Bygga CNC Fräs i MDF (Massa byggbilder)
Re: Bygga CNC Fräs i MDF
Japp.. det var den sidan jag menade...
Passar 1.85Nm bra till min maskin.. ?
Dom motorerna var ju ganska billiga faktiskt...
Jojje--->
Måste man löda ihop elgrejerna som du säljer.. ? eller är det färdigt redan.. ?
Passar 1.85Nm bra till min maskin.. ?
Dom motorerna var ju ganska billiga faktiskt...
Jojje--->
Troligtvis kommer dom motorerna att passa bra till din maskin.
Men tänk på att frakt och moms tillkommer.
Nope, ingen lödning behövs, allt är färdigt och klart till användning.
Men tänk på att frakt och moms tillkommer.
Nope, ingen lödning behövs, allt är färdigt och klart till användning.
Ok.. låter ju bra det jojje...
Men jag visste ju flera bra sidor förut med hyffsat billiga motorer.. men har faan glömt bort dom nu.. :/
Men jag visste ju flera bra sidor förut med hyffsat billiga motorer.. men har faan glömt bort dom nu.. :/
Händer inte så mycket med mitt bygge just nu, funderar på vilka motorer samt elektronik man ska ha, funderar lite på funktionen av min portal åxå, kanske kräver att jag bygger nya gavlar då jag behöver mer utrymme för montering av motor osv...
Hej igen.. long time no see..
Jag undrar lite om en kress FME 800 klarar av att fräsa i Aluminium.. ??
Kan man koppla denna spindel till nån typ av steg reglerare så man kan välja varvtal.. ?
Tacksam för svar..
// Perkla
Kan man koppla denna spindel till nån typ av steg reglerare så man kan välja varvtal.. ?
Tacksam för svar..
// Perkla
Sätter väl inte samma fråga igen då.. och hoppas på svar.. 
Tacksam för svar..
// Perkla

Tacksam för svar..
// Perkla
Utan att ha en Kress så kan jag svara Ja och Ja. Dock är varvtalsregleringen säkert lite knepig, men med en frekvensomriktare och fullt ställ på kressen bör du kunna justera varvtalet.
Låter ju bra det..
Själva elektroniken jag har köpt har en separat utgång för spindeln en rund liten kontakt som är kopplad till en lite varvtalsregulator som man steglöst kan reglera.. tänkte om man kan koppla en kress till denna så man kan använda sig av den funtionen.. detta innebär ju att jag måste bygga en adapter på sladden till kressen eller ta bort orginalkontakt och sätta dit en kontakt som passar på själva elektroniklådan.
Vad är bäst.. ?
// Perkla
Själva elektroniken jag har köpt har en separat utgång för spindeln en rund liten kontakt som är kopplad till en lite varvtalsregulator som man steglöst kan reglera.. tänkte om man kan koppla en kress till denna så man kan använda sig av den funtionen.. detta innebär ju att jag måste bygga en adapter på sladden till kressen eller ta bort orginalkontakt och sätta dit en kontakt som passar på själva elektroniklådan.
Vad är bäst.. ?
// Perkla
Jag tror det finns två sätt att styra varvtalet på en kress, rätta mig gärna om jag har fel.
Det lätta/billiga men inte fullt så bra är att ha två relän, det ena för fullfart och det andra för lägre fart genom kressens justerelektronik.
Det andra är att bygga eller köpa en sån här eller nått liknande:
http://www.cnc4pc.com/Store/osc/product ... cts_id=179
Jobbet och pengarna är knappt värt nått av alternativen, bättre att köpa en färdig lösning med spindel/vfd på tex ebay.
en 0,8kwspindel med inverter kostar bara ca 2700:- ink frakt.
Det lätta/billiga men inte fullt så bra är att ha två relän, det ena för fullfart och det andra för lägre fart genom kressens justerelektronik.
Det andra är att bygga eller köpa en sån här eller nått liknande:
http://www.cnc4pc.com/Store/osc/product ... cts_id=179
Jobbet och pengarna är knappt värt nått av alternativen, bättre att köpa en färdig lösning med spindel/vfd på tex ebay.
en 0,8kwspindel med inverter kostar bara ca 2700:- ink frakt.
Jag hittade en spindel på ebay som var på 0,8kw och vattenkyld... kostade nåt på 2500:- eller nåt sånt, kanske kan det vara nåt.. ?
Vet dock inget om vattenkylda spindlar.. men det låter ju bra iaf..
// Perkla
Vet dock inget om vattenkylda spindlar.. men det låter ju bra iaf..
// Perkla
Kylning luft eller vatten spelar nog ingen större roll vad du väljer, men det kan nog aldrig vara fel med extra kylning....
Vid vattenkylning tillkommer ju en pump, slang, kylare och ev fläkt.
Det funkar bra med färdigt kylpaket till CPU om man inte plockar ihop nått själv, finns flera trådar där det förekommer.
Vid vattenkylning tillkommer ju en pump, slang, kylare och ev fläkt.
Det funkar bra med färdigt kylpaket till CPU om man inte plockar ihop nått själv, finns flera trådar där det förekommer.
Ja det paketet jag såg var inkl alla grejer... så det tyckte jag var ganska billigt..
Vette fan när maskinen kommer.. men lär ta en 8 veckor till kanske.. :/
Jag kan ju anta att det är lika bra att ha en bra spindel eftersom det är A och O i förhållande till bad man ska fräsa, och inte vill man att den ska jobba ihjäl dig heller.. om man har för klen alltså..
// Perkla
Vette fan när maskinen kommer.. men lär ta en 8 veckor till kanske.. :/
Jag kan ju anta att det är lika bra att ha en bra spindel eftersom det är A och O i förhållande till bad man ska fräsa, och inte vill man att den ska jobba ihjäl dig heller.. om man har för klen alltså..
// Perkla
Mitt bygge står i det närmaste still.. eftersom jag beställde en CNC som jag inte fick..
vette faan hur man ska göra nu..
Jag behöver igentligen bara ha en liten fräs.. typ som lillasyrran eller nåt liknande..
Kanske fräsa lite kretskort och andra grejer...

Jag behöver igentligen bara ha en liten fräs.. typ som lillasyrran eller nåt liknande..
Kanske fräsa lite kretskort och andra grejer...
Nu har det gått en tid sen jag uppdaterade nåt här.. CNC bygget står helt stilla, har flyttat så jag har inte samma möjligheter att hålla på bygga som förr.. beställde dock en maskin i våras.. men ordern dröjde och jag valde att avböja då nåt kändes skumt.. 
Ett alternativ kan ju vara att köpa en färdig ram eller nåt i alu som man sen kan utrusta och bygga vidare på.. !? har för mig jag såg ett ställe man kunde köpa bara själva stommen men minns inte var det var..
Arbetsmåtten bör vara 450x650x65mm ungefär... gör inget om det felar lite åt nåt håll.
Alla tips är jag väldigt tacksam för..

Ett alternativ kan ju vara att köpa en färdig ram eller nåt i alu som man sen kan utrusta och bygga vidare på.. !? har för mig jag såg ett ställe man kunde köpa bara själva stommen men minns inte var det var..

Arbetsmåtten bör vara 450x650x65mm ungefär... gör inget om det felar lite åt nåt håll.
Alla tips är jag väldigt tacksam för..