POS CNC, SUDA SD1218

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
ToPNoTCH

Re: POS CNC, SUDA SD1218

Inlägg av ToPNoTCH »

Låter det inte lite långsökt att störningar skall få samma effekt som ett korrekt pulståg på chargen ?

Beror i och för sig på om man hanterar pulsen med uC (och hur man kodat denna) eller rent elektriskt.

En mycket intressant test vore ju att koppla ur endast PIN17 men ha resten kopplade. Förutsätter att du måste "slakta kabel" tyvärr :(

p.s
Jag håller på med ett kort motsvarande C11 (det börjar bli rätt flashigt nu och kommer som projekt snart) där PWM mäter jag chargen med uC, vilket förutsätter ett vissta antal pulser inom rätt fekvens. Blir lite långsammare omslagstid (0,5 sek) men väldigt tillförlitligt.
d.s
Användarvisningsbild
POS
Kontakt:

Inlägg av POS »

Jaha vi hade rätt visade det sig till slut, jag fick det här mailet nyss:
Pontus,

We spent some time on this today and found that you are right. The SCHP enables for a very short time. Over here it did not started long enough to get the relay activated, but it did get activated.

We are currently working on a solution to this. We think we can handle it with a firmware revision and we should be able to send you a chip with the new firmware.

One suggestion we do have is that you should not turn you logic on an off while external power devices are online. The logic should be on all the time, certainly before power devices are, such as VFD, drivers, etc.. I the logic is the first thing that should be turned on, even before the PC.

I will open a support ticket to better keep track of this.

I will keep you advised on the progress.

Thanks for making me aware of this situation.

Arturo Duncan
H.O

Inlägg av H.O »

Se där ja... så mycket var det "väldigt komplexa programmet" för att filtrera bort "icke giltiga signaler" värt....här SKAPAR det problem istället för att avhjälpa.... Jaja, hoppas att han fixar det och att du får en ny PIC med posten snart. Att ha 5V agget igång innan allt annat är ju en lösning vi redan avhandlat men det är ju bland annat just sådana problem som SCHP ska hjälpa till att lösa...

Skönt att du fått bekräftat i alla fall!
-=Fullmoon=-

Inlägg av -=Fullmoon=- »

Hur har det gått vidare på detta projektet?

Skulle gärna haft något själv men misstänker på att det är allt för dyyyyrt.
nu var det en bra tid sedan jag kollade igenom tråden men fungerar den som den ska nu och vad är det som inte fungerar som det ska nu då?
Användarvisningsbild
POS
Kontakt:

Inlägg av POS »

Jag kan väl sammanfatta allt som hänt hittills.

Fräsen har konverterars till mach3 från orginalsystemet med "handdator-styrning"
Alla funktioner som fanns förut med det gamla styrsystemet finns nu också och några nya funktioner.

Det som tillkommit i och med mach3 är:
Spindelstyrning av/på och varvtals-styrning.
Styrning av utsug av/på
Längdmätning av verktygen och ett macro för verktygsbyten, det har jag jättemycket nytta av.

Allt funkar som det ska men det finns några mer uppdateringar som jag ska göra i framtiden.
Kylpumpen ska få nån form av styrning och en kompressor ska monteras in under fräsen permanent för dimmkylning/renblåsning.

I väntan på en ny PIC med uppdaterad mjukvara för safty sharge pump så har jag en brytare monterad som temporär lösning.

Datorskåpet är klart och jag har monterat en pekskärms-film på monitorn och en panelmonterad usb-kontakt för programmen.

Jag håller på att bygga ett bra utsugsmunstucke med höjdjustering och jag har monterat ett fyrkantrör på baksidan av portalen får att dra slangen i.

Jag har planfräst hela bordet för att få en helt jämn yta.

Det sammanfattar väl det mesta som hänt med fräsen, jag har fått och gjort en del jobb till maskinen också, vilket är kul.
Så jag hoppas den betalar sig ganska fort!

Skåpet klart:
Bild

Pekskärm och usb-kontakten:
Bild

Planfräsning av bordet:
Bild

Fyrkantsrör för utsugs-slangen.
Bild
Användarvisningsbild
POS
Kontakt:

Inlägg av POS »

För er som har eller ska köpa ett C11:a så fick jag svar idag från Arturo att det uppdaterade kortet kommer vara klart om ca 6 veckor och att han ska byta ut mitt kort då.

