Tackar tackar!
Kan varmt rekommendera att köpa dessa breadboardbyglar som görs av 3M.
Jag köper mina på Mouser. Ett bra start-kit är 3M artikelnummer: 923351-I
Sen kan jag rekommendera att köpa ett extra paket med orange:a 0.3": 923345-03-C
och ett extra paket med gula 0.4": 923345-04-C
Det är dom två man använder mest, iaf jag. Vad gäller lödtenn så har jag tyvärr inget tips då jag aldrig köpt lödtenn utan har kvar från farsan som han säkert tog hem från jobbet på 70 talet

Tvivlar på att de finns att få tag på
Har två rullar av dessa:
Kester
Dia: 0.8mm
Core: 58
Alloy: Ag2/62/36
Flux: 285
Dessa använder jag endast för att löda större grejer som stiftlister och sladdar.
Sen har jag en liten rulle med ganska lite kvar på som är 0.5mm men den har ingen etikett kvar.
Och så fick jag en stor 0,5kg rulle av en föredetta kollega. På etiketten står det:
Balver Zinn
Röhrenlot
0,6mm
Fg 2,5%
L-SN 60 Pb
Made in Germany
Detta har jag inte ens hunnit testa. Jag har nog så det räcker livet ut känns det som.
Något jag däremot kan tipsa om är att skaffa ett riktigt bra flussmedel. Har du ett vanligt förekommande lödtenn med bly så spelar det nog mindre roll vad det är för något lödtenn. Däremot är flusset väldigt viktigt, speciellt om man ska löda små små komponenter vilket man nästan måste göra idag.
Jag har två burkar jag köpte när jag var i Tokyo för två år sedan. Hade sett en video på youtube som Ian på Dangerousprototypes.com gjort där han testar ett par olika flussmedel och detta var det han rekommenderade men han visste inte vad det hette men jag kom ihåg vilken affär i Akihabara han köpte det så jag köpte samma
DSC_1063.JPG
Så har du inte vägarna förbi Akihabara i Tokyo så kolla runt och köp lite olika och testa. Detta är väldigt bra men jobbigt att göra rent efteråt då det är ganska klibbigt. Många gånger räcker det med en vanlig flusspenna av typen no-clean.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.