POS baublys CNC (4de axel)

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Användarvisningsbild
POS
Kontakt:

Re: POS baublys cnc

Inlägg av POS »

Då kan jag tipsa om att det finns DC-DC solid-state relä på ebay för 65:-/st ink frakt och jag beställde två så jag klarar att styra mina ventiler!
På elfa kostade dom otroligt mycket mera!
Användarvisningsbild
tecno
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Inlägg av tecno »

Ebay är bra :tumupp:
farbrorlarry
Kontakt:

Inlägg av farbrorlarry »

internet är bra
Användarvisningsbild
POS
Kontakt:

Inlägg av POS »

Hur ska man igentligen tänka kring nödstopp, är det nån säkerhet alls att koppla den mot bob:en?
Eller ska man bryta matningen till spindel och drivare helt enkelt? Då blir det ju garanterat stopp.
H.O

Inlägg av H.O »

Det ska brytas hårdvarumässigt, inte via mjukvara. Sen kan du "informera" Mach3 att du tryckt nödstop genom att koppla en signal till E-stop-ingången. På så vis "stannar" Mach3 när du trycker in det externa nödstoppet.
labmaster

Inlägg av labmaster »

Det finns en särskild standard för hur nödstopp skall byggas in, SS-EN ISO 13850. Som vanlig kostar den väl dryga tusenlappen att köpa men någon här i forumet kanske har dokumentet i hyllan eller på PDF att skicka till den som är intresserad. Jag är en av dem i så fall.
Användarvisningsbild
POS
Kontakt:

Inlägg av POS »

Nu har jag fixat nödstopp, men jag får nog fundera lite mera hur den ska kopplas för att bli optimal.
För att inte ha allt på samma säkring så matas ju spindeln separat men den stannar ju i och med att solidtate-relät tappar signalen från boben när styrskåpet blir strömlöst, det känns ganska säkert men kan bli bättre.
Men pga att boben blir strömlös så indikerar det inte till mach3 att det är ett nödstopp....
Behåller jag 5/12V på fast nödstopp är aktiv så är ju spindeln bara stoppad av mjukvara, men då indikerar det som det ska i mach3.

Lite av ett moment 22 :humm:

Efter som spindeln inte är en permanent lösning så väntar jag kanske med att fixa det tills jag vet vad jag ska ha för spindel.

Filmade i alla fall ett testprogram med automatisk verktygsmätning idag, återkommer med länken om en halvtimme när den är uppladdad på tuben.
H.O

Inlägg av H.O »

Normalt så har man en kontaktor eller relä som bryter upp när man slår in nödstop. Denna kontaktor/relä är då försedd med ett antal "kraftkontakter" som bryter spänningen till det som måste stoppas och ett antal hjälpkontakter som används för att signalera styrsystem och/eller för att bryta "lågnivå-signaler", en av hjälpkontakterna brukar man använda för att ge självhållning till kontaktorn och sen har man en separat "enable-knapp" med vilken man "aktiverar" systemet. Det ska inte räcka att bara "dra ut" nödstoppen för att "starta om".

Sen finns det, som labmaster skriver, en hel massa regler och bestämmelser. Kontaktorn jag nämner kan styras av ett speciellt säkerhetsrelä, säkerhetsreläet har då vad som kallas för övervakande kontakter som ser till att det inte går att "aktivera" systemet ifall en eller flera kontakter på kontatorn är fastbrända (vilket gör att maskinen inte stannar om när man försöker nödstoppa nästa gång) mm mm - som sagt, en hel massa grejer. Bara det faktum att du nu inte förlitar dig på mjukvara för att nödstoppa är ett steg i rätt riktning.

Jag gjorde ett schema åt en kille på CNCZone för ett tag sedan, jag bifogar det här. Det lär inte uppfylla kraven i ISO13850 men det ger dig funktionaliteten jag beskriver ovan, med kontaktor, självhållning, signalering till Mach3 och det låter dig ha BOB spänningsatt mm mm. Beroende på vilka funktioner din maskin har så går det så klart att skala ner (eller upp) så det passar. Tänkte det kanske kunde vara till hjälp - om inte så bara bortse från det.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
POS
Kontakt:

Inlägg av POS »

Ju mer jag lär mig destå mer förstår jag hur lite jag vet...
Jag ska försöka få till en bättre lösning som både är säker och indikerar till mach3.

Min nödstopp är i alla fall specad till 240V 10A så den ska väll klara av det jag låter den göra, så satte jag på en extra brytare som jordar pin:10 när den aktiveras, ska se om jag kan hitta en NC i stället.
Det är en sån där modell som man snäpper på flera brytare på, vad dom nu kan heta.

Här är i alla fall en film när jag testar automatisk verktygsmätning vid verktygsbyte i programmet.
Först nollar man manuellt mot arbetsstycket sen mäts verktyget automatiskt mot en fast pukt.
När man sen kommer till (M6) verktygsbyte så byter man bara verktyg sen mäter fräsen själv in det nya verktyget mot fasta punkten och fortsätter köra direkt.

Jag har ca 0.1mm marginal i filmen som jag vid riktig körning ställer om till 0.0mm såklart.
Det är ganska långt ner till mätpunkten, jag ska försöka fixa en snabbtransport i macrot.

FILM
auto tool zero.png
Användarvisningsbild
POS
Kontakt:

Inlägg av POS »

Nytt relä och nya problem.... :humm:

Jag har testat relät på bilden för att styra mina 24vdc
Dioden på relät indikerar som den ska men jag får inte sekundärsidan att funka, hur ska det kopplas.

Jag försöker bryta/sluta +24vdc men utan framgång.
Koppar jag in +24vdc på 2 så blir det brutet hela tiden och kopplar jag in det på 3 så är det slutet hela tiden???

Jag antar att jag gör fel... men vad?
relä.jpg
X-IL
EF Sponsor

Inlägg av X-IL »

Du ska väl ha din kontroll på 4 och 3, alltså jord på terminal 4 och +5V eller vad du nu har på terminal 3. Sen det som ska brytas + in på terminal 1 och ut till förbrukare på 2.

Lite konstigt med +- märkningarna, men borde det inte bli så?
Användarvisningsbild
POS
Kontakt:

Inlägg av POS »

kontrollsidan funkar och indikerar med dioden på relät.
Den andra har jag ju testat att koppla som du beskriver.....
går ut och testar att byta relä nu, jag köpte två.
X-IL
EF Sponsor

Inlägg av X-IL »

Skumt, hoppas det andra funkar!
labmaster

Inlägg av labmaster »

Du kan testa reläet innan du kopplar in det genom att applicera cirka 5 volt eller det du har tillgängligt mellan 4 och 3. Därefter kan du mäta resistansen mellan 1 och 2 eller så använder du "diod-läget" och summrar som en del brukar kalla det för.
Användarvisningsbild
POS
Kontakt:

Inlägg av POS »

Båda funkar lika, ingen skillnad.

Jag kan mäta fram att det finns en funktion men jag lyckas inte nyttja den.
När relät är aktiverat mäter jag 200ohm mellan 1-2, oaktiverat=brutet.

Tror jag köper en manuell ventil snart.... :doh:
Skriv svar