Hej igen, nu har jag varit å tittat på rör. Fick med mig några testbitar med lite tjockare gods. Ska se om den blir ännu stadigare med dom.
Om jag står med fötterna uppepå T-bordet, så kan jag känna lite flex om jag tar i å drar åt alla håll. Troligtvis är det totalen som gör att det flexar lite lite grann, men jag måste testa iaf med dom rören.
Det med
"vilken motor ska jag välja", hmm...
På lizerdboy's film kan ni se att åt ena hållet går det mycket fortare än åt andra. Där det går fort (X) kan man köra med upp till 1250mm/min, och där sitter den minsta motorn (57STH41). På den andra (Y) sitter 57STH56-motorn. Den orkade bara upp till 400mm/min före den stallade. Orsaken att det inte går så fort beror på stigningen på M8'an (1,25mm/varv), hur lätt stången snurrar, men också att jag kör med "bara" 2A/20V. Men en liten indikation får man av skillnaden mellan motorerna.
Före vi bestämmer helt vilka motorer som passar bäst ska jag prova med en trapets som har 3mm i stigning. Det blir lite tyngre för motorn, men jag håller nog en knapp på 41'an iaf. Vi får se.
MEN, om man ska bygga större maskin och vill använda samma motorer, då kan jag hålla med om att 56'an passar bättre.
Jag håller med FredrikNestor om att jag "måste" göra bättre film med "syrran på jobb" före ni bestämmer er helt å hållet. Ska se vad jag får till med digitalkameran. Nånting borde det bli.
Program: Längst ner min sida har jag
länkartill både CAD & CAM i gratisversioner. Det är bara att ladda hem å leka. Sen finns det som Meduza säger demo av Mach3, men nu för tiden är den begränsad till 500 rader. (Ev. kan man använda en äldre ver. om man vill ha 1000 rader.

)
Edith: Stavfel.