POS CNC, SUDA SD1218
Re: POS CNC, SUDA SD1218
Manualen:
http://www.leadshine.com/UploadFile/doc ... /M542d.pdf
Ja det är det som är strulet, jag kan bara stänga av drivaren med hög eller låg signal men jag vill ju sätta på den med hög eller låg signal.
Har jag missat nått med drivaren? alltså om man kan få den att vara AV utan signal och PÅ med hög eller låg signal?
http://www.leadshine.com/UploadFile/doc ... /M542d.pdf
Ja det är det som är strulet, jag kan bara stänga av drivaren med hög eller låg signal men jag vill ju sätta på den med hög eller låg signal.
Har jag missat nått med drivaren? alltså om man kan få den att vara AV utan signal och PÅ med hög eller låg signal?
Från manualen:
Där står det ju HIGH för enable.Enable signal: This signal is used for enabling/disabling the driver. High
level (NPN control signal, PNP and Differential control signals are on the
contrary, namely Low level for enabling.) for enabling the driver and low
level for disabling the driver. Usually left UNCONNECTED (ENABLED).
Men jag får inte ut nån signal alls i E-stop eftersom jag har charge pump, och då blir drivarna aktiva.
När jag går ur e-stop kan jag styra drivarna av/på men då har jag ingen nytta av det.
Om jag kopplar ett relä till nån utgång så kan jag kanske vända funktionen på det sättet.
När jag går ur e-stop kan jag styra drivarna av/på men då har jag ingen nytta av det.
Om jag kopplar ett relä till nån utgång så kan jag kanske vända funktionen på det sättet.
Aha, jag hade inte förstått problemet. Ja det ska nog gå att lösa ändå i såna fall. Går alla utgångar låga på BOBen eller blir de flytande?
Ju mer jag funderar och läser om detta desto mer konfunderad blir jag.
För det första, och som redan sagts - lustig implementering av en enable-signal... men det är ju inget någon av oss råder över i nuläget.
För det andra, jag verkar haft helt fel angående Chargpump och pin 17... Det står i C11-manualen att Pin17 går hög när SCHP är ON OCH den detekterar signal från Mach3. Det måste betyda att Pin17 i LPT-porten då ENDAST matar SCHP-kretsen och inte "Output 17" på kortet också. Så all-in-all du ska kunna använda pin17 precis som du tänkte från början!
För det tredje, att dömma av principschemat på utgångarna i C11-manualen så flyter utgångarna när SCHP inte får signal, dom drivs inte låga vilket förklarar varför det inte fungerar. Det går naturligtvis att lösa men det kräver en PNP transistor (BC557 eller liknande) och två motstånd, 1k och 4.7k t.ex. Nått sånt här tänkte jag:
När utgången flyter så drar 1k motståndet basen på transitorn låg vilket gör att den leder, lysdioden tänds och drivern stängs av. När utgången går hög slutar transistorn att leda, lysdioden slocknar och drivern går igång. Tänker jag galet?
EDIT: C & E bakvänt för att vara en PNP, nu fixat.
För det första, och som redan sagts - lustig implementering av en enable-signal... men det är ju inget någon av oss råder över i nuläget.
För det andra, jag verkar haft helt fel angående Chargpump och pin 17... Det står i C11-manualen att Pin17 går hög när SCHP är ON OCH den detekterar signal från Mach3. Det måste betyda att Pin17 i LPT-porten då ENDAST matar SCHP-kretsen och inte "Output 17" på kortet också. Så all-in-all du ska kunna använda pin17 precis som du tänkte från början!
För det tredje, att dömma av principschemat på utgångarna i C11-manualen så flyter utgångarna när SCHP inte får signal, dom drivs inte låga vilket förklarar varför det inte fungerar. Det går naturligtvis att lösa men det kräver en PNP transistor (BC557 eller liknande) och två motstånd, 1k och 4.7k t.ex. Nått sånt här tänkte jag:
Kod: Markera allt
+5V____ ENA+
_____ ENA-
|
/ E
|/
Pin17----4.7k-------|
| |\
| \ C
1k |
| |
| |
GND GND
EDIT: C & E bakvänt för att vara en PNP, nu fixat.
Senast redigerad av H.O 20 januari 2010, 13:19:02, redigerad totalt 1 gång.
Hmmm, nu är det nog jag som är helt tom i bollen, men vill man inte att lysdioden (i optokopplaren) skall slockna när man stänger av chargepumpen? HIGH är ju ENABLED enligt manualen... Äh det är säkert bara jag som är dum i hela huvudet. Lägg ingen vikt vid det jag säger 

