Jojje's & POS fräs har fått en lillasyster.

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Kontakt:

Inlägg av jojje »

Jepp, jag fick den, MEN när jag tar upp den i AutoCAD så ser den ganska normal ut. Tar jag in DXF eller DWG i SW, så blir den platt, hmm...

Får titta på den efter sovpasset. Nu börjar Jojje bli :sleepy:
Användarvisningsbild
Purre
EF Sponsor

Inlägg av Purre »

jojje skrev:Purre: Har du en "Ett rum å garage"? (Solly, kunde inte låta bli. :))
Jag har även en fräs som är innbyggd i en box. Man fäller bara ner locket å stratar dammsugarn. När allt är klart är det bara att suga upp dom större particklarna som är kvar. Allt smått skit finns redan i dammpåsen.

...
Hehe det är väl sanning med modifikation ;)
Tror inte föräldrarna blir så glada om jag ställer fräsen i köket, därför måste jag hållas till mitt rum dock garaget ska väl gå bra att ställa den. Därav 1 rum och garage boendet :)
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Kontakt:

Inlägg av jojje »

Tack för alla beställningar, men nu måste jag sätta stopp. Kom på att kontrollerkorten räcker inte till flera. (Redan en för mycket.)

Ring, ring Avnet/Memec ......

Så då var det fixat. Fick tag i 100st Allegrokretsar, så om några veckor har jag nya kort. Då kör vi vidare. Är det någon som kan vänta lite extra, så kan jag passa på att göra om kortet på en gång. Det tar ju lite tid att göra i ordning kittet iaf. Det ska puttsas å målas osv. :)
FredrikNestor

Inlägg av FredrikNestor »

Hej igen!
Videoklippet såg bra ut :)
Om jag köper en fräs av dig så ska jag ha den till att framförallt fräsa kretskort, men även plexiglas, plast, trä. Största anledningen till att jag vill ha en fräs är för att det är så jäkla COOLT! :D
Men om jag får fundera några veckor till så vore det bra, vore kul att se fräsen arbeta lite innan, och så ska jag läsa på lite om CNC fräsar först :)
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Kontakt:

Inlägg av jojje »

Snart, inom en vecka iaf, kommer film på "lillasyster på jobb".

FredrikNestor: Priset på 3500:- gäller bara till 2007.06.17

[OT]
Det blir bara mer å mer jobb för Jojje. Igår kväll när det regnade, så glömde jag rulla in markisen. Den fyldes med vatten och vid 23 draget lossnade hela skiten från väggen. Trodde tåget var på väg genom huset. Faan vilket äckligt ljud. Nu ser det ut som ett bombat horhus på altan. :cry:
[/OT]
Senast redigerad av jojje 14 juni 2007, 12:18:16, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Hett tips: Dubbelkolla måtten om ni exporterar SketchUp-grejjer som dwg eller dxf-filer! Har märkt flera gånger att det inte riktigt blir rätt.

edit: Titta i den här tråden (bläddra ner lite) så ser ni vad jag menar...
Senast redigerad av JimmyAndersson 14 juni 2007, 12:19:49, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Kontakt:

Inlägg av jojje »

OK, jag vet att halsen är 43mm. Så då kan man skalera om allt efter den. Tackar för tipset.
FredrikNestor

Hm, ok. Synd att du inte kan fixa videoklippet innan den 17e. När jag väl har köpt fräsen så känns det ju inte lika viktigt med videoklipp osv. Men aja, jag får skynda mig att fundera på hur jag ska göra :)
:)

Ang. mjukvaror. Finns det gratisprogram för fräsen? T.ex. för ritning och fräsning av kretskort m.m. Eller är sådana program svindyra, som det kan vara ibland?

/ Fredrik
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

Om man kör styrdelen på EMC: www.linuxcnc.org så blir den delen gratis, det finns gratisprogram för resten också om man bara tar sig tid :)
FredrikNestor

HM ok, Linux... det harinte jag, tyvärr :)
Men det fixar sig nog med mjukvaran. Vill bara försäkra mig om att jag slipper lägga typ 1000kr på mjukvaror för att kunna leka med fräsen.
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

har inte... det är gratis att tanka ner :)

Finns dessutom färdiggjorda skivor av ubuntu linux som gör att man kan köra både linux och windows på samma dator och samma hårddisk, sedan är det bara att installera EMC på det... men det är naturligtvis lite mera jobb än med windows....

För windows så kan du tanka Mach3 Demo, den hanterar upp till 1000 rader G-kod, ska du använda mer än så så får du köpa programmet, det kostar ca 1300kr har jag för mig.
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Kontakt:

Inlägg av jojje »

Hej igen, nu har jag varit å tittat på rör. Fick med mig några testbitar med lite tjockare gods. Ska se om den blir ännu stadigare med dom. :D
Om jag står med fötterna uppepå T-bordet, så kan jag känna lite flex om jag tar i å drar åt alla håll. Troligtvis är det totalen som gör att det flexar lite lite grann, men jag måste testa iaf med dom rören. :wink:

Det med "vilken motor ska jag välja", hmm...
På lizerdboy's film kan ni se att åt ena hållet går det mycket fortare än åt andra. Där det går fort (X) kan man köra med upp till 1250mm/min, och där sitter den minsta motorn (57STH41). På den andra (Y) sitter 57STH56-motorn. Den orkade bara upp till 400mm/min före den stallade. Orsaken att det inte går så fort beror på stigningen på M8'an (1,25mm/varv), hur lätt stången snurrar, men också att jag kör med "bara" 2A/20V. Men en liten indikation får man av skillnaden mellan motorerna.

Före vi bestämmer helt vilka motorer som passar bäst ska jag prova med en trapets som har 3mm i stigning. Det blir lite tyngre för motorn, men jag håller nog en knapp på 41'an iaf. Vi får se.
MEN, om man ska bygga större maskin och vill använda samma motorer, då kan jag hålla med om att 56'an passar bättre.

Jag håller med FredrikNestor om att jag "måste" göra bättre film med "syrran på jobb" före ni bestämmer er helt å hållet. Ska se vad jag får till med digitalkameran. Nånting borde det bli. :)

Program: Längst ner min sida har jag länkartill både CAD & CAM i gratisversioner. Det är bara att ladda hem å leka. Sen finns det som Meduza säger demo av Mach3, men nu för tiden är den begränsad till 500 rader. (Ev. kan man använda en äldre ver. om man vill ha 1000 rader. :D )

Edith: Stavfel.
Senast redigerad av jojje 14 juni 2007, 15:20:40, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Så då är det inte så akut att vi/jag bestämmer motorer just absolut jättenu?
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Kontakt:

Inlägg av jojje »

Nejdå, jag väntar iaf tills måndag med att beställa.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Den här veckan har jag ovanligt gott om jobb, minst sagt, så det låter mycket bra. :)
Skriv svar