The "Civil Olydnad" 6,5kW stålramsracer

Berätta om dina pågående projekt.
skyfly

Re: The "Civil Olydnad" 6,5kW stålramsracer

Inlägg av skyfly »

Var precis i verkstaden och kollade lite mer på resistansen i shunten.
Tyvärr kan jag bara mäta hela ohm som lägst.
På den ena bygeln fick jag 3 och på den andra 4.
Skall försöka fixa en mätare som går lägre.
övrigt
Kontakt:

Inlägg av övrigt »

Rätt fina transistorer i den ändå. Finns nog hopp om att få upp farten på den lite grand iaf.

Ang shunten måste du löda av den från kortet och mäta resistansen på ett lite speciellt sätt, genom att köra en konstant (hyffsat stor) ström genom den och mäta spänningen med ett annat instrument. Det är inte helt enkelt att få ett bra värde faktiskt
CivilOlydnad

Inlägg av CivilOlydnad »

Du behöver egentligen inte bry dig om vilken resistans shunten har just nu, utan det viktiga är hur mycket du vill öka strömmen procentuellt.
Om ledarna i strömshunten är låt säga 30 mm långa (sträckan där shunten är fri från lödtenn) och du vill öka strömmen från 20 till 30A alltså 50% ökning, då behöver du minska resistansen med 50% för att få samma spänningsfall över shunten. Resistansen är proportionerlig mot längden på shunten så om du minskar den lödfria delen på shunten med 50% så minskar också resistansen med 50%. 30 mm / 1,5 = 20 mm
Om vi gör en dubbelkoll och använder värderna från tidigare inlägg där 20A genom 2,5 mOhm ger 50 mV spänningsfall.
2,5 mOhm / 30 mm = 0,0833 mOhm/mm
20 mm * 0,0833 = 1,666 mOhm
I=U/R= 50mV/1,666 mOhm = 30,01A

Ett sätt att korta den "resistiva" delen av shunten är att lägga på ordentligt med lödtenn på shunten tills man har tex 20 mm icke tennad shunt kvar. Man kan också löda på grov koppartråd på samma sätt.

Som sagt tidigare är det bästa bästa sättet att mäta resistansen genom att mäta spänningsfallet över shunten vid en given ström. Om du har gashantag så kan du köra hjulet i luften och bromsa det med handbromsen. Mät strömmen från batteriet och spänningsfallet över shunten så har du resistansen. Försök att göra mätningen på så hög ström som möjligt för att minska felmarginalerna. Ta det försiktigt med controllern när inte skalet är på! Det är väldigt lätt att råka kortsluta komponenter när man är där och pillar med mätprober och dyligt. Även om batteriet inte är anslutet så ta för vana att ladda ur kondensatorerna innan du ger dig in och pillar. Jag har knäckt ett par controllers genom kortslutning både med och utan batteri inkopplat.

Hoppas att det går att förstå nå´t av det jag har skrivit!? :)

/Göran
skyfly

Inlägg av skyfly »

Förstår mycket väl vad du menar. Bra förklarat. Blir nog ett helgprojekt att ändra resistansen.
Testade motorn under belastning och kom då upp i 20A så att öka till 30A vore trevligt :)
Undrar bara om farten kommer öka eller den bara blir starkare?
Vid helt obelastad motor gör den 40 km/h och med mig på 30 km/h.

Ni frågade innan om märkning på motorn och det ända som står där är: 48 TD10031646

Har läst en del på Endless forumet och finns dom som kör 1000W motorer på 4000W. Man blir ju intresserad.
Men kan vara bra att gå lite långsamt fram.

Tror ni mina blybatterier begränsar mycket?
CivilOlydnad

Inlägg av CivilOlydnad »

30A ska controllern klara med dom mosfet transistorerna du har om dom är äkta. Kineserna kan ibland sätta i kopior på transistorer med långt ifrån samma prestanda som originalet. Även om det är kopior så tror jag att du är ganska safe ändå.

Motorn får du vara försiktig med, högre än 30A ska du nog inte gå. När du provkör så stanna ibland och känn med handen på motor och controller. Sakerna blir varma men det ska inte va så att det bränns.

Om cykeln gör 40 km/h obelastad så kommer inte ökningen av strömmen höja din verkliga toppfart på 30 km/h. Strax under 30 km/h faller max ström under 20A pga att motorns backspänning är för hög. Backspänningen ökar proportionerligt med varvtalet tills den är samma som batterispänningen och ström kommer upphöra att flyta genom motorn.

Jag är dålig på blybatterier men jag ska forska lite och se vad som kan vara rimligt!

Kul med fler som trimmar elcyklar!
Lycka till med moddningen.

/Göran
skyfly

Inlägg av skyfly »

Har försökt att hitta info om backspänning men hittade inte så mycket. Det är lite toppfart som jag saknar mest.
Verkar som att alla andra med 1000W motor går i 45-50 km/h.
Borde ju gå att få ordning på det med. När man ser alla som har moddat sina cyklar så vill man ju bara ha mer.
Och framför allt så lär man sig massor på att plocka sönder och se hur sakerna fungerar.

