POS CNC, SUDA SD1218
Re: POS CNC, SUDA SD1218
Äntligen! Synd att inte resultatet blev vad du hoppades bara
Det är möjligt att det är en bugg i C11 - inte den första i så fall och garanterat inte den sista..... Du menar alltså att utgångarna på C11 "går till" medans datorn startar upp - trota att du har SCHP aktiverad på C11? I så fall hade jag tagit ett snack med Arturo, om du har möjlighet så filma betendet och skicka till honom.

Kenson:
I mitt fall så spelar inte multimetern den avgörade rollen tyvärr
Jag har en Beckman Industrial HD110T, ingen aning om den är bra eller dålig, den kan mer än vad jag kan i alla fall....
H.O:
Jo det var kul att det funkade till slut!
Jag ska filma det och lägga här i tråden så ni ser exakt vad jag menar, har inte jag gjort nån tankevurpa så är det nog
dax att kolla med Arturo och se vad han säger.
I mitt fall så spelar inte multimetern den avgörade rollen tyvärr

Jag har en Beckman Industrial HD110T, ingen aning om den är bra eller dålig, den kan mer än vad jag kan i alla fall....
H.O:
Jo det var kul att det funkade till slut!

Jag ska filma det och lägga här i tråden så ni ser exakt vad jag menar, har inte jag gjort nån tankevurpa så är det nog
dax att kolla med Arturo och se vad han säger.
Nu har jag filmat det:
Film C11 uppstart
Dioden som lyser på kortet från början är 5v in från PC:n
Sen sätter jag ingång som tre nätaggen som är i "styrskåpet" med nödstoppen på ovansidan. Det är inget jag har kopplat utan det har varit så från början.
Då ser man att det blinkar till på utgångarna och man hör hur det dunkar lite i kulskruvarna, ibland blir det en rejäl dunk och axeln går sen åt fel håll om man joggar den.
Dioden bakom blåa plinten längst till höger är PIN17 som SCHP sitter på, dioden bakom den är "output status"
Är det så här det ska funka? Blinket vid uppstarten känns inte rätt tycker jag.
Film C11 uppstart
Dioden som lyser på kortet från början är 5v in från PC:n
Sen sätter jag ingång som tre nätaggen som är i "styrskåpet" med nödstoppen på ovansidan. Det är inget jag har kopplat utan det har varit så från början.
Då ser man att det blinkar till på utgångarna och man hör hur det dunkar lite i kulskruvarna, ibland blir det en rejäl dunk och axeln går sen åt fel håll om man joggar den.
Dioden bakom blåa plinten längst till höger är PIN17 som SCHP sitter på, dioden bakom den är "output status"
Är det så här det ska funka? Blinket vid uppstarten känns inte rätt tycker jag.
Hmmm, att det dunkar till i kulskruvarna kanske du inte kommer ifrån - frågan är bara när det kommer. Det här är min tanke: Ifall friktionen är så pass stor att motorn inte "fjädrar till ett helsteg" när den inte längre får spänning så kommer den att "hoppa" dit nästa gång drivsteget startar eftersom det (antagligen) inte startar upp på "samma mikrosteg". Beroende på "var" mellan två helsteg den befinner sig så blir "hoppet" mer eller mindre syn/hörbart. Som sagt, bara lite spekulation.
Oavsett så ska den ju definitivt inte gå åt fel håll, fast jag undrar om inte det i så fall är ett problem med drivaren. Är axeln "bakvänd" tills du startar om drivaren eller rättar den till sig själv? Har du sett samma fenomen på flera axlar eller är det alltid en och samma?
Och utgångarna ska ju INTE "blinka till" när kortet får spänning - det hade jag tagit med Arturo.
Oavsett så ska den ju definitivt inte gå åt fel håll, fast jag undrar om inte det i så fall är ett problem med drivaren. Är axeln "bakvänd" tills du startar om drivaren eller rättar den till sig själv? Har du sett samma fenomen på flera axlar eller är det alltid en och samma?
Och utgångarna ska ju INTE "blinka till" när kortet får spänning - det hade jag tagit med Arturo.
Felet med bakvänd gång kräver en omstart för att rätta till, jag tror jag har fått det på alla axlarna vid olika tillfällen.
