RoPa skrev:
En transistor är inte den ideala komponent som man ibland väljer att låtsas. Ice är inte bara ett resultat av Vbe utan även Vce påverkar. Och det kallas för Early Effect (Early Voltage heter parametern), helt rätt! (
förstår dock inte varför de valt det namnet)
Det tror jag dock jag förstår, ju lägre "flackhet" (rp) transistorn har i I/V-diagrammet desto närmare (Early) origo på I/V diagrammet kommer en förlängd linje (av rp) att skära x-axeln, kan det stämma?

Tror jag är aningen bättre på teori än praktik samtidigt som jag suger på båda
Förhållandet C7/C70 tror jag du förstår, det är en kapacitiv spänningsdelare.
Check
Med T5 på plats kan man få återkoppling över 1 men det kan man inte med enbart passiva R8.
I det första fallet vill man ligga under 1 på totalen (effekten av D2-D3) och i den senare vill man ligga så nära 1 som möjligt för att ett enskilt motstånd ska bli så idealt som möjligt som konstantströmkälla (konstant spänning över det).
Vad sjuttsingen menar du med detta? Fattar absolut ingenting. Vänligen förklara så att en idiot som jag förstår
Överraskad att det finns det minsta spår av ledningsbanor kvar så många mutationer som denna förstärkare genomgått.
En sak tror jag jag förstår, om enbart R8 skall användas så tar man bort allt kring T5 utom R70/C70, eller hur? Då känns det nämligen som om C70 alltid har en potential runt V/2=(Vcc-Vss)/2 och när man sedan krämar på så kommer laddningen/spänningen i C70 så att säga lyfta "Vcc" för R8 varvid spänningsfallet över R8 "försvinner" och man kan driva T6 hårdare upp mot rail. Om detta är rätt är det dock inte mycket man tjänar samtidigt som R8 blir ett stort motstånd ty V/2 måste leda 10mA. Fast det är ju det här som grejen med strömgeneratorn, T5. Nej, jag är nog helt ute och cyklar
Kan dock hända att om V(C70)=V/2 och V(R8; max; Stat)=[(V/2-0,7)/10mA]
~V(R8; "min"; Dyn))!
Nu tror jag att jag fattar
Ett litet problem dock, arrangemanget blir beroende av matningsspänning (gäller inte strikt mha T5 för då kan jag bestämma ungefär den biaS-ström jag vill ska gå oavsett matningsspänning). Fast jag har faktiskt redan gafflar planerade för R8/R9 (min tanke var mest att trimma in lägsta möjliga ström för okej Klass B-ljud).
Men jag gillar enkelhet mer, så jag tar nog bort T5
För om man sätter rejäl bias (R8) vid låg spänning, då är det egentligen bara effektförlusten hos densamma som begränsar övre matningsspänning. Om man nu inte vill optimera mha gafflarna förstås
MVH/Roger
PS
Inget PCB är ännu designat som du säkert förstår