Projekt Stor-Erik, renovering av ångbogserbåt

Berätta om dina pågående projekt.
Shargo

Re: Projekt Stor-Erik, renovering av ångbogserbåt

Inlägg av Shargo »

Surt. Hoppas han inte ställde till nåt.
Bug_x

Inlägg av Bug_x »

Hittar ingen länk men måste vara samma projekt?

http://www.maskinisten.net/viewtopic.php?t=33337

Lycka till iallafall!
Användarvisningsbild
gunne
Kontakt:

Inlägg av gunne »

Ja, det är samma... Jag får se hur jag går vidare med maskin. Just nu ligger all min fokus på att försöka få till lite isolering så att jag kan jobba i vinter.

För övrigt hade jag besök på båten av riktiga marinelkillar från El & Marinteknik. De informerade mig om att isolertrafon jag köpt visst var av det rätta snittet. Man kör tydligen norskt system på större båtar! Alltså trafon har 400 V huvudspänning på primären och 230 V huvudspänning på sekundären. Sen kör man alla 230-apparater på tvåfas istället för fas och nolla. Mer om det i senaste inlägget på bloggen.

De sa även att all "hushållsel" som inte är i maskinrummet kan dras i vanliga (halogenfria) rör/slangar med FKK.
nifelheim
Den första

Inlägg av nifelheim »

Kommer du under 100 brutto, står fortfarande 113 i skeppslistan?

Vore väl bra att slippa undan SJÖFS 2008:81 helt och hållet :)

Är motorn klassad? eller räcker kanske med ett typgodkännande?
bilaga 1, 2 och 3 för gamla fritidskepp över 100 brutto
http://www.sjofartsverket.se/upload/SJOFS/2008_81.pdf

Tänk på att det kan bli svårt att hävda "gamla regler" om allt är nytt :humm:

Men eftersom du ska ha ett Fart Certifikat har du väl redan gjort en ombyggnadsanmälan...
http://www.transportstyrelsen.se/sv/Sjo ... ad--inkop/

Jag tror som sagt att det gäller och komma under 100 :)

Annars är det nog en del som är jobbigt att göra rätt sedan.
Användarvisningsbild
gunne
Kontakt:

Inlägg av gunne »

Jag kommer inte under 100 tyvärr. :( Trodde att jag gjorde det men det visade sig att jag hade skrivit av formeln fel. Jag hamnar på ca 119 och att skala av ca 100 m^3 är inte så lätt. Det blir till att bita i det sura äpplet och se till att ha tätt samarbete med Transportstyrelsen så man inte bygger bort sig.
Användarvisningsbild
Mizzarrogh

Inlägg av Mizzarrogh »

Mmm... Så det gäller alltså då även fritids skepp över 100 ton bt? Var länge sedan läste om detdär men då är det väl så antar jag.
Intressant, tex träskepp kommer ju lätt över 100 strecket om man kommer upp litet i storlek över tjugometer, en vanlig trålare(äldre av trä, stålskeppen är lättare) av medelstorlek väger ju runt 60-90 ton DVT menar jag. :humm:
nifelheim
Den första

Inlägg av nifelheim »

Brutto tonnage har inget med vikten att göra, registerton är en volym (1 registerton=100 kubikfot)

edit: får rätta mig själv där, idag är fartygets brutto ett enhetslöst jämförelsetal som bygger på fartygets volym
kopplingen till "gammalmodiga" registerton har försvunnit.
Användarvisningsbild
Mizzarrogh

Inlägg av Mizzarrogh »

Aha, behöver uppenbart mer kaffe (eller borde mer korrekt troligen inte druckit så mycket...) :oops: Var som sagt fruktansvärt länge sedan läste om detta mer seriöst.

Edit, JA! Vilken idiot jag är idag!! :doh: :doh:
Användarvisningsbild
gunne
Kontakt:

Inlägg av gunne »

Transportstyrelsen verkar inte ha tid att ta tag i ärendet. Jag skulle vilja få en tilldelad besiktningsman och ta ett möte på plats för att diskutera innan jag bygger bort mig, men det verkar inte så lätt att få till... De skickade dock en lathund för fritidsskepp:
Fritidsfartyg:

Fritidsfartyg omfattas av ett begränsat antal föreskrifter men skall utöver dessa vara i Sjövärdigt skick. Enligt Fartygssäkerhetslagen 2003:364 är ett fartyg sjövärdigt bara om det är så konstruerat, byggt, utrustat och hållet i stånd så att det med hänsyn till sitt ändamål och den fart som det används i eller avses att användas i ger betryggande säkerhet mot sjöolyckor. Föreskrifter om exempelvis brand och livräddningsutrustning kan ses som rekommendationer.

Frånsett befälhavaren för skepp finns inga regler som ställer direkta krav på behörigheter för nautisk, däcks eller maskinpersonal. Däremot skall fartyget i enlighet med Fartygssäkerhetslagen vara bemannat på ett betryggande sätt.

Fritidsfartyg med ett brutto på 20 till 99 ska:
. Uppfylla SJÖFS 2011:2 om navigationssäkerhet.
. Uppfylla TSFS 2009:44 om sjövägsregler, lanternor och fartygssignaler mm.

