Hyperions saliga blandning

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
hyperion

Re: Hyperions saliga blandning

Inlägg av hyperion »

Tackar! Imponerad och smickrad av att du orkade dig igenom alla sidor i denna tråd :)

Självklart får du veta vart jag köpt banankontakterna:
http://www.tme.eu/en/details/seb6445au- ... b6445aurt/#

Dom är helt klart inte gratis men kvalité kostar och dessa går verkligen inte att jämföra med billiga kinesprylar från Ebay, som jag köpte först.
Användarvisningsbild
hyperion

Inlägg av hyperion »

Dagens projekt var att städa och organisera lite. Behöver skaffa ett par till större ESD-lådor för jag har väl så jag kan fylla minst en till redan nu :)
DSC_0363.JPG
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
toffie
Kontakt:

Inlägg av toffie »

Vackert! Ser ut som mycket roligt :D
Användarvisningsbild
hyperion

Inlägg av hyperion »

Tack, jo det blir en del roliga och bra-att-ha-moduler med tiden.

Skrev en liten rutin för att visa grafik på mina SSD1306 OLED displayer. Det knyter ihop med en tidigare post i denna tråd rörande vissa skjutmått :)
Så om någon stöter på trasiga digitala skjutmått eller annan digital mätutrustning från Mitutoyo så hör av er till mig för det kan vara av intresse.
DSC_0474_Resize.JPG

Testade att göra en 8 siffrig 7-segment display samt kopplade in en VU mätare för extra effekt :)

Video finns här
DSC_0418_Resize.JPG
Användarvisningsbild
hyperion

Inlägg av hyperion »

Ny video uppladdad där jag snackar lite om Mitutoyos digitala skjutmått och deras andra digitala mätinstrument som har SPC data port och vad man kan använda det till. Kanske något som intresserar någon.

Mitutoyo Calipers.jpg
Användarvisningsbild
hyperion

Inlägg av hyperion »

Såg annonsen om en 34401A under köp och sälj och vart nyfiken på vad Benchvue var för något.
Skickade ett meddelande till Slurry som satt in säljesannonsen för att höra mig för vad det var för något och om man var tvungen att köpa det som det först såg ut som när jag kollade på Keysights hemsida.

När han idag svarade att det gick att köra i en form av light-version så drog jag hem det och testa.
Väldigt smidigt faktiskt.
Dock med en 1timmes tidsbegränsad dataloggning. Men jag såg på EEVBlogs forum att man kan köra en annan mjukvara som är föregångare till Benchvue, som heter Agilent Digital Multimeter Connectivity Utility :) ADMMCU for short ;)
Det är gratis och finns att ladda hem på Keysights hemsida fortfarande. Det har inte några tidsbegränsningar och ska tydligen ha om inte alla så iaf nästan alla funktioner för supporterade DMMs som Benchvue har. Dock är ju Benchvue klart bättre om man har fler saker än bara en DMM.

Nåväl, jag är imponerad. Det är ungefär detta jag ville åt för ungefär ett år sedan då jag inte vill ha hela skrivbordet fullt av stora (djupa) instrument.

Ett snabbt 10min test i Benchvue där jag med min 34401A mäter spänningen på ett AA batteri :) Väldigt spännande haha!
Benchvue 34401A.JPG
Användarvisningsbild
hyperion

Inlägg av hyperion »

Här har det varit tyst ett bra tag. Har gjort lite prylar men inget som jag tyckt varit värt att visa. Nu i helgen har jag dock skapat ett gäng komponenter i Diptrace så de går att handlöda vilket är svårt/omöjligt med standard land pattern som är gjorda för maskinlödning.

Ritade upp och beställde totalt 5 olika breakout kort.

Framgaffeln på hojen gick sönder igår när jag var ute o körde. Kändes som att hojen skulle tippa över när man körde sakta (under 90km/h) och bara tänkte tanken att svänga lite. Trodde all luft hade gått ur framhjulet men nä det är något i gaffeln. Fick ta hem den på släp och monterade bort gaffelbenen direkt. Nu ska man bara hitta en verkstad som kan fixa dom, för en vettig peng, och så fort som möjligt :(

Alla som kör MC och inte har ett bursig "depåstöd" bör seriöst köpa ett! Tog mig 30min max att få bort båda gaffelbenen från att jag öppnade garagedörren :)
Användarvisningsbild
toffie
Kontakt:

Inlägg av toffie »

Fast vad gör ett depåstöd om du inte har lämnat in gaffelbenen på verkstaden / alt. fixat dem själv än? :D hehe
Läskigt dock! Du kom inte till skada åtminstone, som jag förstår det?!