Det blir inte så speciellt ofta, kanske var tionde uppstart max. Det är också dom gångerna som det dunkar lite väl hårt.
Vi en normal uppstart så låter det inte så illa och det mekaniska tål säkert det utan problem.
Det kan nog vara nått "fel" med drivarna som gör att det blir så men om jag inte får det där "blinket" så tror jag inte det kommer hända.
Jag har kört och kör mycket med fräsen och den går hur bra som helst i timtal efter en normal uppstart, aldrig nått tappar steg eller annat strul.
Jag ska maila Arturo och visa filmen så får vi se vad han säger om det.
Det blir inte så speciellt ofta, kanske var tionde uppstart max. Det är också dom gångerna som det dunkar lite väl hårt.
Vi en normal uppstart så låter det inte så illa och det mekaniska tål säkert det utan problem.
Det kan nog vara nått "fel" med drivarna som gör att det blir så men om jag inte får det där "blinket" så tror jag inte det kommer hända.
Jag har kört och kör mycket med fräsen och den går hur bra som helst i timtal efter en normal uppstart, aldrig nått tappar steg eller annat strul.
Jag ska maila Arturo och visa filmen så får vi se vad han säger om det.
Här är min uppfattning om vad som händer
Dels kan man få ett "dunk" när man spänningssätter drivarna, då dom har hållmomentet oavsett ingång eller ej (gäller kanske inte alla).
Sedan kommer ofta en till dunk när PC,n aktiverar paralellporten (typ vid slutet av boot).
Om man tänker sig att alla ingångar är flytande så kommer drivaren inte ha signal på step.
När drivrutinen till parallellkortet går aktiv kan det komma en puls med initieringen.
Med C11 så har man buffrade ingångar och pullups enligt IEEE standard. (1.2K ohm till +5 och 39 ohm serie på pinnarna).
Jag har tolkat att vitsen med detta är dels att parallellportarna varier så pass beroende på dator (bärbara har oft 3.3V och inte 5 etc.)
plus att parallellporten enligt standard bara behöver leverera 4mA men kan sänka mycket mer stöm.
På så vis får man rena signaler fram till buffer kretsen som alltid är +5 eller 0.
Detta borde betyda att alla pinnar är höga om man inte har datorn igång eller kortet anslutet eller PC'n ej aktiverat drivaren.
Sedan vill jag minnas att C11 har strappar för pull-ups och pulldowns, men ligger efter buffer kretsen så jag tror inte det påverkar.
Men det intressanta är att detta borde INTE påverka något innan chargepumpen går aktiv.
I min värld skallen aktiv chargepump sätta enable på ingångsbuffern och endast då skall signal passera genom kortet.
Det skall därmed inte spela någon roll om parallellporten "går igång" för oavsett skall signalen aldrig passera ingången på kortet.
Det låter altså som en bug eller feltänk.
Det sjuka är att även med "rätt" hantering kan få "smällen" då chargepumpen går aktiv och signalen från PC,n "aktiveras"
Så det jag tycker är fel är inte nödvändigtvis smällen, men snarare att den uppstår i ett läge då chargepunpen inte är aktiv.
Dels kan man få ett "dunk" när man spänningssätter drivarna, då dom har hållmomentet oavsett ingång eller ej (gäller kanske inte alla).
Sedan kommer ofta en till dunk när PC,n aktiverar paralellporten (typ vid slutet av boot).
Om man tänker sig att alla ingångar är flytande så kommer drivaren inte ha signal på step.
När drivrutinen till parallellkortet går aktiv kan det komma en puls med initieringen.
Med C11 så har man buffrade ingångar och pullups enligt IEEE standard. (1.2K ohm till +5 och 39 ohm serie på pinnarna).
Jag har tolkat att vitsen med detta är dels att parallellportarna varier så pass beroende på dator (bärbara har oft 3.3V och inte 5 etc.)
plus att parallellporten enligt standard bara behöver leverera 4mA men kan sänka mycket mer stöm.
På så vis får man rena signaler fram till buffer kretsen som alltid är +5 eller 0.
Detta borde betyda att alla pinnar är höga om man inte har datorn igång eller kortet anslutet eller PC'n ej aktiverat drivaren.
Sedan vill jag minnas att C11 har strappar för pull-ups och pulldowns, men ligger efter buffer kretsen så jag tror inte det påverkar.
