Nu kommer lite mera av sommarens uppgraderingar.
Jag kanske har skrivit tidigare att jag ville ha en U-soffa i båten med uppfällbart bord i mitten. Denna u-soffa kommer förutom att vara praktisk att sitta på vara ett stort stuvutrymme, denna skall nämligen vara vattentät. Det är ett problem jag har haft tidigare att saker blir blöta, innan hade jag bara påsarna hängandes under fördäck som var torra (det krävs inte regn för att sakerna ska bli blöta eftersom det skvätter in så mycket vatten när man kör).
Jag började med att plasta fast (marin-)plywood (4mm tjock) som sidor för sofforna.
För att få dem vattentäta så gjorde jag avriningsrännor mellan sofforna och skrovet.
I locken fräste jag sedan ut skåror som soffornas sidor går in i. I dessa lade jag en tätningslist av gummi.
Locken sattes med gångjärn på baksidan och excenterlås på framsidan. Den tredje bänken som skapar u-formen ville jag ha avtagbar för att få bättre plats när jag vill sova i den. Bänken ligger fastklämd mellan träbitarna och locket, så för att få bort bänken måste man öppna den ena luckan (med excenterlåset) på detta vis kan den ej lossna när man kör bil.
Ovanifrån:
Locken målade och gummilisten på plats..
Sofforna fick bli vita sålänge, men jag vill ha dem i samma röda som insidan av skrovet sen. Denna kullören på toplac verkar dock vara jobbig att få tag på igen.. I bakgrunden ser ni även början till ett temporärt bord.
För att testa om min ide för bordstillverkning blir bra så gjorde jag ett temporärt bord i plywood. Det "riktiga" ska vara gjort av ek sen. I bordet fräste jag ut spår, dels som ska göra så att det ser ut som om det är gjort av plankor och dels en text med båtens modellnamn.
Dessa fylldes sen i med svart färg.. (och sen lackades bordet)
Såhär blev resultatet. När bordet är nedfällt agerar det lucka framför tankutrymmet.
(Bilden är från min båtsemester så alla fack är fulla av saker, grillen och drickaflaket är därför fastspännt under mittbänken)
Att äta middag på bordet gick utmärkt.
När mittbänken plockats bort gick det även att sova i båten. Kapell har jag dock inte än, så det fick bli preseningar. Dessa var inte speciellt tysta på natten kan jag dock berätta...
En av alla stränder jag besökte...
Gjorde även ett nytt flaggstångsfäste av ek och ett rostfritt rör..
Elkablarna till lanternan går genom ett hål i "stolpen" bak till det rostfria röret och sedan i det ner under däck. Flaggstången skjuts också ner i RF-röret.
Lackat och klart med flaggstången på plats..
Sen kom jag på att alla snygga båtar har också en snygg trailer. Det har inte jag...
Så jag kom på en ide för att snygga till den lite. Förutom att bara ändra det estetiska ville jag också göra det lättare att gå ut på trailern när den står i vattnet, detta måste man göra var gång man sjösätter eller drar upp båten. Jag ville också ha steg på sidorna så att man lättare kan trampa upp i båten när den står på land. Så jag började såga ut i plywood..
Hålen där fram gjorde jag för att minska luftmotståndet. Att göra dem runda hade ju varit allt för lätt, och ni vet nog vid detta laget att jag inte kan göra saker på ett lätt sätt
Plywood delarna satte jag fast i trailern med hjälp av avgasklämmor
Somsagt, jag kan inte göra saker lätt för mig.. Därför maskerade jag några bitar vid kanten och grundoljade o målade resten med svart oljefärg.
De andra småbitarna betsade jag i samma färg som däcket och klarlackade..
Film på hur den går i vattnet, på väg ut till Väderöarna (i skagerak). Här är den dock tungt packad..
http://www.youtube.com/watch?v=aCT6_cFC ... e=youtu.be
// Daniel