Skoj med att rita komponenter, aldrig provat Diptrace, men däremot Eagle som alla "nybörjare" använder känns det som.. Jag tycker det funkar perfekt för mina behov dock :D Hur som, i Eagle har jag gjort en del komponenter men även ändrat en del komponenter när det behövts. Bara själva grejen är rätt skoj, sen kan man beställa sin design och se den på riktigt :D Förhoppningsvis fungerar det ju då också med själva komponenten i fråga :P
Användarvisningsbild
hyperion

Inlägg av hyperion »

Utan depåstödet som lyfter hela motorcykeln i ramen och därmed tillåter demontering av sving och gaffel så hade jag inte kunnat ta av gaffelbenen igår lördag då verkstäder har stängt.

Och nej jag saktade ner och rullade in på en bensinstation så det gick bra.

Jag provade Eagle i ungefär 10minuter för snart 3 år sedan, sen var beslutet taget att satsa på Diptrace som jag testat i 5min och som kändes som ett modernt program i jämförelse med Eagle :)
Användarvisningsbild
tecno
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Inlägg av tecno »

kändes som ett modernt program i jämförelse med Eagle
Välkommen i klubben ;) (dvs do not like Eagle)
Användarvisningsbild
hyperion

Inlägg av hyperion »

Här är några breakout kort före och efter lödning:
DSC_1044.JPG
DSC_1057.JPG
Användarvisningsbild
toffie
Kontakt:

Inlägg av toffie »

Ser riktigt fina ut! Synd bara på "ringen" i silkscreen :?

Klart man kan göra misstag, men det är väl därför de ska ha människor som kontrollerar innan produktion? :P
Tycker de blev ordentligt vackra efter lödning!

Får man fråga vad det är för komponenter du tryckt på?
Användarvisningsbild
hyperion

Inlägg av hyperion »

Tack. Det gör inte så mycket med silk screenen men OSHpark svarade och de skickar en ny laddning kort gratis vilket jag inte tackar nej till.

Komponenterna jag lött dit är en MCP73831T, två 2N7002 mosfets, en TPS63001 samt en adapter till Mitutoyo SPC interface-kablar som ansluts via en IDC-10 kontakt men endast använder 4 kontakter.

Här är en bild av MCP73831T "in action"
IMG_20150721_155739.jpg
Användarvisningsbild
Magnus_K
EF Sponsor

Inlägg av Magnus_K »

Mycket snyggt hyperion :tumupp:

Som vanligt ordning och reda och en jäkla finish på allt. Hoppas verkligen det dyker upp något på arbetsfronten snart. Jag håller tummarna!

Dom där breadboardbyglarna du använder, vart har du köpt dom och kan du länka? Eller använder du rulle och klipper själv?
En annan undring är vad du använder för lödtenn? Tänkte köpa nytt men vet inte vad jag ska ha.
Användarvisningsbild
hyperion

Inlägg av hyperion »

Tackar tackar!

Kan varmt rekommendera att köpa dessa breadboardbyglar som görs av 3M.
Jag köper mina på Mouser. Ett bra start-kit är 3M artikelnummer: 923351-I

Sen kan jag rekommendera att köpa ett extra paket med orange:a 0.3": 923345-03-C
och ett extra paket med gula 0.4": 923345-04-C

Det är dom två man använder mest, iaf jag. Vad gäller lödtenn så har jag tyvärr inget tips då jag aldrig köpt lödtenn utan har kvar från farsan som han säkert tog hem från jobbet på 70 talet :) Tvivlar på att de finns att få tag på :)

Har två rullar av dessa:
Kester
Dia: 0.8mm
Core: 58
Alloy: Ag2/62/36
Flux: 285

Dessa använder jag endast för att löda större grejer som stiftlister och sladdar.

Sen har jag en liten rulle med ganska lite kvar på som är 0.5mm men den har ingen etikett kvar.

Och så fick jag en stor 0,5kg rulle av en föredetta kollega. På etiketten står det:
Balver Zinn
Röhrenlot
0,6mm
Fg 2,5%
L-SN 60 Pb
Made in Germany

Detta har jag inte ens hunnit testa. Jag har nog så det räcker livet ut känns det som.

Något jag däremot kan tipsa om är att skaffa ett riktigt bra flussmedel. Har du ett vanligt förekommande lödtenn med bly så spelar det nog mindre roll vad det är för något lödtenn. Däremot är flusset väldigt viktigt, speciellt om man ska löda små små komponenter vilket man nästan måste göra idag.

Jag har två burkar jag köpte när jag var i Tokyo för två år sedan. Hade sett en video på youtube som Ian på Dangerousprototypes.com gjort där han testar ett par olika flussmedel och detta var det han rekommenderade men han visste inte vad det hette men jag kom ihåg vilken affär i Akihabara han köpte det så jag köpte samma :)
DSC_1063.JPG
Så har du inte vägarna förbi Akihabara i Tokyo så kolla runt och köp lite olika och testa. Detta är väldigt bra men jobbigt att göra rent efteråt då det är ganska klibbigt. Många gånger räcker det med en vanlig flusspenna av typen no-clean.
Skriv svar