Men det intressanta är att detta borde INTE påverka något innan chargepumpen går aktiv.
I min värld skallen aktiv chargepump sätta enable på ingångsbuffern och endast då skall signal passera genom kortet.
Det skall därmed inte spela någon roll om parallellporten "går igång" för oavsett skall signalen aldrig passera ingången på kortet.
Det låter altså som en bug eller feltänk.
Det sjuka är att även med "rätt" hantering kan få "smällen" då chargepumpen går aktiv och signalen från PC,n "aktiveras"
Så det jag tycker är fel är inte nödvändigtvis smällen, men snarare att den uppstår i ett läge då chargepunpen inte är aktiv.
Vad jag kan se i databladet för C11 så ligger chargepump-OK-signalen till Enable på utgångsbuffrarna. Men att dömma av POS video så går ju utgången från chargepump hög en kort stund precis när C11 spänningstätts - datorn är igång och Mach3 är laddat så porten ska vara i ett definierat läge. Mach3 i E-stop och därmed inaktiv Chargpumpsignal och ändå så togglar utgångarna (och chargepump OK) när C11-kortet får spänning - det kan inte vara rätt. I värsta fall får man fixa så att +5V aggregatet som matar C11 slås på först, därefter motorspänningen.
Japp, fast det är på de "externa" ingångarna - inte på utgångarna.Sedan vill jag minnas att C11 har strappar för pull-ups och pulldowns, men ligger efter buffer kretsen så jag tror inte det påverkar.
Jo det lutar mot att jag löser det genom att starta upp kortet före drivarna, men först vill jag se vad Arturo säger.
Det är ju mycket troligt att nått är lite tokigt med C11:a kortet.
Jag maialde igår så jag borde ha ett svar till kvällen.
Det är ju mycket troligt att nått är lite tokigt med C11:a kortet.
Jag maialde igår så jag borde ha ett svar till kvällen.
Jag har svarat och förklarat att mach3 är i reset och att jag inte har några andra problem som tex tappade steg mmFrom the video I am not sure I understand what is happening because I see the board flashing, but I am not sure what the status of reset is at that point. In any case, here are my thoughts on this:
- If the board gets enabled or clicks like trying to get enabled. It could be because the board does receive a signal that can be noise and it recognizes the noise as a possible valid frequency. The microcontroller has a very complex program to filer non-valid signals. Since we have the new program on it we have not had one complain of this happening, and we have sold thousands of boards with this program. If this is the case, please confirm, maybe there is a way to improve this. If this is the case, I would also think you need to revise your wiring, as so much noise could cause other problems, including step loss (or gain).
- If the problem is related to the board been disabled for certain instances, while the system is active, then the problem is clear. You have a problem with the pulse generation. If this is happening, I am sure you are also losing steps, as the pulse engine is the same. Here are some ways to fix this:
o Follow Art’s recommendations for configuring windows for mach3: http://machsupport.com/downloads/XP_Optimization.txt.
o You may have some hardware or software creating the problem. Some known sources or problems are Quicktime and touch screens. You may want to try disabling hardware or software and check if there is a change.
o Test this using a different PC.
Please check this, and let me know how it goes.
Jag ifrågasatte även om det vekligen kan bero på "noise" då jag inte tycker att SCHP ska släppa igenom nått bara för att den får in "skräp"
Jaha, vad av Arturos förslag är värda att prova?
Senast redigerad av POS 28 januari 2010, 22:35:16, redigerad totalt 1 gång.
Inget av hans förslag är värt att testa enligt mig. Det är ju uppenbart att kortets utgångar "går till" en kort stund precis när det spänningsätts.
Testa att koppla ur LPT-kabeln från C11-kortet och se ifall det fortfarande "blinkar till" när du spänningstätter det, om det gör det så visa Arturo - då borde det vara "slutsnackat"....
Testa att koppla ur LPT-kabeln från C11-kortet och se ifall det fortfarande "blinkar till" när du spänningstätter det, om det gör det så visa Arturo - då borde det vara "slutsnackat"....
En grej till föresten - som inte SKA spela någon roll men testa i alla fall. Invertera inställningen för Active Low på Pin17 (den för SCHP) och se om det gör någon skillnad.
