Jag tror jag har ett par sproilans nya propellrar av liknande slag jag ropade in på auktion tidigare men tror de är ett nummer för små för slagskeppets motor, men om det är intressant kan jag ju kolla vad det är för axel på dem.
Motorbåtsrenovering / -bygge [Mkt BILDER] - NU TEST PÅ s.10
- Mizzarrogh
- Inlägg: 23578
- Blev medlem: 10 september 2006, 12:32:49
- Ort: Somewhere over the rainbow... (Hälsingeskogen)
Re: Motorbåts renovering / bygge [Mkt BILDER] - NU TEST PÅ s
OffTopic,
Jag tror jag har ett par sproilans nya propellrar av liknande slag jag ropade in på auktion tidigare men tror de är ett nummer för små för slagskeppets motor, men om det är intressant kan jag ju kolla vad det är för axel på dem.
Jag tror jag har ett par sproilans nya propellrar av liknande slag jag ropade in på auktion tidigare men tror de är ett nummer för små för slagskeppets motor, men om det är intressant kan jag ju kolla vad det är för axel på dem.
Re: Motorbåts renovering / bygge [Mkt BILDER] - NU TEST PÅ s
Kanske skulle kunna vara intressant beroende på pris och storlek på dem
Har funderat några gånger på ny propeller för att kunna öka toppfarten lite och pressa ner bränsleförbrukningen ytterligare. Men båten har redan kostat alldeles för mycket för en student
Sen kommer jag kanske inte att behålla denna motorn i all evighet.
- Mizzarrogh
- Inlägg: 23578
- Blev medlem: 10 september 2006, 12:32:49
- Ort: Somewhere over the rainbow... (Hälsingeskogen)
Re: Motorbåts renovering / bygge [Mkt BILDER] - NU TEST PÅ s
Skall kolla splinesdelning och så på dem, du får väl ge ett bud sedan så skall jag tänka på saken om de passar... 
- Motormannen
- Inlägg: 649
- Blev medlem: 12 september 2003, 18:40:48
- Ort: Stockholm
Re: Motorbåts renovering / bygge [Mkt BILDER] - NU TEST PÅ s
Om du inte har fixat det sedan din superstora post på sida 10 så tror jag att ditt 7.2Ah blybatteri kommer att gå sønder med det sättet det är fäst på. Feta vibrationer.
Re: Motorbåts renovering / bygge [Mkt BILDER] - NU TEST PÅ s
Kan det verkligen bi så stora vibrationer där fram i båten jämfört med i en motorcykel eller dyl.? Eller du syftar på dunnsandet från vågorna? Vad föreslår du som förbättring?
Edit: Har inte skrivit att jag har en disksvamp inklämd bakom varje batteri, den borde ju ta bort lite vibrationer, men hur mycket vet jag inte..
Edit: Har inte skrivit att jag har en disksvamp inklämd bakom varje batteri, den borde ju ta bort lite vibrationer, men hur mycket vet jag inte..
- Motormannen
- Inlägg: 649
- Blev medlem: 12 september 2003, 18:40:48
- Ort: Stockholm
Re: Motorbåts renovering / bygge [Mkt BILDER] - NU TEST PÅ s
Ser två tre faror: Du nöter sönder batteriet mot där det är fäst. Fast nu har du ju svamp mellan...
Saker går sönder inuti batteriet. Hur är kontakterna fästa (har inte kollat på bilden)? Dom kanske kan lossna
.
Saker går sönder inuti batteriet. Hur är kontakterna fästa (har inte kollat på bilden)? Dom kanske kan lossna
- Electricguy
- Inlägg: 12504
- Blev medlem: 15 augusti 2007, 16:52:14
- Ort: Kälmä' typ..
Re: Motorbåts renovering / bygge [Mkt BILDER] - NU TEST PÅ s
Jag har aldrig hört talas om blybatterier som går sönder i båtar.
Men är man rädd för det så kan man ju alltid skaffa ett Optima batteri.
Men är man rädd för det så kan man ju alltid skaffa ett Optima batteri.
Re: Motorbåts renovering / bygge [Mkt BILDER] - NU TEST PÅ s
Blybatterier är känsliga mot slag och stötar som deformerar de mjuka blyplattorna eller förskjuter deras positioner.
Detta leder till kortis eller ökad självurladdning. Det sistnämda ger snabbare sulfateringsförlopp som tar kål på batteriet.
I en båt är just slag och stötar ett problem från vind och vågor vid hård sjögång. Det gäller att fästa batteriet bra.
Detta leder till kortis eller ökad självurladdning. Det sistnämda ger snabbare sulfateringsförlopp som tar kål på batteriet.
I en båt är just slag och stötar ett problem från vind och vågor vid hård sjögång. Det gäller att fästa batteriet bra.
Re: Motorbåts renovering / bygge [Mkt BILDER] - NU TEST PÅ s
I veckan har det blivit både en tur runt och i malmö med kompisarna..



