Boris CNC (dar303)

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Användarvisningsbild
lgrfbs
Kontakt:

Re: Boris CNC (dar303) (uppdatering 4:e axel, många bilder!)

Inlägg av lgrfbs »

Walle skrev:
dar303 skrev: Här är början...mycket damm blev det! Det laddade upp dammsugaren statiskt så den kraschade Smoothsteppern ett flertal gånger...o-smooth!
När jag praktiserade som träslöjdlärare hade slangarna till centraldammsugaren en sladd fastsatt vid slangen, jag är inte 100, men jag tror att det var just för att leda bort statisk elektricitet.
När jag var elev på träslöjden så var det en kabel ut till varje centraldammsugaren just för att starta dammsugaren, då det satt en liten strömbrytare vid varje utsug.
Användarvisningsbild
Walle
Moderator

Re: Boris CNC (dar303) (DIY dammsko, många bilder!)

Inlägg av Walle »

Jo det var det ju också, ett litet bleck på slangen kortslöt ett par kontakter i uttaget och dammsugaren startade. Men utöver det så var det en kabel som satt fast på slangen som man kopplade in i uttaget, och den gick hela vägen till munstycket, dock på utsidan av slangen som sagt. Kommer ju dock tyvärr inte ihåg hur det var kopplat vid munstycket, det här var ju ändå -97..:)
Användarvisningsbild
dar303

Re: Boris CNC (dar303) (DIY dammsko, många bilder!)

Inlägg av dar303 »

Idag gjorde jag klart dammskon, det blev några försök så nu börjar den likna en schweizerost!

Först så bytte jag ut de små mesiga magneterna mot sådana från en hårddisk och satte dit matchande metallbleck.
Jag epoxilimmade fast magneterna med rejält med lim.
(tips: Man tar loss dom från fästena i disken genom att lägga metalldelarna i kokande vatten, då släpper limmet)
Photo 2011-11-24 17 58 40.jpg
Efter det funkade det ganska bra men det flyttade sig i sidled när borsten komprimerade och gick över en kant så jag fick montera några styrpinnar:
Photo 2011-12-07 15 44 17.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
dar303

Re: Boris CNC (dar303)

Inlägg av dar303 »

Jag har ett klipp när jag fräser PCB i 4000mm/min uppe på youtube och jag såg nu att det har snart 38.000 spelningar, helt sjukt! Jag tyckte att det var många som började följa mig på youtube men kopplade inte riktigt...det måste ha länkats från nån site eller liknande!
Go Boris! :)
X-IL
EF Sponsor

Inlägg av X-IL »

Har du gjort något mer på 4e axeln? Vill ju se chucken in action!
Användarvisningsbild
dar303

Inlägg av dar303 »

Tyvärr inte, jag har varit upptagen med att jobba och göra vanliga saker med maskinen, letar desperat efter nån applikation som kan rättfärdiga en halvdag på rotationsaxeln. Fundera på kopior av synthrattar, måste dock lära mig lite 3D cad först!
Skriv svar