När jag var elev på träslöjden så var det en kabel ut till varje centraldammsugaren just för att starta dammsugaren, då det satt en liten strömbrytare vid varje utsug.Walle skrev:När jag praktiserade som träslöjdlärare hade slangarna till centraldammsugaren en sladd fastsatt vid slangen, jag är inte 100, men jag tror att det var just för att leda bort statisk elektricitet.dar303 skrev: Här är början...mycket damm blev det! Det laddade upp dammsugaren statiskt så den kraschade Smoothsteppern ett flertal gånger...o-smooth!
Boris CNC (dar303)
Re: Boris CNC (dar303) (uppdatering 4:e axel, många bilder!)
Re: Boris CNC (dar303) (DIY dammsko, många bilder!)
Jo det var det ju också, ett litet bleck på slangen kortslöt ett par kontakter i uttaget och dammsugaren startade. Men utöver det så var det en kabel som satt fast på slangen som man kopplade in i uttaget, och den gick hela vägen till munstycket, dock på utsidan av slangen som sagt. Kommer ju dock tyvärr inte ihåg hur det var kopplat vid munstycket, det här var ju ändå -97..

Re: Boris CNC (dar303) (DIY dammsko, många bilder!)
Idag gjorde jag klart dammskon, det blev några försök så nu börjar den likna en schweizerost!
Först så bytte jag ut de små mesiga magneterna mot sådana från en hårddisk och satte dit matchande metallbleck.
Jag epoxilimmade fast magneterna med rejält med lim.
(tips: Man tar loss dom från fästena i disken genom att lägga metalldelarna i kokande vatten, då släpper limmet) Efter det funkade det ganska bra men det flyttade sig i sidled när borsten komprimerade och gick över en kant så jag fick montera några styrpinnar:
Först så bytte jag ut de små mesiga magneterna mot sådana från en hårddisk och satte dit matchande metallbleck.
Jag epoxilimmade fast magneterna med rejält med lim.
(tips: Man tar loss dom från fästena i disken genom att lägga metalldelarna i kokande vatten, då släpper limmet) Efter det funkade det ganska bra men det flyttade sig i sidled när borsten komprimerade och gick över en kant så jag fick montera några styrpinnar:
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Re: Boris CNC (dar303)
Jag har ett klipp när jag fräser PCB i 4000mm/min uppe på youtube och jag såg nu att det har snart 38.000 spelningar, helt sjukt! Jag tyckte att det var många som började följa mig på youtube men kopplade inte riktigt...det måste ha länkats från nån site eller liknande!
Go Boris!
Go Boris!

Re: Boris CNC (dar303)
Tyvärr inte, jag har varit upptagen med att jobba och göra vanliga saker med maskinen, letar desperat efter nån applikation som kan rättfärdiga en halvdag på rotationsaxeln. Fundera på kopior av synthrattar, måste dock lära mig lite 3D cad först!