..samt en tur till Danmark (Dragör och Amagers strandpark). (Det var faktiskt strålande sol och tämligen molnfritt när jag tog bilden
)




..samt en tur till Danmark (Dragör och Amagers strandpark). (Det var faktiskt strålande sol och tämligen molnfritt när jag tog bilden

Re: Motorbåts renovering / bygge [Mkt BILDER] - NU TEST PÅ s
Killen på första bilden verkar ha haft en lyckad resa...
- hassefikonkasse
- EF Sponsor
- Inlägg: 1039
- Blev medlem: 8 mars 2008, 23:04:40
- Ort: Stockholm
Re: Motorbåts renovering / bygge [Mkt BILDER] - NU TEST PÅ s
Jag trodde den båten var borta! Den måste legat där flera år nu! Dom måste
fått massor av parkeringsböter, det får jag om man parkerar för länge.
fått massor av parkeringsböter, det får jag om man parkerar för länge.
Re: Motorbåts renovering / bygge [Mkt BILDER] - NU TEST PÅ s
Nu kommer lite mera av sommarens uppgraderingar.
Jag kanske har skrivit tidigare att jag ville ha en U-soffa i båten med uppfällbart bord i mitten. Denna u-soffa kommer förutom att vara praktisk att sitta på vara ett stort stuvutrymme, denna skall nämligen vara vattentät. Det är ett problem jag har haft tidigare att saker blir blöta, innan hade jag bara påsarna hängandes under fördäck som var torra (det krävs inte regn för att sakerna ska bli blöta eftersom det skvätter in så mycket vatten när man kör).
Jag började med att plasta fast (marin-)plywood (4mm tjock) som sidor för sofforna.


För att få dem vattentäta så gjorde jag avriningsrännor mellan sofforna och skrovet.

I locken fräste jag sedan ut skåror som soffornas sidor går in i. I dessa lade jag en tätningslist av gummi.

Locken sattes med gångjärn på baksidan och excenterlås på framsidan. Den tredje bänken som skapar u-formen ville jag ha avtagbar för att få bättre plats när jag vill sova i den. Bänken ligger fastklämd mellan träbitarna och locket, så för att få bort bänken måste man öppna den ena luckan (med excenterlåset) på detta vis kan den ej lossna när man kör bil.

Ovanifrån:

Locken målade och gummilisten på plats..

Sofforna fick bli vita sålänge, men jag vill ha dem i samma röda som insidan av skrovet sen. Denna kullören på toplac verkar dock vara jobbig att få tag på igen.. I bakgrunden ser ni även början till ett temporärt bord.

För att testa om min ide för bordstillverkning blir bra så gjorde jag ett temporärt bord i plywood. Det "riktiga" ska vara gjort av ek sen. I bordet fräste jag ut spår, dels som ska göra så att det ser ut som om det är gjort av plankor och dels en text med båtens modellnamn.

