Tror det framgår i inlägget hur han har tänkt sig det hela.gunne skrev:Nu börjar isoleringen komma på plats som man kan se på http://stor-erik.com. Där finns även lite mer bilder på uppregling etc...
Det blir stenull (PAROC eXtra plus) och under det är det en antikondensfärg från Kefa som heter GrafoTherm. Förutom att isolera (typ som kork) så kan det 0,5 mm tjocka lagret av färg ta upp ca 1 liter vatten per kvadratmeter utan att någon vätska fälls ut. På så sätt "antas" färgen och kan absorbera fuktighet när man vistas i rummet för att sen andas ut den igen under torrare perioder.
http://stor-erik.com/wp-content/uploads ... .38.32.jpg
Projekt Stor-Erik, renovering av ångbogserbåt
Re: Projekt Stor-Erik, renovering av ångbogserbåt
Re: Projekt Stor-Erik, renovering av ångbogserbåt
Såg värmepumpen din, fin lösning, men jag tycker det saknas silvertejp 

Re: Projekt Stor-Erik, renovering av ångbogserbåt

- tecno
- Inlägg: 27244
- Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
- Skype: tecnobs
- Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
- Kontakt:
Re: Projekt Stor-Erik, renovering av ångbogserbåt
Samma/lika värmepump som värmer min verkstad, det jag saknar är att kunna ställa in den på lägre temperatur typ 10-12°C.
Re: Projekt Stor-Erik, renovering av ångbogserbåt
Det är för att det blir så svårt att frosta av då, energibesparingen blir inte så stor
genom att sänka från 15 grader till 10 grader.
Sugen på att se båten köra nu, men gissar att det tar ett bra tag.
genom att sänka från 15 grader till 10 grader.
Sugen på att se båten köra nu, men gissar att det tar ett bra tag.

Re: Projekt Stor-Erik, renovering av ångbogserbåt
Nu när jag fått isolering är det dags att börja tänka på eldragningen så att jag kan sätta panel sen. Till att börja med tänkte jag styra upp "spottar" i taket. Antalet spottar och dess placering beror ju på vilken effekt man har i varje spot så det måste jag ta reda på.
Vi har ju pratat belysning lite förut och kommit fram till att det är smart att köra lågvoltsystem. 24V kommer ju att finnas senare i batteribanken. Kör man 12 V-lampor kan man alltid parallellkoppla lamporna och köra via en trafo 230 V->12 V. Sen kan man seriekoppla lamporna två och två och byta till 24 V. Bara man kopplar alla spottar med rör mellan kan man ju i efterhand koppla om det. Detta är min plan i dagsläget eftersom det kommer dröja innan jag får till 24 V-systemet.
Led är ju bra men jag tror att jag kanske kör på halogen så länge. Armaturer med inbyggna leds känns fel då det kommer bli ett helvete att byta ut om en ljuskälla pajjar om 3 år. Således känns det smartast att köra en armatur med en standardsockel så att man i framtiden kan byta ljuskälla och eventuellt köra halogen först för att senare byta när man hittar vettiga ledlampor med bra ljus.
Inbyggnadsmåttet är begränsande. Jag har max 70 mm på vissa ställen så det måste vara en ganska grund historia. Bakom panelen är det i regel stenull och plåt så man behöver nog inte oroa sig över värmen ovanför lampan och då kanske man kan tumma på tillverkarens anvisning om inbyggnadsdjup.
Jag har kollat runt lite och socklarna MR16/GX5.3 samt MR11/GU4 verkar vara det som är vettigt. Input på detta? Har jag missat nån sockel att leta efter?
Med dessa kriterier har jag hittat bland annat dessa armaturer (det finns tusentals på nätet, väldigt tidsödande att leta):
http://www.elonline.se/vinga-vision-sli ... lor/1906-0
http://www.elonline.se/hide-a-lite-1201 ... 1204/955-0
http://www.elonline.se/hide-a-lite-1580 ... 20w/1292-0
http://www.elot.se/product.html?product_id=10379
http://www.elot.se/product.html?product_id=10388
http://www.elot.se/product.html?product_id=10388
20 W halogen kanske till att börja med? Om man vill ha 300 LUX så kanske man måste ha 1,5 20 W halogenlampor per kvadratmeter, eller tänker jag rätt där? Såklart med dimmer så man kan fixa mysbelysningen...
Tankar kring detta? Det börjar bli dags för mig att spika det här så jag kan dra elen...
