Optimum BF20L till CNC
Njäe jag lossade bara den och bankade lite lätt med gummihammare tills det började gå lätt att dra kuggremshjulet för hand 
Givet det blir servos
Vill kunna maxa ut spindeln när man fräser, och sen 3000 mm i minuten rapids vore fint.
Var just ner i garaget och trammade in fräshuvudet. På X fick jag ner det i mindre än en hundradel på 300 mm! Men i Yled så är det 0,15 mm skillnad över bordet (180mm) Är det acceptabelt eller bör jag shimsa in kolumnen?
Edit: Jag räknade just lite, på en 10 mm pinnfräs så blir det 0.004167mm fel. Kör man med en 40 mm flycutter så blir det 0.016667mm fel. Så det bör inte förstöra finnishen speciellt mycket

Givet det blir servos

Var just ner i garaget och trammade in fräshuvudet. På X fick jag ner det i mindre än en hundradel på 300 mm! Men i Yled så är det 0,15 mm skillnad över bordet (180mm) Är det acceptabelt eller bör jag shimsa in kolumnen?
Edit: Jag räknade just lite, på en 10 mm pinnfräs så blir det 0.004167mm fel. Kör man med en 40 mm flycutter så blir det 0.016667mm fel. Så det bör inte förstöra finnishen speciellt mycket
Höjden över bordet är ju konstant.. bara vinkeln på själva fräsen som är aningen fel så med en 10 mm pinnfräs blir det /|/|/|/|/|/|/| över hela ytan med 0,008 mm skillnad på den låga och höga sidan (om man kör fullbreddsskär).
Jag ska gå ner och plana lite i både X och Y och jämföra
Återkommer med bild 
Jag ska gå ner och plana lite i både X och Y och jämföra

Nu har jag testat planfräsa en alubit i X- och Y-led. Lyckades inte ta en bra bild som visar finnishen dock.
Y-led ser grymt bra ut och känns helt slätt! Så X trammningen gav resultat!
X-led har litegrann verktygsmärken och linjer mellan spåren men känns slät.
Så frågan är om man vågar skruva lös kolumnen för att justera, risken är ju att man gör det värre! Speciellt hur den lutar i sidled. Någon med erfarenhet av detta?
Y-led ser grymt bra ut och känns helt slätt! Så X trammningen gav resultat!
X-led har litegrann verktygsmärken och linjer mellan spåren men känns slät.
Så frågan är om man vågar skruva lös kolumnen för att justera, risken är ju att man gör det värre! Speciellt hur den lutar i sidled. Någon med erfarenhet av detta?
Skönt att se att det går frammot. Man blir bara mer och mer sugen på att köpa en egen BF20 för varje inlägg ni postar. Ska nog satsa på en sån maskin innan året är slut. 
Är det någon som har lust att filma lite när ni fräser? Vore kul att se hur det ser ut in-action... har ju bara sett de dyra fräsarna i miljonkronorsklassen, de är ju "lite" snabbare.

Är det någon som har lust att filma lite när ni fräser? Vore kul att se hur det ser ut in-action... har ju bara sett de dyra fräsarna i miljonkronorsklassen, de är ju "lite" snabbare.
För att ställa in fräshuvudet så "klockar" man den. Det menas att du sätter fast en mätklocka i chucken på en vinklad stång parallelt med bordet. Sedan vrider du chucken för hand från ena sidan på bordet till andra sidan.
Du ser då skillnaden på mätväderna och knackar försiktigt på fräshuvudet efter varje mätning tills du når minsta möjliga felvärde mellan sidorna.
Klockrent ?
Per
Du ser då skillnaden på mätväderna och knackar försiktigt på fräshuvudet efter varje mätning tills du når minsta möjliga felvärde mellan sidorna.
Klockrent ?

Per
Japp jag använde en liknande modell som denna, skruvade bara bort magnetbasen och satte fast den pinnen i spännhylsan.
Högst upp på fräshuvudet finns en ställskruv som gör justeringen mycket enkel. Tar bara någon minut att justera!
Någon som har lust att kolla i Y-led över bordet? Jag vill veta om mina 0,15 mm över 180 är dåligt!
Högst upp på fräshuvudet finns en ställskruv som gör justeringen mycket enkel. Tar bara någon minut att justera!
Någon som har lust att kolla i Y-led över bordet? Jag vill veta om mina 0,15 mm över 180 är dåligt!