Dessa fylldes sen i med svart färg.. (och sen lackades bordet)

Såhär blev resultatet. När bordet är nedfällt agerar det lucka framför tankutrymmet.
(Bilden är från min båtsemester så alla fack är fulla av saker, grillen och drickaflaket är därför fastspännt under mittbänken)

Att äta middag på bordet gick utmärkt.

När mittbänken plockats bort gick det även att sova i båten. Kapell har jag dock inte än, så det fick bli preseningar. Dessa var inte speciellt tysta på natten kan jag dock berätta...

En av alla stränder jag besökte...

Gjorde även ett nytt flaggstångsfäste av ek och ett rostfritt rör..

Elkablarna till lanternan går genom ett hål i "stolpen" bak till det rostfria röret och sedan i det ner under däck. Flaggstången skjuts också ner i RF-röret.

Lackat och klart med flaggstången på plats..

Sen kom jag på att alla snygga båtar har också en snygg trailer. Det har inte jag...

Så jag kom på en ide för att snygga till den lite. Förutom att bara ändra det estetiska ville jag också göra det lättare att gå ut på trailern när den står i vattnet, detta måste man göra var gång man sjösätter eller drar upp båten. Jag ville också ha steg på sidorna så att man lättare kan trampa upp i båten när den står på land. Så jag började såga ut i plywood..

Hålen där fram gjorde jag för att minska luftmotståndet. Att göra dem runda hade ju varit allt för lätt, och ni vet nog vid detta laget att jag inte kan göra saker på ett lätt sätt

Plywood delarna satte jag fast i trailern med hjälp av avgasklämmor

Somsagt, jag kan inte göra saker lätt för mig.. Därför maskerade jag några bitar vid kanten och grundoljade o målade resten med svart oljefärg.

De andra småbitarna betsade jag i samma färg som däcket och klarlackade..


Film på hur den går i vattnet, på väg ut till Väderöarna (i skagerak). Här är den dock tungt packad..
http://www.youtube.com/watch?v=aCT6_cFC ... e=youtu.be
// Daniel
Jag kanske har skrivit tidigare att jag ville ha en U-soffa i båten med uppfällbart bord i mitten. Denna u-soffa kommer förutom att vara praktisk att sitta på vara ett stort stuvutrymme, denna skall nämligen vara vattentät. Det är ett problem jag har haft tidigare att saker blir blöta, innan hade jag bara påsarna hängandes under fördäck som var torra (det krävs inte regn för att sakerna ska bli blöta eftersom det skvätter in så mycket vatten när man kör).
Jag började med att plasta fast (marin-)plywood (4mm tjock) som sidor för sofforna.


För att få dem vattentäta så gjorde jag avriningsrännor mellan sofforna och skrovet.

I locken fräste jag sedan ut skåror som soffornas sidor går in i. I dessa lade jag en tätningslist av gummi.

Locken sattes med gångjärn på baksidan och excenterlås på framsidan. Den tredje bänken som skapar u-formen ville jag ha avtagbar för att få bättre plats när jag vill sova i den. Bänken ligger fastklämd mellan träbitarna och locket, så för att få bort bänken måste man öppna den ena luckan (med excenterlåset) på detta vis kan den ej lossna när man kör bil.

Ovanifrån:

Locken målade och gummilisten på plats..

Sofforna fick bli vita sålänge, men jag vill ha dem i samma röda som insidan av skrovet sen. Denna kullören på toplac verkar dock vara jobbig att få tag på igen.. I bakgrunden ser ni även början till ett temporärt bord.

För att testa om min ide för bordstillverkning blir bra så gjorde jag ett temporärt bord i plywood. Det "riktiga" ska vara gjort av ek sen. I bordet fräste jag ut spår, dels som ska göra så att det ser ut som om det är gjort av plankor och dels en text med båtens modellnamn.

Dessa fylldes sen i med svart färg.. (och sen lackades bordet)

Såhär blev resultatet. När bordet är nedfällt agerar det lucka framför tankutrymmet.
(Bilden är från min båtsemester så alla fack är fulla av saker, grillen och drickaflaket är därför fastspännt under mittbänken)

Att äta middag på bordet gick utmärkt.

