POS baublys CNC (4de axel)

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Användarvisningsbild
tecno
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: POS baublys cnc

Inlägg av tecno »

Stämmer det att du har en lysdiod på din SS relä? då ser du ju om styrsignalen beter sig korrekt.

edit/stavfel
Senast redigerad av tecno 17 augusti 2011, 17:44:50, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
POS
Kontakt:

Inlägg av POS »

Tror inte de, ska kolla när jag är hemma igen.
Användarvisningsbild
POS
Kontakt:

Inlägg av POS »

Kopplade om men fick då ett annat problem, när relät är av så står det och pulsar ungefär var tredje sekund.
Kanske beror på att 24v-adaptern inte slår av direkt utan dom brukar ju "tona ut" så att säga.

Edit: Jag kollade så solidstate-relät funkar som det ska genom att koppla in en annan sak, det var inga problem så det är
ett hårdvarufel pga att jag inte har saker som passar så bra till det jag vill göra.
Jag tror jag löser det genom att skaffa ett relä som klarar av 24VDC för nu är det slut på idéer med dom grejerna jag har.
Då kan jag ha det här relät att styra utsugen i stället.

Ett annat problem som också uppstod i kväll var när jag la in macron för verktygsbyte, och det känns mycket viktigare att lösa.
Mach3 hänger sig när den kommer till M6end-macrot, det funkar bara om jag kör med single-line aktiverat.

Kod: Markera allt

x = GetToolChangeStart( 0 )   'Hämta utgångläget...
y = GetToolChangeStart( 1 )
z = GetToolChangeStart( 2 )
Code ("G0 G53 Z0")               'Lyft Z igen ifall vi gått ner för att nolla verktyget
Code ("G0 X" & x & "Y" & y)    'Tillbaks till utgångläget med X & Y...
While IsMoving()
Wend
Code ("G0 Z" & z)                  '...och ner med Z till utgångsläget
Har jag missat att ställa in nått i mach3? eller passar inte macrot till nyaste mach3-versionen?
labmaster

Inlägg av labmaster »

Kopplade om men fick då ett annat problem, när relät är av så står det och pulsar ungefär var tredje sekund.
Kanske beror på att 24v-adaptern inte slår av direkt utan dom brukar ju "tona ut" så att säga
Ja det är kanske inte är helt omöjligt att det är något i den stilen som spökar. Ett förslag är att du slår av spänningen på trafons primärsida istället. Det vill säga switcha av nätspänningen genom att koppla reläet i serie med ena ledaren. Reläet är ju specad att klara 380VAC och det är ju högre än 230V som du får ur jacket i väggen.
X-IL
EF Sponsor

Inlägg av X-IL »

Jag fick för mig att det var så POS kopplade om. Det är nog bara att bita i det sura äpplet och skaffa ett till SSR.
labmaster

Inlägg av labmaster »

Ja så kan det vara men jag fick plötsligt för mig att han försökte med att switcha sekundärsidan på trafon. Då återstår inget annat än att skaffa ett relä som switchar DC och det är ju den mest rimliga lösningen.
Användarvisningsbild
POS
Kontakt:

Inlägg av POS »

Ja test två var på primärsidan och mitt relä var specat för 240vac så et borde ha funkat.
Det är lika bra att fixa ett annat relä som klarar av att bryta 24vdc i stället för att strula vidare med dom här sakerna.

Jag har läst att nyaste mach3 buggar med en del macron, undra om det är problemet i mitt fall?
Nu funderar jag helt enkelt på att ladda ner en äldre version och installera i stället.
H.O

Inlägg av H.O »

Ett annat problem som också uppstod i kväll var när jag la in macron för verktygsbyte, och det känns mycket viktigare att lösa.
Mach3 hänger sig när den kommer till M6end-macrot, det funkar bara om jag kör med single-line aktiverat.
Hmmm, nånting är konstigt här. Standard M6End funkar bra men inte ditt och inte något annat jag provat heller. Testar jag t.ex följande:

Kod: Markera allt

MsgBox("M6End starts here")
Så funkar det bra att köra inifrån editorn men så fort man kör en verktygsväxling så tokhänger det sig. Så nånting är trasigt. Jag letar vidare, om jag inte kommer på nått så ställer jag frågan till Yahoo-user-gruppen så får vi se....

(Testar med 3.043.022)
Användarvisningsbild
POS
Kontakt:

Inlägg av POS »

Jag kör samma version: 3.043.022

Samma macro funkar bra på min andra fräs som har lite äldre mach3-version

Det kanske är samma problem som gör att "Mach3 2010 Screenset" inte funkar på nyaste mach3.
H.O

Inlägg av H.O »

Jag testade med senaste versionen, 3.043.045 (eller .046 beroende vart man tittar....) och där verkar allt fungera normalt. Jag har rapporterat problemet, får se vad som kommer utav det.
Användarvisningsbild
POS
Kontakt:

Inlägg av POS »

Den står under "Development" men det kanske kvittar? Den andra verkade ju inte helt klar heller....
Lättast just nu är alltså att byta version.
H.O

Inlägg av H.O »

Precis, inget blir väl någonsin klart men tanken är att man kör development version om man vill vara på "the bleeding edge", annars (i "produktion" och liknande) rekommenderas man att köra lockdown. I det här fallet tycker jag att problemet är så pass allvarligt att det borde fixas i lockdown för att inte "tvinga" dig, i det här fallet, att köra en version där andra problem sannolikt existerar pga av vidare utveckling och modifiering av koden. Under förutsättning att det ÄR en bugg och inte nått annat såklart.
Användarvisningsbild
POS
Kontakt:

Inlägg av POS »

Jag bytte mach-version till 3.042.040 och la in "mach blue probling" screenset.
Layouten lämnar lite att önska tycker jag men jag kanske vänjer mig.
Det vore så kul om man hade kunskapen att fixa till några knappar så man får exakt som man vill....

Nu funkar det bra med två mätpunkter i alla fall, återstår bara att ställa in lite koordinater osv
Det är en mycket bra funktion tycker jag och spar förmodligen massa besvär när man ska köra mycket av nånting.

En god ide är kanske att köpa nån bra tool-probe i stället för att köra med en kopparplatta på den fasta punkten, är det säkrare när man mäter små tunna borrar och spetsiga gravyrstift?

Nått bra tips på relä som jag kan beställa för att fixa det problemet också?
Det får gärna vara konstruerar så det skyddar bob-kortet ifall det går sönder.
Senast redigerad av POS 18 augusti 2011, 15:41:45, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Cano
Kontakt:

Inlägg av Cano »

Det är faktis inte så svårt att modda Mach3.
Jag har gjort ett screenset som är en kopia eller iaf inspirerad av OSP-1000E (Okuma) fast för dubbla skärmar.
Tyvärr gick den lilla skärmen (som var inbyggd i min MPG pendant) sönder.
Då tappade jag lusten och bytte tillbaka till orginal. Nu försöker jag lära mig Emc2.
Användarvisningsbild
tecno
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Inlägg av tecno »

Följande svar har kommit på H.O's fråga
This was the bug I reported 6 months ago. Most M6 end macros will lock up3.43.022. It's been fixed in the development versions.Gerry
Skriv svar