Vi har ju pratat belysning lite förut och kommit fram till att det är smart att köra lågvoltsystem. 24V kommer ju att finnas senare i batteribanken. Kör man 12 V-lampor kan man alltid parallellkoppla lamporna och köra via en trafo 230 V->12 V. Sen kan man seriekoppla lamporna två och två och byta till 24 V. Bara man kopplar alla spottar med rör mellan kan man ju i efterhand koppla om det. Detta är min plan i dagsläget eftersom det kommer dröja innan jag får till 24 V-systemet.
Led är ju bra men jag tror att jag kanske kör på halogen så länge. Armaturer med inbyggna leds känns fel då det kommer bli ett helvete att byta ut om en ljuskälla pajjar om 3 år. Således känns det smartast att köra en armatur med en standardsockel så att man i framtiden kan byta ljuskälla och eventuellt köra halogen först för att senare byta när man hittar vettiga ledlampor med bra ljus.
Inbyggnadsmåttet är begränsande. Jag har max 70 mm på vissa ställen så det måste vara en ganska grund historia. Bakom panelen är det i regel stenull och plåt så man behöver nog inte oroa sig över värmen ovanför lampan och då kanske man kan tumma på tillverkarens anvisning om inbyggnadsdjup.
Jag har kollat runt lite och socklarna MR16/GX5.3 samt MR11/GU4 verkar vara det som är vettigt. Input på detta? Har jag missat nån sockel att leta efter?
Med dessa kriterier har jag hittat bland annat dessa armaturer (det finns tusentals på nätet, väldigt tidsödande att leta):
http://www.elonline.se/vinga-vision-sli ... lor/1906-0
http://www.elonline.se/hide-a-lite-1201 ... 1204/955-0
http://www.elonline.se/hide-a-lite-1580 ... 20w/1292-0
http://www.elot.se/product.html?product_id=10379
http://www.elot.se/product.html?product_id=10388
http://www.elot.se/product.html?product_id=10388
20 W halogen kanske till att börja med? Om man vill ha 300 LUX så kanske man måste ha 1,5 20 W halogenlampor per kvadratmeter, eller tänker jag rätt där? Såklart med dimmer så man kan fixa mysbelysningen...
Tankar kring detta? Det börjar bli dags för mig att spika det här så jag kan dra elen...
Re: Projekt Stor-Erik, renovering av ångbogserbåt
Du kan ju köpa halogenspottar men stoppa i LED-lampor, det finns ju LED till alla standard halogensocklar.
Nu är det väl plåt ovanför spottarna men det kan ju finnas andra anledningar till att man inte vill att de ska bli så varma.
Du behöver inte heller lika kraftiga kablar eller trafo om du kör på strömsnål LED.
Nu är det väl plåt ovanför spottarna men det kan ju finnas andra anledningar till att man inte vill att de ska bli så varma.
Du behöver inte heller lika kraftiga kablar eller trafo om du kör på strömsnål LED.
Re: Projekt Stor-Erik, renovering av ångbogserbåt
Nä, precis. Leddarna vill ju inte bli för varma.
Och det med kablarna är sant. P.g.a. att jag har vill ha 24 V ända från dimmern så blir det snabbt långa matningskablar och kör man halogen så blir det en hel del effekt och därmed förluster i kabeln. T.ex. har jag räknat på styrhytten som är det minsta rummet och där blir det ca 10-12 meter kabel. Har man då 14 st 20 W halogen så blir ju totala effekten 280 W. Strömmen vid 24 V blir då 12 A och det kräver rätt kralliga kablar. Kör man 2,5 mm^2-kablar får man ca 20 W förlust bara i kabeln vilket kanske är lite högt...
Det enklaste för kabeldragningen kanske är att sätta 230 V halogen överallt.
Med led tillkommer ju knepigheten att dimma dem. Jag har fått för mig att de flesta led-ersättningslampor har nån slags inbyggt drivdon (i värsta fall bara en resistor) som man ju inte vill ha. Man vill ju bara ha ren led och sen bygger/köper man en dimmer som reglerar strömmen. Eller funkar det inte så?