När mittbänken plockats bort gick det även att sova i båten. Kapell har jag dock inte än, så det fick bli preseningar. Dessa var inte speciellt tysta på natten kan jag dock berätta...

En av alla stränder jag besökte...

Gjorde även ett nytt flaggstångsfäste av ek och ett rostfritt rör..

Elkablarna till lanternan går genom ett hål i "stolpen" bak till det rostfria röret och sedan i det ner under däck. Flaggstången skjuts också ner i RF-röret.

Lackat och klart med flaggstången på plats..

Sen kom jag på att alla snygga båtar har också en snygg trailer. Det har inte jag...

Så jag kom på en ide för att snygga till den lite. Förutom att bara ändra det estetiska ville jag också göra det lättare att gå ut på trailern när den står i vattnet, detta måste man göra var gång man sjösätter eller drar upp båten. Jag ville också ha steg på sidorna så att man lättare kan trampa upp i båten när den står på land. Så jag började såga ut i plywood..

Hålen där fram gjorde jag för att minska luftmotståndet. Att göra dem runda hade ju varit allt för lätt, och ni vet nog vid detta laget att jag inte kan göra saker på ett lätt sätt

Plywood delarna satte jag fast i trailern med hjälp av avgasklämmor

Somsagt, jag kan inte göra saker lätt för mig.. Därför maskerade jag några bitar vid kanten och grundoljade o målade resten med svart oljefärg.

De andra småbitarna betsade jag i samma färg som däcket och klarlackade..


