Planerar CNC

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Re: Planerar CNC

Inlägg av Meduza »

Och absolut fast portal med rörligt bord, mycket lättare att göra stabilt.
Användarvisningsbild
Thorped

Inlägg av Thorped »

Alla sparade tusenlappar är positivt, så säger ni pionjärer att HIWIN duger gott, ja då tackar och bockar jag!

Konstruktionensmaterial då? EG och dylikt gjutmaterial faller bort.
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

Varför faller EG bort? Det råkar vara ett väldigt bra material för att få det stumt...

Vet inte vad du har tillgång till för maskiner men spontant så hade jag börjat kolla på bearbetade gjutjärnsdelar och ståldelar

Eventuellt utgå från en planskiva i gjutjärn till bas och/eller bord
Användarvisningsbild
Thorped

Inlägg av Thorped »

EG är lite för tungt för att ha på ett skrivbord, eller ja svarare otympligt. Smartast hade varit om man kunde bygga en maskin med låg tyngdpunkt och där vikten är fördelad så att så mycket som möjligt ligger på kanterna för att få stabilit i maskinen.

Som sagt jag hade föredragit att ha rörlig portal, men faller det helt bort när man kommer under 0,05 (?) så är det ingen idé.
Men Det måste väl gå att bygga stabilare? Sätta fler skenor längre upp för att öka stabiliteten i portalen, t ex...

Har 7st storebro Gk 195 svarvar, 3st Sajo Uf 52 Dm fräsar, 2st CNC svarvar och 2 CNC fräsar var av en flerop.
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

Ska du bygga en som med säkerhet håller absoluttoleranser på 0.1mm under bearbetning i Alu så kommer den behöva väga rejält, så är det bara...

Däremot så kan man ju bygga så bra som möjligt med en lättare bas, och så får man se vad den håller för toleranser, det går att göra saker relativt bra med aluprofiler, plana plåtar och rejäla linjärenheter.
H.O

Inlägg av H.O »

Har 7st storebro Gk 195 svarvar, 3st Sajo Uf 52 Dm fräsar, 2st CNC svarvar och 2 CNC fräsar var av en flerop.
OK, ta en titt på flerop'en då och betrakta hur stor/tung den är i förhållande till dess arbetsområde. Fundera sedan på hur mycket "jobb" det är för dig som programmerare och operatör att tillverka en bit som faktiskt ligger inom toleransen +/-0.01mm - i den maskinen.

Du kommer behöva BÅDE massa (för att dämpa vibrationer) och styvhet. Rakt, plant, vinkelträtt, styvt och tungt - sen skenor och skruvar. Att köpa dyra THK skenor och sätta dom på nått rangligt är att kasta pengarna i sjön.
Användarvisningsbild
Thorped

Inlägg av Thorped »

Jag måste gjort en tankevurpa någon stans... Jag har en grej jag måste klara av att fräsa, egentligen är det nog ISO-toleranser på den men måttet på hålet är 27,4 och den får absolut inte gå under 27,35 för axeln som löper i är 27,3 och måste löpa även när axeln, som är en bromskolv, blir lite varm men det behövs ju inte +/-0,01 för att få till det, dessutom kan jag nog lägga hålet på 27,45... :doh:

Jag har inte gett mig på flerop'en än men den ser rätt stadig ut och egentligen har den inte så jäkla mycket att fräsa på heller. Förstår att jag inte ska lägga för mycket tid på skenor, men jag har lagt märke till att flerop'en har breda och låga skenor, något som väl måste öka stabiliteten?

Aluprofiler är ju rena rama drömmen att bygga i men har tänkt lite på om man inte skulle ha en tjock plåt som botten, antingen i stål eller aluminium för att få låg profil samt tyngd i botten. man skulle ju kunna lägga profiler över det eller så bygger man något i plåt, 12-20mm tjock tänkte jag. Ritar upp nått så får vi se vad ni tycker.
H.O

Inlägg av H.O »

Ja alltså det GÅR ju att göra noggranna/precisa bitar i mindre noggranna/precisa maskiner, man måste "bara" kunna och känna maskinen och veta vad man gör. Aluminumprofiler är smidigt men de är inte speciellt styva - i sammanhanget - och de är heller inte speciellt raka eller plana - i sammanhanget - och ju dyrare/finare skenor du köper desto rakare/planare/parallelare (heter det så) måste det vara, annars nyper de förspända vagnarna och dessutom "kastar du bort" precisionen i de fina linjärstyrningarna.

Nu är inte min lilla maskin på något sätt optimalt byggd men den är gjord i 180x90 profil (ganska maffiga) och den flexar tiondelar om man tar i och bänder lite. Nu är ju det en konstruktion som ur styvhetssynpunkt ÄR svårare att få till än en med rörligt bord - som ju är vad du rekommenderas att bygga.
Användarvisningsbild
Thorped

Inlägg av Thorped »

Om rörlig portal skulle "funka", så hade jag tänkt mig nått sånt här:

Bild

4 skenor och 2 skruvar till varje axel, ev skulle Z kunna få 2 breda skenor istället för 4. Kritik?
Senast redigerad av Thorped 5 februari 2014, 20:04:26, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
gunne
Kontakt:

Inlägg av gunne »

Väggar på portalens sidor (lådprincipen).
Användarvisningsbild
Thorped

Inlägg av Thorped »

Jaja, stabilitets hux flux i portalen är är inga bekymmer, orkade bara inte rita ut det. Fast jag ska rita en med fast portal i profiler också, så väldigt mycket billigare och antagligen bättre också.
Användarvisningsbild
Thorped

Inlägg av Thorped »

Thorped skrev:Om rörlig portal skulle "funka", så hade jag tänkt mig nått sånt här:

Bild

4 skenor och 2 skruvar till varje axel, ev skulle Z kunna få 2 breda skenor istället för 4. Kritik?
Fast den kommer vara skit ostabil, återkommer med en annan.
Skriv svar