Och det med kablarna är sant. P.g.a. att jag har vill ha 24 V ända från dimmern så blir det snabbt långa matningskablar och kör man halogen så blir det en hel del effekt och därmed förluster i kabeln. T.ex. har jag räknat på styrhytten som är det minsta rummet och där blir det ca 10-12 meter kabel. Har man då 14 st 20 W halogen så blir ju totala effekten 280 W. Strömmen vid 24 V blir då 12 A och det kräver rätt kralliga kablar. Kör man 2,5 mm^2-kablar får man ca 20 W förlust bara i kabeln vilket kanske är lite högt...
Det enklaste för kabeldragningen kanske är att sätta 230 V halogen överallt.
Med led tillkommer ju knepigheten att dimma dem. Jag har fått för mig att de flesta led-ersättningslampor har nån slags inbyggt drivdon (i värsta fall bara en resistor) som man ju inte vill ha. Man vill ju bara ha ren led och sen bygger/köper man en dimmer som reglerar strömmen. Eller funkar det inte så?
Re: Projekt Stor-Erik, renovering av ångbogserbåt
Är det inte lika bra att köra på lite grövre snöre och vara nöjd med att ha kraftigare än lägsta rekommendation?
Re: Projekt Stor-Erik, renovering av ångbogserbåt
Nu har jag mailat lite med Ledlab.se och de var bra på att svara snabbt och kunnigt. Dock kostar en 2,5 W ljuskälla där ca 270 spänn och den som jag kollat på har ca på 2 meters avstånd 25 lux på en yta av 2,25 m^2. Ska man ha 200 lux på golvet behöver man således ca 4 st per 2,25 m^2, eller 2 st/m^2. På mina 150 m^2 blir det då ca 81 000 spänn exklusive drivdon!
Tar man istället 50 W halogenspottar så borde man klara sig med 1 st/3m^2(?). Dessa kostar 50 kr styck så då blir totalsumman 2500 spänn. Sen är kablaget och dimrar etc mycket billigare så mellanskillnaden torde bli i storleksordningen 85-90 papp.
LED känns helt plötsligt inte lika attraktivt längre...
Dock kan man ju köpa från Kina och få en LED-spot för 50 spänn. Men frågan är hur länge de håller och vad man får för kvalitet. T.ex. http://www.byggahus.se/forum/belysning/ ... ml?showAll
Edit: T.ex. dessa kineser. Kanske värt att köpa hem ett tjog för 800 riksdaler och testa.
Edit2: Äh, FACKIT! jag beställde 40 st såna här för ett test...
Tar man istället 50 W halogenspottar så borde man klara sig med 1 st/3m^2(?). Dessa kostar 50 kr styck så då blir totalsumman 2500 spänn. Sen är kablaget och dimrar etc mycket billigare så mellanskillnaden torde bli i storleksordningen 85-90 papp.
LED känns helt plötsligt inte lika attraktivt längre...
Dock kan man ju köpa från Kina och få en LED-spot för 50 spänn. Men frågan är hur länge de håller och vad man får för kvalitet. T.ex. http://www.byggahus.se/forum/belysning/ ... ml?showAll
Edit: T.ex. dessa kineser. Kanske värt att köpa hem ett tjog för 800 riksdaler och testa.
Edit2: Äh, FACKIT! jag beställde 40 st såna här för ett test...
Re: Projekt Stor-Erik, renovering av ångbogserbåt
Ja, så är det. I det här inlägget har jag utvecklat hur vi har tänkt med lite tekniska aspekter och resonemang.danei skrev:Är inte den isolerings metoden så fel det kan bli. Reglat med trä mot en tät sida mot kylan. Jag kan tänka mig att det blir problem med kondens.
Re: Projekt Stor-Erik, renovering av ångbogserbåt
Du kan ju sätta led för att få säg 50 eller 100 lux. Sen komplettera med någon annan typ av belysning.
Kan bli billigare och enklare.
Kan bli billigare och enklare.
Re: Projekt Stor-Erik, renovering av ångbogserbåt
Damn! Kör halogen!
För kostnaden av LED kan du ju dra elen till spottarna med 25mm2 kabel =P
För kostnaden av LED kan du ju dra elen till spottarna med 25mm2 kabel =P
-
- Inlägg: 51
- Blev medlem: 10 juli 2011, 19:51:10
Re: Projekt Stor-Erik, renovering av ångbogserbåt
Dessa http://www.hidealite.se/svenska/7467060 ... rglas.html med dessa http://www.elot.se/product.html?product ... ory_id=158 är en typisk standard lösning för låg inbyggnad. Dock max kabellängd från trafo till spot är två meter enligt rekommendationer.