Att invertera pin17 spelar ingen roll MEN att dra ut kabeln tar helt bort problemet, inte nått blink eller smäll i skruvarna alls!
Jag provade att dra ut nätadaptern till skärmen- ingen skillnad
så provade jag att dra ur musen som är en trådlös tummstyrd sak- ingen skillnad
Felet var redan innan jag skaffade pekskärm så den controllern drog jag aldrig ur.
tja vad gör man nu?
EDIT: Jag har provat lite mera och det som löser allt är att sätta en brytare på "EN-pin" på mitt C11:a och på så vis inte
ge 5v där under uppstarten. Det blir en extra brytare men det är det bästa jag kommer på.
På så vis har jag ändå en fungerade SCHP och även den nya "enable drivers" funktionen efter uppstarten.
Det ska vara helt riskfritt.
I manualen står det om EN-pin "+5vdc in order to enable the inputs" men det är troligtvis fel
och det som strår på kortet "5V to enable outputs" är rätt.
Så får det bli om jag inte kan hitta vad som trots allt är fel, för nått är ju inte som det ska.
Jag provade att dra ut nätadaptern till skärmen- ingen skillnad
så provade jag att dra ur musen som är en trådlös tummstyrd sak- ingen skillnad
Felet var redan innan jag skaffade pekskärm så den controllern drog jag aldrig ur.

EDIT: Jag har provat lite mera och det som löser allt är att sätta en brytare på "EN-pin" på mitt C11:a och på så vis inte
ge 5v där under uppstarten. Det blir en extra brytare men det är det bästa jag kommer på.
På så vis har jag ändå en fungerade SCHP och även den nya "enable drivers" funktionen efter uppstarten.
Det ska vara helt riskfritt.
I manualen står det om EN-pin "+5vdc in order to enable the inputs" men det är troligtvis fel
och det som strår på kortet "5V to enable outputs" är rätt.
Så får det bli om jag inte kan hitta vad som trots allt är fel, för nått är ju inte som det ska.
OK, då var han inne på rätt spår ändå även om jag inte förstår hur....Om det nu är så "avancerad kod" som "analyserar" pulståget i Chargepump signalen så ska väl inte lite eller ens mycket störningar kunna få den att aktivera....jaja....
Gör det någon skillnad om du kopplar ur LPT-kabeln i datoränden istället för ur kortet? Har du möjlighet att köra med en kortare kabel, eller en annan av bättre kvalitet kanske? Annars skulle du kunna ta ett litet relä och fixa en fördröjningskrets som gör at EN byglas en sekund eller så efter att du slagit på spänningen.
Gör det någon skillnad om du kopplar ur LPT-kabeln i datoränden istället för ur kortet? Har du möjlighet att köra med en kortare kabel, eller en annan av bättre kvalitet kanske? Annars skulle du kunna ta ett litet relä och fixa en fördröjningskrets som gör at EN byglas en sekund eller så efter att du slagit på spänningen.
- tecno
- Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
- Kontakt:
Har du provat att byta ut din 'LPT' kabel, kan ju vara att den läcker som ett såll mellan paren och är störningskänslig.
edit/ trött så man läser inte vad HO skrev. Byt kabel till nåt bättre
edit/ trött så man läser inte vad HO skrev. Byt kabel till nåt bättre
Jag provade att ha datorn avstängd och nätkabeln urdragen men LTP-kabeln i, samma fel.
Då är det bara att prova att byta kabel som kan göra nån skillnad tror jag.
Jag är ganska säker att jag köpte kabeln på kjell.com, får springa över till makervall i morgon
och sno kabeln från hans fräs.
Annars börjar jag ju bli semiproffs på att göra kretskort så är det ju läge att bygga en sån där fördröjning
Edit: borde jag inte få mera problem med andra saker om kabeln är så kass?
och vart köper jag en kabel som är garanterat av bra kvalite?
Då är det bara att prova att byta kabel som kan göra nån skillnad tror jag.
Jag är ganska säker att jag köpte kabeln på kjell.com, får springa över till makervall i morgon
och sno kabeln från hans fräs.
Annars börjar jag ju bli semiproffs på att göra kretskort så är det ju läge att bygga en sån där fördröjning

Edit: borde jag inte få mera problem med andra saker om kabeln är så kass?
och vart köper jag en kabel som är garanterat av bra kvalite?