattan, så den växer nog också. Jag kan tänka mig att blanda in metall och gångjärn, men inte till att börja med..

En "fruktstege" Bild blir det nog också, när jag ändå träpoddar. Men den har inget naturligt fäste till tex kamera.
Användarvisningsbild
jesse

Inlägg av jesse »

Andy skrev:Den här är också intressant även om den startades 2001 : http://www.romanblack.com/picsound.htm
Det var ju en kul idé att förbättra ljudkvaliteten genom att man använder tre olika nivåer på utgången... etta, nolla, och "inget"... :)
RomanBlack's BTc 1bit sound encoding skrev:Playback.
The new bit is read from the BTc sound data. It is compared with the last bit. If the 2 bits are the same the new bit is output on the digital output pin. If the new bit is different from the last bit the digital output pin goes high-impedance (disconnects). The resistor value is R.

The result is that for two successive 1 bits the cap voltage rises, and for two successive 0 bits the cap voltage falls. But where the bits are fluctuating the cap voltage stays the same, causing (in theory) less output ripple and a better playback quality.
Bild
Användarvisningsbild
Electricguy

Inlägg av Electricguy »

Det senaste blev en USB till DC plugg kabel.. För att kunna driva en liten nätverksswitch från USB. Ska ha till läpptopen.
Användarvisningsbild
Electricguy

Inlägg av Electricguy »

Satte dit ett handtag på mitt moddade ATX nätagg, för att kunna släpa med det lättare..
Bild
1802

Inlägg av 1802 »

Testade min 3fas motor på enfas med vridtransformator. Ingen konding, handstart. För start krävs ca 150V. Och den tar mycket A vid uppvarvning. Sen kan man vrida ner till under 50V. 50V 0.5A 100V 1A 150V 1.5A väldigt grovt sett. Den verkar dra mindre energi ju mindre V. Trots samma varvtal. Om jag bromsar den med en pinne, så ökar A mest vid 50V. Max A på mätaren 4.5A(men enheten borde ge mer). Och vid 220V är den nästan i botten. Helt obelastad. Hur många W är motorn på? Avslöjar ytter måtten något? Plåten är lite otydlig.

Enheten har även en skyddstrafo på ingående. Och vridtrafon troligtvis kall vid 230V 4A. Jag skall prova med 2000W belastning(gammalt element), och se om den håller sig kall. En strömbrytare på A mätaren, och långsam ökning av spänning i steg.
RADIOT

Inlägg av RADIOT »

ELECTRICGUY: Snyggt, du har inga fler bilder på nätagget under byggfasen samt kontakterna?
Användarvisningsbild
Electricguy

Inlägg av Electricguy »

Njae det har inte varit så mycket att ta bilder på. Det enda jag egentligen har moddat är att jag har satt i en on/off brytare, som kortsluter grön tråd mot jord, 3st polskruvar, en Jord, en +5V och en +12V. Och sen har jag skruvat på ett handtag.

Nätagget är ett modulärt nätagg redan från början. Och som tur är så använder det standard MOLEX anslutningar, så det är busenkelt att bygga egna labbkablar till det med kablar från gamla ATX nätagg.

Nätagget jag använde är ett COOLTEK MC500BHE12 Riktigt tungt nätagg som är riktigt fullproppat inuti. Det ska också sitta en PAPST fläkt i det i original.. Jag ska nog ta och stoppa in den igen, och slita ur den fula med blåa LEDs.. :D
Användarvisningsbild
Electricguy

Inlägg av Electricguy »

Uppgraderade min portabla labbkonsoll lite. Stoppade i en LCD med komposit ingång för att kunna labba lite med TvOut på Arduino... Och det är ju precis vad jag gör i videon.. Lite roligt labbande med retro känsla :D
1802

Inlägg av 1802 »

Rotade fram en ford generator, till min 3fas motor-12V gen. För jag har en färdig sladd med "laddlampa" från mitt bensin bygge. Men det verkar som motorn snurrar för sakta :-( . Generatorn är svagt magnetiserad, men snurrar utan motstånd. Jag skall prova med starkare "laddlampa" och se om den börjar lev ström. annars blir det byte till tvättmaskins motorn i centrifug läge.....

Forts: En tillfällig kick med starkare "laddlampa" parallellkopplad gjorde susen. Har inte kollat W, men det är ett extra bromsljus för mitten mont. 15W-25W skulle jag gissa. Motorn stannade några ggr. Så en konding, och alla faser skulle inte skada. Om proppen håller :vissla: . Som det är nu så bara stannar motorn, inga proppar flyger.

Kollade batvattnet på ett bat som har låg spänning och är svårladdat. I en av cellerna luktar det kortis(ruttet ägg), och bubblar vid laddning. Vattennivå låg, men heltäckande. Så det bat är nog skrot :( .
NSP

Inlägg av NSP »

Knåpade ihop en soft start med knappstyrning till mitt klass A slutsteg.

Kortet etsade jag hemma.

Bild

Bild

Bild

Här är den färdiga soft starten.
Bild

Här kommer den att bo i framtiden. :)
Bild
Borre

Inlägg av Borre »

Har du 230V in på det kortet?
I så fall är isolationsavståndet alldeles för litet!
NSP

Inlägg av NSP »

Joo det är 230 volt rakt in. Du har nog rätt i det där med isolationsavståndet. Tyckte själv att det blev för litet ca 1 mm. Finns det stor risk för överslag? Testade att koppla upp kortet till trafon idag och det fungerade finemang.
Användarvisningsbild
Electricguy

Inlägg av Electricguy »

3mm har jag för mig att man ska ha som mellanrum för 230VAC
NSP

Inlägg av NSP »

3 mm! Ajaj.. då har jag nog verkligen för litet avstånd. :|

Edit: Hur är det om jag lackar kortet? Behövs fortfarande lika stort isolationsavstånd då?
ElectricNooB

Inlägg av ElectricNooB »

Yesbox..
Skriv svar