Bild-/byggtråd Velleman K8200 3D-printer

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
drh

Re: Bild-/byggtråd Velleman K8200 3D-printer

Inlägg av drh »

Ägghållare till min Egg-bot
716.jpg
Printade i NinjaFlex, var lite optimistisk när jag ritade den längst till vänster, min smetar ju ut första lagret och NinjaFlex är oförstörbar, så man kan inte direkt efterbearbeta den. Samma inställningar som PLA förutom att jag höjer tempen till 230 grader (från 194). Och vad ni än gör så printa inte direkt på plattan utan kör på tejp. Kör man direkt på plattan så är det nästan helt omöjligt att få bort utskriften.
717.JPG
Förenklade designen lite och då gick det bättre
718.JPG
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
drh

Inlägg av drh »

Ett par fötter till en säng som lutade lite. 3mm tjock botten.
Behöver man justera så är det bara att skriva ut ilägg i rätt tjocklek och stoppa i.
719.JPG
Användarvisningsbild
stenD

Inlägg av stenD »

Meduza skrev:Själv skrev jag ut saker i just FlexFPE häromdagen, det var ju dock inte på en K8200, men det borde ju snarare fungera bättre på en K8200 eftersom att extrudern inte är av Bowdentyp... eller är extrudern såpass otight designad att filamentet kan dra runt i extrudern?
Under skruven så finns det en kanal ner till hotenden men tyvärr går den inte enda upp till skruven så tråden hade en chans att ta en annan väg. Finns en ny bottendel att skriva ut här http://www.thingiverse.com/thing:255559. Tyvärr var inte bredden riktig ( ett par mm fel om jag minns rätt) så jag stoppade där.
Användarvisningsbild
drh

Inlägg av drh »

stenD skrev:
Meduza skrev:Själv skrev jag ut saker i just FlexFPE häromdagen, det var ju dock inte på en K8200, men det borde ju snarare fungera bättre på en K8200 eftersom att extrudern inte är av Bowdentyp... eller är extrudern såpass otight designad att filamentet kan dra runt i extrudern?
<br abp="801"><br abp="802">Under skruven så finns det en kanal ner till hotenden men tyvärr går den inte enda upp till skruven så tråden hade en chans att ta en annan väg. Finns en ny bottendel att skriva ut här http://www.thingiverse.com/thing:255559. Tyvärr var inte bredden riktig ( ett par mm fel om jag minns rätt) så jag stoppade där.
Jag måttade på stl-filen nu och måtten verkar att stämma.
Användarvisningsbild
stenD

Inlägg av stenD »

jag var tvungen att leta upp biten :) Biten jag skrivit ut är 23.10 och avståndet mellan plattorna är 22.30 :(
Ska prova och skriva ut en gång till och se över parametrarna.
Användarvisningsbild
drh

Inlägg av drh »

Mäter jag upptill så har jag 23,0 och nertill där är det 22,75mm på min.
Användarvisningsbild
stenD

Inlägg av stenD »

upptill 23.10, nertill 22.40

skulle nog funka att bara montera den som den är.
Användarvisningsbild
drh

Inlägg av drh »

Användarvisningsbild
phixius

Inlägg av phixius »

SItter just nu och har monterat ihop hela skrivaren och håller på att testa så mina ändstoppsgivare fungerar. X och Y fungerar utmärkt, den stannar direkt. Men när jag trycker på Z stoppet så åker den upp en liten biten men åker sedan ner någon millimeter under det läget där jag tryckte på stopp. Någon som vet vad detta kan bero på?

Mvh
Användarvisningsbild
drh

Inlägg av drh »

Det är helt normalt att den gör så, det är för att den ställer in sig noggrannare.
dbostream

Inlägg av dbostream »

Har fått hem nya termistorer från elfa nu men min nödlösning fungerar så bra så jag får se när jag orkar plocka fram lödkolven.

För övrigt kan jag nämnde, för de som inte själva köpt PLA från formfutura, att jag är nöjd med kvaliteten.
reconnnn

Inlägg av reconnnn »

Har själv lite problem med min formfutura PLA. Den printar fint sen plötsligt efter några lager så blir det stop. Vet inte om jag kör för hög eller låg temperatur. Men det verkar som att plasten börjar koka eller något.
Användarvisningsbild
phixius

Inlägg av phixius »

Tack för snabbt svar. Jag stötte även på ett annat problem, eller jag tror det är ett problem. Det händer att kugghjulen till extrudern liksom "låser fast" och står och hackar några sekunder. Det kändes som att det lossnade när jag försökte mata ner plast med händerna ovanför. Men det kanske ska va såhär? Ska försöka fånga det på film och visa er. Vad tror ni?
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Om det stannar och hackar så tycker jag det verkar som motorn inte orkar. Skruva på lite mer ström till den. Men håll koll på motortemperaturen. Så länge du kan hålla handen på den iaf 10 sekunder i sträck så är det lugnt.
Alternativt är att det faktiskt går jäkligt trögt att få ut plasten. I sånna fall kan man ju misstänka för låg temperatur i hotend.
reconnnn

Inlägg av reconnnn »

Vet inte riktigt varför den inte vill printa ordentligt. Det är som att det blir stop och hotenden fylls med plast. Detta händer endast med min formfutura plast. Någon som har några ider?
Skriv svar