Combi Mill ala tecno >Uppdatering 2019<

Användarvisningsbild
tecno
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Combi Mill ala tecno

Inlägg av tecno »

Hallo Henrik,

Enkelt, jag vill kunna använda fräsverktyg med kylkanaler till BT40 injektorn som ju har ett Weldon 1" fäste. Det blir ju lite special gällande verktygsbytet men det är ju också lite speciellt med kylning genom fräsverktygen. Udda jobb med en udda verktygshantering.
H.O

Inlägg av H.O »

Ahh, jasså den har 1" Weldon - jag har inte hängt med i svängarna riktigt. Tackar för förtydligandet!
Användarvisningsbild
tecno
Kontakt:

Inlägg av tecno »

Det fanns bara två val, weldon eller MK2 har jag för mig och då var ju valet enkelt. Det som jag däremot inte läste ordentligt var vad som ingick :( Bilden på Ebay visar även 'stopp block' men se den ingick inte utan ska beställas separat. Har fått priset $220+frakt så det blir till att tillverka en egen, ritningar medföljde injektorn.
X-IL
EF Sponsor

Inlägg av X-IL »

Användarvisningsbild
tecno
Kontakt:

Inlägg av tecno »

Inte illa att hitta rätt sorts maskin, kan vara nåt ja :tumupp:
Användarvisningsbild
tecno
Kontakt:

Inlägg av tecno »

tecno skrev:Sitter och klurar... :humm:

Lite assistans till verktygs byten skulle ju behövas, så nåt i denna stilen.
PDB3.jpg
PDB6.jpg
Här en 'enkel' variant från andra sidan pölen. Enkel manövrering dra ner - vik åt sidan vä=dra fast hö=öppna
Har försökt att hitta en mindre trycklufts driven muttermaskin men alla är så klumpiga och inte som denna.

Någon som har tipps om en smidig muttermaskin, tryckluft är inte ett måste som man kunde göra en motsvarande anordning av.
Det bidde en sådan Power Drawbar, tydligen hade även andra fått upp ögonen för en sådan för nu ikväll var det bara 2 kvar för $175 inkl USPS Prio Int medium låda.
Användarvisningsbild
tecno
Kontakt:

Inlägg av tecno »

Dagens uppdatering

Bild

Har strul med denna, får fan inte loss spännhylsan/borren.

Är det någon som har en M16x2 bult med minst 80mm gänga på som jag kunde få låna om inte annat?

Har bankat som en galning med drivdorn men det vill fan inte lossna. Kommer åt borren och muttern är lös dvs spänner inte spännhylsan men nej det vill bara inte, sitter som limmad!

_______

Har för övrigt gått igenom mina inköpta BT40 don, tvättat i ultraljuds tvätten och monterat OTT adaptrarna efter att dessa fått en genomgång med gängtapp så dragtappen inte fastnar i de grova gängorna som ju klart som fan skulle hända när man ville se hur de sitter, så man har fårr leka houdini för att få loss dragstång från OTT adaptern inne i 40 konan :evil:
Limmat OTT adaptrarna med anaerob lim så nu ska de fan sitta fast i BT40 konorna.
Dragstången fick jag lov att kapa 5mm för att inte bottna i OTT adaptern. Ska kollas ytterligare så att allt fungerar som det ska.

Tacksam om någon kan kolla efter en M16 x2 med minst 80mm gänga, bör vara 12.9

Ändrar mig från 12.9 till 10.9 då jag blivit påpekad att 12.9 går lättare av än 10.9
Senast redigerad av tecno 5 februari 2011, 19:12:00, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
säter

Inlägg av säter »

M16x2 är väl vanlig standard? Ta gängstång.

Men det är något lurt när det inte lossnar.
Hur verkar det när man tvångsdrar muttern utåt för att dra med hylsan?
Kommer du åt att pressa bakifrån på själva hylsan, tror jag det är bättre än att pressa på borren.
Senast redigerad av säter 5 februari 2011, 19:09:10, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
tecno
Kontakt:

Inlägg av tecno »

Visst fasen är det nåt lurt!

I denna muttern sitter det en lös 'bricka' i fronten av muttern, den är 'lös' och i 'fritt' läge så roterar den. Har tagit i en del men inte för president och fosterland dock, detta är ej ER utan nåt annat så jag vågar inte ta i för mycket.

Kommer ej åt spännhylsan bakifrån tyvärr utan bara borren, iom att man bankar utåt så borde ju endera borren eller spännhylsan släppa. Inget där som kan hämma utan det borde lossna.

Vanlig gängstång blir väl för 'klent' med risken att man vrider av den?

Ingen ko på isen med denna hållaren men det vore ju bra om man kunde ta den i tjänst :)
Användarvisningsbild
säter

Inlägg av säter »

Det är förmodligen en DIN6391-chuck. Men även dessa har en urdragningskant i muttern likt ER.
Brickan du talar om är "axiallagret" i muttern. Dessa finns bara som option för ER.

De här hylsorna har flackare vinkel än ER, och kan därför fastna rejält, speciellt om de har rostat.
Jag skulle nog testa att dra hårt på muttern. Ev. i kombination med lite värme på själva chuckkroppen.
Användarvisningsbild
tecno
Kontakt:

Inlägg av tecno »

Aha, det är ju bra med gamla rävar som vet vad det rör sig om.

OK, ska testa med att dra och varmlufts pickan och se om skiten lossnar.
persa

Inlägg av persa »

Det är nog bara att bara att dra på muttern som säter föreslår. Det värsta som kan hända är nog att du drar sönder lagringen i muttern (sitter det inte allt för jäkligt så klarar sig säkert gängan). Muttrar till dessa chuckar går att köpa fortfarande. Standard på hylsorna är DIN6388. Finns olika storlekar t.ex. 415E, 462E, 467E, 468 E. Ytterdiametern på muttern ger vilken storlek på hylsa. Sen är det bara att beställa mutter för den hylsstorleken
Användarvisningsbild
tecno
Kontakt:

Inlägg av tecno »

Då är detta löst.

Gaslåga - ännu mera hårddragning av muttern - drivdorn och flera tunga slag.
Snacka om att det satt en massa ihopgeggad skärolja, ultraljudstvätt + borstning så vart det rent.
Användarvisningsbild
tecno
Kontakt:

Inlägg av tecno »

Helgens pyssel, dvs renöring av inköpta verktyg.
DSCF4381.JPG
DSCF4378.JPG
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
tecno
Kontakt:

Inlägg av tecno »

Liten uppdatering

Bild

Paket från over there damp ner idag, en smutt liten mackapär. Måste fixa till en ny adapterplatta alternativt modda denna.
Hålet ska svarvas/fräsas upp till Ø50mm och en försänkning på 2.2mm med Ø80mm ska till på undersidan samt 3 nya fästhål för fastsättning i spindelhuvudet.
På bilden nedan 'ser' man problemet. Egentligen skulle man fixa en ny rektangulär platta men det får kanske vänta.
Värsta av allt är att 'alla' mina maskiner är mer eller mindre 'off line' inna allt roddande blir klart :doh:
DSCF4388.JPG
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Skriv svar