Film på hur den går i vattnet, på väg ut till Väderöarna (i skagerak). Här är den dock tungt packad..
http://www.youtube.com/watch?v=aCT6_cFC ... e=youtu.be
// Daniel
Re: Motorbåtsrenovering / -bygge [Mkt BILDER] - NU TEST PÅ s
Nu till lite elektronik för en gångs skull.. 
Har länge tänkt bygga en bensintanksmätare till båten, men det har inte blivit av innan.. Att borra hål i tanken för att sätta in någon mekanisk sensor är ju knövligt och man skulle då även få en sladd som man var tvungen att lossa när man ska plocka ut tanken för att fylla på bensin.
Min tanke är därför att bygga en tankmätare av lastceller som känner av tankens vikt. Dessa kommer ju dock visa galna världen eftersom båten gungar och hoppar när man kör. Därför tänkte jag komplettera med en accelerometer i vertikal led. Vikt dividerat med accelerometerns värde (i g) blir massa. Detta bör ju rätta till felen som blir både på grund av lutningen (lastcellerna kommer ju mäta kraften vinkelrät mot båtens botten) och felet som blir på grund av accelerationen. Borde väll fungera?
Frågan är då, vad för lastceller ska man ha? Det finns på ebay, tex dessa för en ganska billig peng. Det gäller ju dock att de klarar av den blöta och salta miljön som är i bottnen av båten... (Dessa kan tekniskt sett stå under vatten ibland, allt vatten i båten rinner ner i facket där bak som tanken står i). Ett annat alternativ är att bygga en egen lastcell med hjälp av trådtöjningsgivare. Någon som har erfarenhet av olika tekniker?
När man sedan har fått reda på hur mycket bensin det är i tanken ska man ha ett sätt att presentera det också. Jag tänker mig en grafisk färg-LCD i storleksklassen 2-4 tum. Denna behöver ju däremot också klara en öppen båts påfrestningar. Fuktproblemet bör man ju kunna lösa genom att sätta en glasruta framför den och en tät inkapsling. Men den måste vara läsbar i fullt solsken... Finns det några sådana displayer som passar en studentekonomi?
Har länge tänkt bygga en bensintanksmätare till båten, men det har inte blivit av innan.. Att borra hål i tanken för att sätta in någon mekanisk sensor är ju knövligt och man skulle då även få en sladd som man var tvungen att lossa när man ska plocka ut tanken för att fylla på bensin.
Min tanke är därför att bygga en tankmätare av lastceller som känner av tankens vikt. Dessa kommer ju dock visa galna världen eftersom båten gungar och hoppar när man kör. Därför tänkte jag komplettera med en accelerometer i vertikal led. Vikt dividerat med accelerometerns värde (i g) blir massa. Detta bör ju rätta till felen som blir både på grund av lutningen (lastcellerna kommer ju mäta kraften vinkelrät mot båtens botten) och felet som blir på grund av accelerationen. Borde väll fungera?
Frågan är då, vad för lastceller ska man ha? Det finns på ebay, tex dessa för en ganska billig peng. Det gäller ju dock att de klarar av den blöta och salta miljön som är i bottnen av båten... (Dessa kan tekniskt sett stå under vatten ibland, allt vatten i båten rinner ner i facket där bak som tanken står i). Ett annat alternativ är att bygga en egen lastcell med hjälp av trådtöjningsgivare. Någon som har erfarenhet av olika tekniker?
När man sedan har fått reda på hur mycket bensin det är i tanken ska man ha ett sätt att presentera det också. Jag tänker mig en grafisk färg-LCD i storleksklassen 2-4 tum. Denna behöver ju däremot också klara en öppen båts påfrestningar. Fuktproblemet bör man ju kunna lösa genom att sätta en glasruta framför den och en tät inkapsling. Men den måste vara läsbar i fullt solsken... Finns det några sådana displayer som passar en studentekonomi?
Re: Motorbåtsrenovering / -bygge [Mkt BILDER] - NU TEST PÅ s
Det skulle inte fungera med flödesmätare istället? Då kan du även få fram förbrukning på båten.
Frågan är dock hur nogrannheten och tillförlitligheten är på sådana. Största nackdelen är väl att risken för ev haveri och bränsleläckage ökar iom att du kapar bränsleledningen. Sedan måste ju värdena nollställas vid varje tankning.
Gällande visning av bränslemängden så skulle väl en sådan här fungera?
Det ger dock svårigheter i att visa mer information, men för en studentplånbok är den väl överkomlig. Frågan är väl bara hur pass bra det syns i direkt solljus.
Frågan är dock hur nogrannheten och tillförlitligheten är på sådana. Största nackdelen är väl att risken för ev haveri och bränsleläckage ökar iom att du kapar bränsleledningen. Sedan måste ju värdena nollställas vid varje tankning.
Gällande visning av bränslemängden så skulle väl en sådan här fungera?
Det ger dock svårigheter i att visa mer information, men för en studentplånbok är den väl överkomlig. Frågan är väl bara hur pass bra det syns i direkt solljus.
Re: Motorbåtsrenovering / -bygge [Mkt BILDER] - NU TEST PÅ s
Flödesmätare har jag funderat på innan, och eventuellt kommer jag att komplettera med en sån senare (för att få snabbare värden på bränsleförbrukningen som du säger) men jag vill inte förlita mig på enbart den. Det är dels lätt hänt att man någon gång glömmer att "nollställa" (dvs fullställa) den när man har tankat, dels blir det problem om man inte tankar fullt av någon anledning och till sist så blir allt fel om man kör utan att ha strömmen igång. Så den lösningen gillar jag inte alls 
Min tanke är att visa fler saker på displayen, bland annat strömförbrukning och laddning (från bla solcell) samt GPS-koordinater och i senare skede bränsleförbrukning per distans/timme, distans/timmar till tom tank och liknande.
Det är även viktigt att systemet blir så strömsnålt som möjligt (displayen lär väll vara största strömboven).
Min tanke är att visa fler saker på displayen, bland annat strömförbrukning och laddning (från bla solcell) samt GPS-koordinater och i senare skede bränsleförbrukning per distans/timme, distans/timmar till tom tank och liknande.
Det är även viktigt att systemet blir så strömsnålt som möjligt (displayen lär väll vara största strömboven).