Jag tror inte det spelar nån roll, jag kan slå av den med både hög&låg men jag kan inte göra nått utan signal.
HO:
Om din ritnig är rätt eller inte kan jag inte bedöma men det låter som principen ska funka!
Nu förstår jag åtminstånde problemet och hur man ska lösa det.
Jag ska kolla in mitt lilla utbud av komponenter och se om jag har nått som kan funka när jag kommer hem.
HO:
Om din ritnig är rätt eller inte kan jag inte bedöma men det låter som principen ska funka!
Nu förstår jag åtminstånde problemet och hur man ska lösa det.
Jag ska kolla in mitt lilla utbud av komponenter och se om jag har nått som kan funka när jag kommer hem.
X-IL,
Tydligen är det så att när lysdioden är släckt så är drivsteget ENABLED (igång) och när den är tänd så är drivsteg DISABLED (avstängd) - bakvänt men så verkar det vara. I det här fallet så blir ju utgången flytande när chargepump'en är "av" dvs. Mach3 är inte igång vilket gör att hur man än kopplar så slocknar lysdioden drivern går igång.....
Jag tror att transistorkopplingen bör lösa problemet, jag hade för övrigt kastat om emitter och kollektor i "schemat" men det är fixat nu.
Tydligen är det så att när lysdioden är släckt så är drivsteget ENABLED (igång) och när den är tänd så är drivsteg DISABLED (avstängd) - bakvänt men så verkar det vara. I det här fallet så blir ju utgången flytande när chargepump'en är "av" dvs. Mach3 är inte igång vilket gör att hur man än kopplar så slocknar lysdioden drivern går igång.....
Jag tror att transistorkopplingen bör lösa problemet, jag hade för övrigt kastat om emitter och kollektor i "schemat" men det är fixat nu.
Jag har beställt en liten startsats av komponenter eftersom jag knappt har nått hemma.
Jag brukar inte hålla på med den typen av byggen men det skadar inte att ha lite saker hemma verkar det som.
Jag fräste ut ett kort till enable-funktionen så det blir snyggt och eftersom jag skaffat laminat...
Inte så mycket för många här kanske, men det är mitt första frästa kort
Delningen mot C11 är "rakt i plinten" med några stift.
H.O:
Är det rätt som jag gjort efter ditt schema?

Jag brukar inte hålla på med den typen av byggen men det skadar inte att ha lite saker hemma verkar det som.
Jag fräste ut ett kort till enable-funktionen så det blir snyggt och eftersom jag skaffat laminat...
Inte så mycket för många här kanske, men det är mitt första frästa kort

Delningen mot C11 är "rakt i plinten" med några stift.
H.O:
Är det rätt som jag gjort efter ditt schema?
Senast redigerad av POS 27 januari 2010, 18:02:05, redigerad totalt 1 gång.
Ja, det ser väl ut att stämma - hoppas det fungerar också, nu när du gjort ett litet kretskort o allt.
Det var lika mycket ett test att se hur det funkade att fräsa kretskort, och det verkar ju gå bra.
Hur/om det funkar med enable-grejen vi se på tisdag när resten kommer.
Hur/om det funkar med enable-grejen vi se på tisdag när resten kommer.
Nu har jag provat kortet.
Det funkar tyvärr inte.
Jag tror det är rätt inställt i mach3, när jag är i reset så lyser inte pin17
när jag går ur reset så tänds den.
+5V till ena+ på drivaren som det ska.
Och kortet i GND och pin17 på C11
Jag råka vända transistorn fel först men jag kom på det och vände den rätt, kan dom gå paj av det? Det är en BC327.
Drivaren går inte igång när jag går ur reset, alltså pin17 får inte mitt kort att sluta jorda?
Det funkar tyvärr inte.
Jag tror det är rätt inställt i mach3, när jag är i reset så lyser inte pin17
när jag går ur reset så tänds den.
+5V till ena+ på drivaren som det ska.
Och kortet i GND och pin17 på C11
Jag råka vända transistorn fel först men jag kom på det och vände den rätt, kan dom gå paj av det? Det är en BC327.
Drivaren går inte igång när jag går ur reset, alltså pin17 får inte mitt kort att sluta jorda?
Jag kan nog hjälpa dig med transistorn! Jag förstår inte hur du har kopplat in lysdioden? är trissan kopplad direkt till + 5V?
Jag har inte kopplat in nån diod alls, lysdioden som X-IL och H.O pratar om är väll den som är inne i optokopplaren på min stegmotordrivare hoppas jag och som styr enable funktionen.
Och jag pratar om lysdioden som indikerar att en utgång är hög på mitt C11:a
Transistorn har jag kopplat in enligt H.O:s schema tror jag.
Och jag pratar om lysdioden som indikerar att en utgång är hög på mitt C11:a
Transistorn har jag kopplat in enligt H.O:s schema tror jag.
Ok! Jag tror inte att pinne17 orkar lyfta basen så att transistorn slutar dra då den är på 4.7 kohm - 1kohm håller "hårdare" mot gnd. Jag är lite ringrostig men jag skulle nog bygga en komparator istället! Om intresse finns kan jag rita upp en sådan!