Det känns struligt att byta kort nu när det är monterat och kopplat... får se hur jag kommmer göra.
Och det var inte direkt nån snabb hantering av min reklamation heller.
Får jag dessutom bekosta frakten för att skicka tillbaka kortet med fel på så är det ju knappast värt det. :(

Men annars går fräsen bra! :)
Användarvisningsbild
DW
Kontakt:

Inlägg av DW »

Jag har tyvärr dålig erfarenhet av combinationen C11 kort och hans egentillverkade spänningstrafo :tumner:
Mitt kort var kopplat till min svarv och jag fick alla möjliga fel. Kommer jag ihåg rätt så hade jag 11.86 volt resp 5.05 v

Skaffade ett PC nättagg som löste alla mina konstiga problem.

POS: vill inte påstå att ditt/dina fel beror på detta men mina gjorde det.
Användarvisningsbild
POS
Kontakt:

Inlägg av POS »

Nu har jag permanent löst mitt problem med en extra brytare och har sluta hoppas på en lösning från Arturo.
Felet är ju begränsat till uppstarten av maskinen och går som sagt att koppla sig förbi så maskin går bra och allt funkar fint.

Med tanke på den dåliga supporten (eller total avsaknad) och den britfälliga dokumentationen kring C11-kortet så måste jag nog tyvärr avråda andra från att handla där.
:tumner: för cnc4pc.com
Användarvisningsbild
POS
Kontakt:

Inlägg av POS »

Idag gick min spindel sönder...eller jag upptäckte det i alla fall idag.
En spricka i konen gör att verktyget inte centrerar och det blir obalans.
Jag har beställt en ny så det blir byte så fort den kommer hem, det blir inga jobb med hög nogranhet innan dess..
Det är väl svårt att laga också, jag kommer inte på nått bra sätt??

Bild
Användarvisningsbild
tecno
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Inlägg av tecno »

Frågan är om det är värt besväret att TIG svetsa och slipa om konan samt fixa gängorna. Enklare att byta ut spindelaxeln. Har du beställt nya lager också? Dessa kan redan nu ha fått sig en känga om du kört med obalans.
Användarvisningsbild
POS
Kontakt:

Inlägg av POS »

Jag beställde en helt ny spindel, då kan jag ha den gamla i reserv om jag får ordning på den.
För mig är det ganska viktigt att allt funkar eftersom jag jobbar ganska mycket med fräsen i min firma.
Och dom kostar inte så mycket utan inverter, jag får den knappast lagad för dom pengarna om jag ska lämna det till nån firma i sverige.

Jag kör ju en hel del med fräsen så man får väl se det som slitage man får räkna med.

Det jag undrar är om den har gått sönder av ovarsam körning eller att jag dragit åt för hårt?
Nu ska jag i alla fall kapa av dom fasta nycklarna så det inte går att dra så hårt på nästa spindel.
Användarvisningsbild
ElectricMan
Kontakt:

Inlägg av ElectricMan »

Tycker inte att du visar upp så mycket av det du fräser. Bättring på det! :D
Användarvisningsbild
POS
Kontakt:

Inlägg av POS »

Ha ha, nej det har varit dåligt med det.
Sen jag startade firma i slutet på vintern så jag jobbat halvtid med den och det har varit ganska mycket fräsjobb.
Tyvärr så är mycket ganska tråkiga saker att visa upp, massa elementskydd, sänggavlar, fönster och plastdetaljer bland annat.

Några spännande saker har jag också gjort men då är det ofta nån annans produkt/idé och då tycker jag det vore oseriöst att lägga ut bilder mm.

Men den här har jag gjort idag och den ska jag ha själv så då får jag visa hur mycket jag vill!! :)
Resten blir med rasp, fil och sandpapper.

Bild
Användarvisningsbild
tecno
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Inlägg av tecno »

Har du haft besök av svarte petter :lol: Bilden viasr ju bara nån svart klump + en urfräst stock.
Vad är det pang och vad är det för träslag i kolvämnet?
Användarvisningsbild
POS
Kontakt:

Inlägg av POS »

Det är en pcp-bössa, Hatsan AT44S-10 .22
Min nya leksak :D
Kolven som jag har påbörjat är i rödbok, när den är klar kommer den förmodligen betsas klassiskt brun.
Skriv svar