Det blev inte helt lyckat med min etsning på 0.08mm. Jag använde vanligt natriumpersulfat och vickade på etsskålen. Det var inte riktigt rätt temperatur, tog ca 15-20 minuter. Kanske blir bättre resultat med "etsakvarium" och små bubblor(jag har inget så jag kan inte testa)?
Jag är ändå nöjd med resultatet på 0.127 mm. Avståndet, enligt eaglecad, mellan banorna på den är 0.25mm resp. 0.34mm.
Laminatet jag använt kommer från en KEMO kretskortsats köpt från kjell&company. Jag tror att materialet är fenolpapper(?) och det är ca 1mm i tjocklek. Kopparlagret är förmodligen 17u eller 35u. Det står inte mycket på KEMO satsen och är flera olika laminatsorter i den.
Har laggt till två motstånd på tillsammans 25W (på biltemas lilla lamineringsmaskin)
Detta fick temeraturen att lätt gå upp till 150 grader.
Köpte laserfotopapper "gloss". Wow, det fungerar.
Använder laminat 1.5mm.
Lade laminat+papper i kokhett vatten. Pappret lossade lätt.
Sedan finputsade jag med en pensel. Allt papper försvann och tonern är oskadad.
BEEP skrev:Här är den första testkörningen med vanligt skriv/kopierings papper.
Ledningsbanorna(12 mil) är anfrätta men det beror nog på att jag etsade kortet lite för fort.
Recept:
10-15 gånger i laminatorn
20 minuter i 70 gradigt vatten med lite diskmedel
Gå sedan till vattenkranen för att försiktigt gnugga på pappret med tummen så att ytskicktet börjar krulla sig.
När allt är borta så tar man försiktigt bort resterna av pappret med en liten hård målarpensel.
Etsa.
Det gick inte så bra att använda vanligt skriv/kopieringspapper på grund av att pappersfiberna som fastnar i tonern sätter sig ganska djup och fördärvar ledningsbanorna vid etsningen.
Smala kopparbanor är inte det största problemet (rätt enkelt egenteligen), snarare tätheten, dvs avståndet mellan kopparbanorna.
Problemet är kopparbalansen, dvs den mängd koppar som skall etsas bort.
Nog om detta.
Jag använder mig av fotometoden med mycket lyckade resultat.
Arbetar med tqfp kretsar med 0,5 mm pitch och problemfritt med 10 mil och därunder. dubbelsidiga kort.
MEN jag har aldrig lyckats med att göra detta med laserutskrifter och därefter exponera korten. Orsaken är att två laserutskrifter aldrig blir lika stora, oavsett om jag "förvärmer" OH filmen innan.
Samma gäller med bläckstråleutskrifter, OH filmen är rugglig och skapar reflexer från ljuslådan som kilar in mellan film och laminat.
Däremot löste jag detta på ett förnämligt sätt.
Jag printar ut kortet till MS imagewriter (PS-rutin) inställd i "Arkivformat".
Sedan tar jag filen till en fotosättare/reprobyrå, de fotoplottar den på på film med 8000 dpi eller så, brukar kosta lite fikapengar, sist betalade jag 700 för en film i A2 format med 14 kort-sidor på 7 DSkort.
Om jag har flera kort, eller dubbelsidigt importerar jag filerna till CorelDraw, och skapar en fil för samtliga kort, plottar ut det igen, tar den färdiga prn-filen till fotosättarna/reprobyrån.
På samma sätt kan jag även skapa "paneler" med mindre kort på ett större laminat.
När filmen är klar skär jag upp den vid behov, typ komponentsida och lödsida.
Jag brukar även lägga in passmärken runt korten för att kunna centrera dessa innan exponeringen.
Sedan kör jag allt i ljuslådan.
Det enda STORA problemet jag har nu är genomplätering och vior, det har jag inte lyckats lösa på nått vettigt sätt, så länge viorna inte ligger under några komponenter så är det enkelt, en bit tennad koppartråd, men ligger de under SMD-kretsar är det omöjligt, nån som har ideer om detta
Om du borrar först. Sen går du till en kretskortstillverkare och får kortet doppat i kopparbadet, så det blir koppar i hålen. Sen fräser du ut isoleringen eller etsar. Brukar kosta halva fikapengen, om dom ens vill ha nåt för ett litet kort. Dom brukar tycka det är roligt att hjälpa till ibland.