Förutom denna tråden som inspiration så hittade jag denna:

http://endless-sphere.com/forums/viewto ... =6&t=14954

Ganska extremt men ett kul projekt.
skyfly

Inlägg av skyfly »

Då var controllern moddad :)
Efterson lödning inte är min starka sida så bockade jag till några byglar och satt och tränade på ett tag.
Efter byta till en lite grövre spets och lite träning så funkade det bra att bygga med tennet.
Maskerade lite runt byglarna ifall det skylle missas men allt gick bra.

Testade sedan cykeln och tyvärr blev det som väntat att toppfarten både obelastad och verklig inte blev högre.
Vid "max" belastning på cykeln drog den 35A istället för som innan 20A. Vid vanlig crusing i maxfart drar den ca 9A.
Motorn blev inte varm alls och controllern blev bara lite jummen.

Vet inte riktigt om jag tjänat något på moddningen men var kul att testa iallafall.

Tips på fler sätt att modda? :)
Användarvisningsbild
dar303

Inlägg av dar303 »

Kul tråd och fina byggen!
Kollade på endless sphere, vilka jäkla cyklar!
En hade kört 106 km/h och gjort 19.875på kvartsmilen i dragracing och en annan hade en offroad "sak" som peakade 12,5kW...17 hästkrafter!
Användarvisningsbild
orvar-e
EF Sponsor

Inlägg av orvar-e »

cykeln kanske accelerar snabbare?
CivilOlydnad

Inlägg av CivilOlydnad »

Kul att det gick bra med shuntlödningen!

Det du har vunnit på moddningen är ca 75% högre vridmoment. Inte över hela registret men kanske upp till ca 25 km/h. Bättre acc och bättre ork upp för branta backar är det du kommer att märka IRL.

Nästa mod för att få en rejäl skjuss på prestandan är att gå upp i batterispänning. Högre topphastighet, effekt och vridmoment från 25 km/h och uppåt.

/Göran
skyfly

Inlägg av skyfly »

Tycker faktiskt inte att accelerationen blivit så mycket bättre men lite mer kräm i backarna finns det.

Tack för alla tips Göran hade inte gått utan det.
Att öka spänningen kräver nog en Lipo konvertering. Blir tungt med mera bly :wink:
Så det är nog nästa sak att börja fundera på. Turnigy har ju billiga acc men bms till dom verkar lurigt.
Sen har jag en frontmonterad motor vilket jag ångrar lite nu.
Kanske skall köpa ny motor och controller när man ändå håller på?

Dina tips om hubmotor verkar lite lockande :D
skyfly

Inlägg av skyfly »

När man väl börjat att plocka sönder saker är det svårt att sluta :D
Kom på att jag hade ett 500W 36v kit liggande pga kass hallsensor.
Öppnade upp controllern för att kunna jämföra lite med den andra.
Mosfetarna hade en mycket svag text det jag tror mig kunna tyda är: 120N06N
Controller 500W framsida.JPG
Controller 500W baksida.JPG
Skillnaden mellan motorerna:
1000W 48v 240mm diameter
500W 36v 190mm diameter
Vikten verkar vara ungeför den samma. Ville inte plocka av 1000W motorn och väga.
1000W o 500W.JPG
Hittade även en liten etikett på 1000W motorn om det kan hjälpa till att hitta info.
1000W etikett.JPG
Undrar hur länge man kan hålla sig från att modda 500Wattaren :D
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Neondiod

Inlägg av Neondiod »

Det där solfjäderekrade hjulet som 500W sitter i är inte att rekomendera. Kraften från motorn ut i fälgen går via ekrarna och solfjäderekrade hjul tar den typen av krafter dåligt. Samma sak om man har trumbroms eller bromsskiva eller bakhjul, då bör man heller inte köra enbart solfjäderekrat. Men på framhjul med fälgbroms brukar det gå bra med solfjäderekrat då navet inte är inblandat i bromskrafterna. Navet tål dock inte lika mycket kraft från ekrarna rakt radiellt ut som när de är korsade. Men de är ju jäla snyggt :wink:
skyfly

Inlägg av skyfly »

Tack för tipset ang solfjädersekringen. Då känns det som att den motorn får slippa bli moddad :)
Trisst om framhjulet skulle vika sig.
skyfly

Inlägg av skyfly »

Testade idag att adda ett extra 12v batteri. Gick mycket bättre med 60v än med 48v.
Controllern blev lite jummen som innan men motorn fortfarande kall.
Vid belastning gjorde den lite över 40 km/h dvs ca 10 km/h ökning :)
Måste nog byta kondensatorn om jag skall öka spänningen mer.
Var köper man en sådan?
Skriv svar