Enkel USB-ansluten display #3

Berätta om dina pågående projekt.
peter555

Inlägg av peter555 »

Jodå, jag har fått, sorry jag missade att meddela. Pengar på väg.
Användarvisningsbild
Landrash

Inlägg av Landrash »

Fick mina idag. Pengar på väg. :D
tgr

Inlägg av tgr »

Fick mina idag.
Pengar kommer imorrn.

Har lött ihop en och den ploppar upp som usb device men vill inte ta inf filen...
Wallac

Inlägg av Wallac »

Mina dök upp i lådan idag.
Pengar överförda. (rundade av uppåt som ett litet extra tack)
Uppskattar verkligen att du tar dig tid för detta.
Användarvisningsbild
Cnuut

Inlägg av Cnuut »

Nu har även jag betalt :)

M.V.H. Jim

EDIT:
Bild
http://www.geting.se/viewimage.php?imag ... 02edit.jpg
Senast redigerad av Cnuut 2 oktober 2008, 01:44:52, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Illuwatar
Kontakt:

Inlägg av Illuwatar »

Nu finns det inte så mycket kvar längre. Ett komplett kit samt åtta PCB (måste kolla om det går att få ihop kit med dessa utan USB-kontakt då det är denna som saknas nu). Visst skulle jag kunna köpa några från Electrokit, men jag skulle då behöva lägga på en femma på priset (135:- ). PICar finns i alla fall så det räcker. Vill någon ha en programmerad PIC utan kit så är det möjligt tills de är slut.
Användarvisningsbild
Variosboy

Inlägg av Variosboy »

Idag fick jag min!

Tack tack för att jag slipper vara ute å greja i trädgården i eftermiddag! :)

Betalat och klart plus lite avrundning!
Användarvisningsbild
Illuwatar
Kontakt:

Inlägg av Illuwatar »

Alla kit har nu skickats iväg. Det är nu helt slut på kompletta kit. Det som finns kvar är några PCB, PICar så det räcker till alla kort och vissa komponenter.
tgr

Inlägg av tgr »

Jag får inte mina två att fungera. Kan någon skicka en fungerande hexfil. Lödning osv ser ok ut så jag gissar att jag inte lyckats kompilera ordentligt.
De kommer upp som unknown device i windows och vill inte veta av drivern.
Användarvisningsbild
squiz3r
Kontakt:

Inlägg av squiz3r »

jag får inte min att fungera.. Har hållit på i rätt många timmar och felsökt.. När jag kopplar in den till datorn händer inget alls, förutom att backlighten tänds. Men dessa går direkt på VDD, inte via transistorn..

Jag kopplade loss LCD'n, fungerade inte då heller.. Sen kopplade jag in den till mitt labbagg (utan LCD) och mätte med oscilloskopet på kristallen, där va inte någon 4MHz svängning.. Där låg bara en svag 100 Hz (0 - 1v) störning(?), så vad kan detta bero på?

Jag har kollat alla lödningar många ggr, och det ser fint ut.. Kan det vara så att du har glömt att programmera min processor?

Mvh.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Pga flytten så har jag inte haft utrymme eller tid att löda ihop min förrän nu.
Jag får samma resultat som några andra.

Datorn hittar ingenting och det syns inget alls på displayen.

Jag har testat att programmera om PIC-kretsen. Provade även med hex-filen som ElectricMan använde, så jag vet att det är rätt. Har flera gånger testat att installera mchpcdc.inf och har dubbelkollat så att det är rätt fil. Har dragit ur / satt i USB-kabeln. Displayen är en 20x2 OLED som jag vet fungerar (testad med parallellporten). Har kollat alla lödningar och även gjort om dem. SMD-komponenterna är lödda i lödugn (med samma inställningar som när jag lödde LCD-oscilloskopet och det fungerar) och jag hade ESD-armband under hela monteringsproceduren och felsökningen.

Men efter att ha tittat närmare så har jag hittat en lösning. :)

Boven i dramat heter: Kristall.

Kortet är ju dubbelsidigt, så det är väldigt lätt att paddarna och lödningarna till kristallen kortsluts mot kristallkroppen.

Provade först att sätta kristallen lite högre upp och applicera minimalt med lödtenn. Men det hjälpte inte. Så jag satte helt enkelt min kristall på andra sidan av kretskortet och nu fungerar det utmärkt. :)
Användarvisningsbild
squiz3r
Kontakt:

Inlägg av squiz3r »

Jimmy: Ahh, då är det säkert det som är fel på min med eftersom jag bara får en svag "störning" på kristallen :)
Användarvisningsbild
PeterH

Inlägg av PeterH »

Illuwatar skrev:Nu finns det inte så mycket kvar längre. Ett komplett kit samt åtta PCB (måste kolla om det går att få ihop kit med dessa utan USB-kontakt då det är denna som saknas nu). Visst skulle jag kunna köpa några från Electrokit, men jag skulle då behöva lägga på en femma på priset (135:- ). PICar finns i alla fall så det räcker. Vill någon ha en programmerad PIC utan kit så är det möjligt tills de är slut.
Jag har USB-kontakter liggandes om du vill köpa på dig Illuwatar? Vet inte vad dom kostar nya, vad sägs om 100:- för 10 stycken inklusive frakt?

/PeterH
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Squiz3r:
Hoppas det löser sig. :)

Titta även på kondingarna brevid kristallen. Det verkar vara något knas med kontakten mellan banorna på båda sidorna där. Kondingarnas banor går ju på komponentsidan och om man löder från lödsidan (undersidan) så kan det bli dålig kontakt av någon anledning. Lösningen kan nog även där vara att sätta kondingarna på lödsidan och löda på komponentsidan (där kondingarnas banor går).

Jag har ett litet lyxproblem i jämförelse:
Får ett skräptecken på varje rad. Ibland kommer samma text på båda raderna när jag kör med LCD Smartie. Har ställt in baudrate rätt i programmet och i enhetshanteraren.

Någon som har tips på lösning?
Användarvisningsbild
Illuwatar
Kontakt:

Inlägg av Illuwatar »

Jag kan få tag på passande USB-kontakter för 6:-/st hos Electrokit, så det är inget större problem.

Jag har då inte haft några problem med dålig kontakt på de kort jag har byggt ihop (och det är ett 10-tal). Den enda gången jag hade något knasigt var när ett av korten var kortslutet mellan +5V och GND. En dålig 100nF konding var orsaken. Men det är inga problem att kolla om kristallen svänger med hjälp av ett oscilloskop.

När det gäller problem med mjukvaran eller själva displayen kan jag tyvärr inte hjälpa till så mycket. Koden i PICen är inte min, displayer är olika och så även datorer.
Skriv svar