Fritidsfartyg med ett brutto på 20 till 99 behöver inte:
. Regelbunden tillsyn från sjöfartsinspektionen.
. Inneha tillsynsbok enl. Fartygssäkerhetslagen 2003:364.
. Uppfylla SJÖFS 2006:1 om stabilitet, fribord och skrov.
. Uppfylla TSFS 2010:96 om åtgärder mot föroreningar från fartyg.
. Uppfylla SJÖFS 1996:6 om livräddning och utrustning.
. Uppfylla SJÖFS 2004:30 om livräddning och utrustning.
. Uppfylla SJÖFS 1970 nr 13 om brandskydd.
. Uppfylla SJÖFS 1970 nr 4 bostadskungörelsen.
. Uppfylla SJÖFS 2006:31 om maskin, el och obemannat maskinrum.
. Uppfylla SJÖFS 2005:25 eller ändringsföreskriften 2006:39 om skyddsanordningar och skyddsåtgärder.
. Uppfylla TSFS 2009:95 om radio
. Uppfylla SJÖFS 1973 A09 om lyftinrättningar.
. Uppfylla krav om miljöcertifiering av motorer byggda efter år 2000 eftersom TSFS XXXXX inte gäller fartyg som uteslutande används för fritidsändamål.

För fritidsfartyg med ett brutto på minst 100 gäller samma regler som fritidsfartyg på minst 20 brutto men skall dessutom:
. Ha tillsynsbok och fartcertifikat, (inte fribordscertifikat och fribordsmärke) och regelbunden tillsyn enl. Fartygssäkerhetslagen 2003:364. Skrov och utrustningsbesiktning vart femte år samt motsvarande mellanliggande besiktning.
. Uppfylla SJÖFS 2008:81 om maskin, el och periodvis obemannat maskinrum. Om maskinrummet skall vara periodvis obemannat gäller bilaga 3 att maskinrummet skall vara försett med fast system för upptäckande och släckande av brand mm.
. Uppfylla TSFS 2009:114 bilaga 3 skrov, bilaga 4 stabilitet, bilaga 5 fribord och bilaga 9 dokumentation. Är fartyget byggt innan den 1 september 1983 kan befintlig äldre stabilitetsdokumentation godkännas om den anses tillräcklig, då utgår bilaga 4 och bilaga 9. Är fartyget byggt innan 1 augusti 1974 (innan SJÖFS fribordskungörelse) skall en fribordsplan inlämnas. Kravnivåerna beror på fartområdet.
Annars jobbar jag främst med att försöka få till isolering innan den riktiga kylan kommer. Det är en kamp mot klockan och jag satte nog igång spurten lite för sent tyvärr. Men om jag har tur så får jag nog överbyggnaden isolerad inom 3 veckor. Nu har jag reglat klart styrhytten som ska få isolering först så att jag tränar lite innan jag går på det större utrymmet i däckshuset.

Bild
Seroster

Inlägg av Seroster »

Är det biltemas fogpistol jag tycker mig se? =P
Användarvisningsbild
gunne
Kontakt:

Inlägg av gunne »

Ja, det är det. Deras "proffsmodell" och den funkar faktiskt riktigt bra...
Användarvisningsbild
Mizzarrogh

Inlägg av Mizzarrogh »

Själv såg jag kuggstångshäverten i bakgrunden, bra grejer detdär, använder själv ett par att lyfta (mindre) hus (jod det är faktiskt sant men det var en ganska liten bod) med och bytas däck på farsgubbens gammeltraktor. 8)
Seroster

Inlägg av Seroster »

gunne skrev:Ja, det är det. Deras "proffsmodell" och den funkar faktiskt riktigt bra...
Ja, har en sådan själv, blev glatt imponerad då jag trodde det skulle vara skräp men det visat sig vara en helt okej modell =P
Användarvisningsbild
gunne
Kontakt:

Inlägg av gunne »

Nu börjar isoleringen komma på plats som man kan se på http://stor-erik.com. Där finns även lite mer bilder på uppregling etc...

Det blir stenull (PAROC eXtra plus) och under det är det en antikondensfärg från Kefa som heter GrafoTherm. Förutom att isolera (typ som kork) så kan det 0,5 mm tjocka lagret av färg ta upp ca 1 liter vatten per kvadratmeter utan att någon vätska fälls ut. På så sätt "antas" färgen och kan absorbera fuktighet när man vistas i rummet för att sen andas ut den igen under torrare perioder.

Bild

Tyvärr har jag lite leveranstid på isolering till resten av utrymmet, men jag hoppas att den kommer innan den (ordentliga) frosten. Sen är planen att hålla plusgrader i vinter med hjälp av en värmepump från Jula. Billigt skit men den kan installeras utan verktyg och behöver bara hålla i två år (enligt plan).

Bild
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Är inte den isolerings metoden så fel det kan bli. Reglat med trä mot en tät sida mot kylan. Jag kan tänka mig att det blir problem med kondens.
Skriv svar