Man kan enkelt dela hjulet i säg två halvor eller tredjedelar att skarva är ju inte så svårt det är bara att limma ihop, man måste ju ändå slipamåla för att få bra finish. Är man riktigt dryg kan man ju fräsa som en pusselbit så att det nästan sitter ihop utan lim
Håller på att måla min klockas siffror jag, förbannade sk-tjobb, skulle fräst siffrorna med en V-fräs istället
Jag uppdaterade första inlägget med en liten länksamling till våra versioner av klockan så det blir lätt
att hitta, vill ni ha med nån mer länk där så säg bara till.
Jag håller på att rita upp det här kortet för att kunna fräsa ut det och bygge en simpel pic-programerare,
nu har jag ju redan fått två pic:ar av LaRdA men jag kan inte släppa tanken att göra några själv.
Är det värt jobbet att bygga en sån här... såg nån annan tråd där liknande grejer sågades rätt friskt.
Jag ser det mest som "lek & lär" såklart, och det kostar i princip bara tid men är dom helt kass kan jag ju lägga tiden på nått annat. http://webspace.webring.com/people/jl/l ... r/pic.html
Generellt brukar avrådas från såna här programmerare eftersom resultatet kan variera från dator till dator och det finns svårigheter med att verifiera om kretsen programmerats korrekt.
För den som önskar programmerar jag nästan hur många kretsar som helst om den önskande står för portot t/r. 16f628 har jag tyvärr inga fler nu (och vill inte köpa in fler heller då jag gillar A/D).
Håller på att montera min klocka nu efter målningen men bilderna får ni vänta lite på
Nu har jag kodat om hela skiten i ASM. Koden som picBASIC (?) genererat är ju allt annat än snygg det kan jag lova, får mig att ogilla basic än mer.
Bara att använda en vanlig pinne för seriell kommunikation när 16F628a har USART borde bestraffas.
För den grundläggande klockfunktionen dvs. klocka ställa bak/fram och lås upp motorn är .HEX-filen 0,9kB mot 5,5kB för original
Kan inte tänka mig att lite kommunikation tar ens hälften av det.
Nåväl allt styrs med interrupt (förrutom fram/bak-stegningen) och fungerar prima. Det går dessutom mycket snabbare att ställa klockan med knapparna nu.
Det låter även mer som klockan "tickar" iom att stegningens tid minskat rätt rejält.
Utgångarna är ändrade till dessa:
StepperCoil1 PORTA, 0
StepperCoil2 PORTA, 1
StepperCoil3 PORTA, 2
StepperCoil4 PORTA, 3
Increase_Button PORTB, 4
Decrease_Button PORTB, 5
Är det någon som vill prova min vs original kan jag ju iofs ändra utgångarna åt denne.
Dock är såklart inte alla fuktioner ännu implementerade. Fn är det bara normal klocka och ställandet av denna som är implementerat.
FYI så är också hexfilen uppdaterad, det visade sig att stegen var lite för snabba för "tick" på klockan så jag fick sakta ner dem när den står och går, däremot går den med full fräs när den ställs (samma gör originalkoden).
Schema etc kan läggas ut om så önskas.
Bilder då:
Kretskortet, som för övrigt CNC-borrades (rekommenderas STARKT):
För den som säger att avkopplingskondningar samt MCLR motstånd saknas kan jag informera att de sitter på baksidan (ytmonterade)