Prata med din Elmätare

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Paxmax

Re:

Inlägg av Paxmax »

Marta skrev:Sådana saker som kan påverka debiteringen ligger med största sannolikhet under den högsta säkerhetsnivån
bjomo skrev:..Men jag skulle lugnt vilja påstå att de "intressanta" inställningarna är förreglade på ett sätt så att både du och nätbolaget vet om du brutit dem
Variabler som påverkar mätningen i mätaren skall inte gå att fiffla med, d.v.s. dom är helt isolerade från yttre kommunikation.
Man kan dock på en del mätare komma åt och ställa om pulsfrekvens på ex.vis frontens LED indikator eller ställa om S0 utgångens pulsfrekvens. Dock så kommer mätaren mäta all energi rätt.
bjomo

Re: Prata med din Elmätare

Inlägg av bjomo »

Räkna med att pulslängden aldrig understiger 30 ms och inte heller pausen mellan två pulser, dvs att frekvensen på pulståget inte överstiger 16,7 Hz. [EDIT] De flesta elmätare har förmodligen en säkerhetsmarginal på 2 ~ 3 ggr även vid maxbelastning.

Det gäller iofs bara för den högsta effekt som mätaren är dimensionerad för.
Videonisse

Inlägg av Videonisse »

Skakar liv i en gammal tråd.

Har någon byggt eller köpt ett optisk IR-öga som använder RS-232 för att läsa ut mätarställning mm som ren data?

T.ex liknande tyskarnas projekt Volkszaehler.org

Även Cewe har ju ett optiskt läshuvud enligt den standarden och det finns en rad till färdiga på marknaden. Själv köpte jag en kinesisk från Aliexpress

Jag har en mätare från Fortum som heter Itron (fd Actaris) ACE4000-GTS. Vid första snabba test fick jag ingen kommunikation och får prova fler inställningar för com-porten. Vill samtidigt kolla om här finns ngn som redan har det snurrande och kanske har tips. :)
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Paxmax

Inlägg av Paxmax »

oh jösses ja. Jag har byggt säkerligen 10 olika optocom varianter upp ända upp till 2mbit fart.

Rent personligen skulle jag inte lita på rs-232 strömförsörjda produkter eftersom varje rs-232 port är lite olika den andra med många olika standards.
En del ger inte mer än 5V andra ger 12V osv.

I detta fallet så skulle jag strömförsörja den med en väggvårta för att garantera tillgången på kräm till sändardioden.
Designen siktar på 15-18mA i sändström, men så mycket finns inte att hämta ur en eller två 5V RS-232 pinnar.
Det kanske får "matningen" att dippa för mycket och MAXIM chippet hickar till.
(20uF räcker till 5ms sändning sen är matnings-spänningen halverad)

Ej heller är det bra att sända för hårt (i nångon ända) då det kan skapa ett eko på mottagaren och då kan protokollet få spatt då mätarens svar kommer precis efter ekot.

Hittade en users guide, kanske är den du nyttjat för kommunikationen?
http://www.integra.co.it/acepilot/ACE_P ... _guide.pdf

DLMS kan kräva en hel del inputparametrar samt korrekt formatering av meddelandet för att tvinga fram ett svar.

Kolla om mätaren har nån symbol i displayen för att indikera kommunikation, tänds den är du på rätt spår.
Vet ej vad som krävs på Itrons mätare för att tända dylik symbol:
Tillräckligt med IR ljus för att få start bit?
Tillräckligt ljus samt korrekt baudrate?
Tillräckligt ljus, rätt baudrate samt rätt start/stopp/paritet?
osv...

Mina erfarenheter rör hårdvarubiten... själva protokollet å sånt vet jag knappt nå't om.
Videonisse

Inlägg av Videonisse »

Suveräna tips, tack!

Försöker just nu testa med hjälp av Deltaco USB-to-Serial-adapter, finns det ngn chans att en sådan är bättre på att ge tillräckligt med ström till RS-232?

Enda dokumentationen jag hittat är för ACE3000, ace3000_typ260_benutzerhandbuch.pdf. Men den är rätt otydlig på vilka COM-port-parametrar som faktiskt gäller och ju inte säkert det är samma för Ace4000. Har använt Putty på Win 7 som terminalprogram.

Kunde inte hitta några portinställningar i pdf:en för Ace Pilot heller. Testade även att installera själva programmet och köra som Trial-licens men kräver namn och lösen för att överhuvudtaget kunna starta programmet. Några tips på antingen portinställningar och/eller få igång Ace Pilot?

När RS-232 är igång så skall tydligen nedan knappas in i terminalfönstret för att initiera gränssnittet och få ett svar med data. Den strängen verkar användas av flera tillverkare så kanske borde fungera på Ace4000?

Kod: Markera allt

/?! <CR><LF>
Videonisse

Inlägg av Videonisse »

Jag fick faktiskt igång den. Upptäckte med sniffer att Putty inte skickade "LF" tillsammans med CR trots jag ställt in det i inställningarna... :(

Testade att koppla upp med mig med Realterm istället och då fick jag svar " 2F 41 43 45 35 41 43 45 34 4B 47 50 52 53 0D 0A /ACE5ACE4KGPRS.." från elmätaren, dvs den svarar med modellbeteckning.

Inställningar var: 300 Baud, 7-bit, Even, 1 Stop, No Handshake

Enligt nedan sida så skall enligt DLMS-standarden och IEC62056-21 även serienummer ligga med i init-raden. Om den syns på framsidan på mätaren så skall jag testa det eftersom just nu får jag ju ingen användbar information.

Några andra tips? :humm:

http://www.gurux.fi/index.php?q=DLMSIntro
Skriv svar