"Nytt" sätt för hemmatillverkning av kretskort!

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Användarvisningsbild
cykze
EF Sponsor

Inlägg av cykze »

Mera, mera! :) Även jag är sugen på den här metoden. Det skulle ju vara skönt att slippa framkallningsvätskan och den dyra fotoresisten.

anlmat: Se till att etsa kortet och lägg upp bilder på det färdiga resultatet!

Grattis till ditt första inlägg också! ;)
anlmat

Inlägg av anlmat »

cyzke: Tackar!

Här kommer bilder från etsresultatet.

Översikt

Förstoring

Det blev inte helt lyckat med min etsning på 0.08mm. Jag använde vanligt natriumpersulfat och vickade på etsskålen. Det var inte riktigt rätt temperatur, tog ca 15-20 minuter. Kanske blir bättre resultat med "etsakvarium" och små bubblor(jag har inget så jag kan inte testa)?

Jag är ändå nöjd med resultatet på 0.127 mm. Avståndet, enligt eaglecad, mellan banorna på den är 0.25mm resp. 0.34mm.

/anlmat
Användarvisningsbild
BEEP
EF Sponsor

Inlägg av BEEP »

anlmat :tumupp:
Användarvisningsbild
cykze
EF Sponsor

Inlägg av cykze »

Det där tycker jag var helt okej. Vilken tjocklek på laminaten använde du?
anlmat

Inlägg av anlmat »

Laminatet jag använt kommer från en KEMO kretskortsats köpt från kjell&company. Jag tror att materialet är fenolpapper(?) och det är ca 1mm i tjocklek. Kopparlagret är förmodligen 17u eller 35u. Det står inte mycket på KEMO satsen och är flera olika laminatsorter i den.

/anlmat
Användarvisningsbild
funkis
Utsparkad, på semester

Inlägg av funkis »

Användarvisningsbild
Jeppsson
EF Sponsor

Inlägg av Jeppsson »

BEEP > Behövde du skruva bort plastkåpan på lamineringsmaskinen innan du körde igenom kortet?

Eller det var bara till att trycka in kortet i maskinen och köra?
Användarvisningsbild
BEEP
EF Sponsor

Inlägg av BEEP »

Nej jag har inte skruvat bort kåpan men på grund av att kretskortet är för kort för att kunna stoppas i laminatorn så lägger jag kortet på ett papper.
Användarvisningsbild
baron3d
EF Sponsor

Inlägg av baron3d »

Har laggt till två motstånd på tillsammans 25W (på biltemas lilla lamineringsmaskin)
Detta fick temeraturen att lätt gå upp till 150 grader.
Köpte laserfotopapper "gloss". Wow, det fungerar. :D

Använder laminat 1.5mm.
Lade laminat+papper i kokhett vatten. Pappret lossade lätt.
Sedan finputsade jag med en pensel. Allt papper försvann och tonern är oskadad.
bearing

Inlägg av bearing »

Har inte lyckats helt med någon överföring. Kanske har kört igenom för få gånger.

Ska försöka höja temperaturen i min lamineringsmaskin. Startade en tråd om det: http://www.elektronikforumet.com/forum/ ... hp?t=12952
Användarvisningsbild
BEEP
EF Sponsor

Inlägg av BEEP »

BEEP skrev:Här är den första testkörningen med vanligt skriv/kopierings papper.
Ledningsbanorna(12 mil) är anfrätta men det beror nog på att jag etsade kortet lite för fort.

Recept:
10-15 gånger i laminatorn
20 minuter i 70 gradigt vatten med lite diskmedel
Gå sedan till vattenkranen för att försiktigt gnugga på pappret med tummen så att ytskicktet börjar krulla sig.
När allt är borta så tar man försiktigt bort resterna av pappret med en liten hård målarpensel.
Etsa.
Det gick inte så bra att använda vanligt skriv/kopieringspapper på grund av att pappersfiberna som fastnar i tonern sätter sig ganska djup och fördärvar ledningsbanorna vid etsningen.
Användarvisningsbild
BEEP
EF Sponsor

Inlägg av BEEP »

Jag funderar på att bygga en press för att få rätt värme och tryck på laminatet.

Bild
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Smala kopparbanor är inte det största problemet (rätt enkelt egenteligen), snarare tätheten, dvs avståndet mellan kopparbanorna.
Problemet är kopparbalansen, dvs den mängd koppar som skall etsas bort.

Nog om detta.

Jag använder mig av fotometoden med mycket lyckade resultat.
Arbetar med tqfp kretsar med 0,5 mm pitch och problemfritt med 10 mil och därunder. dubbelsidiga kort.

MEN jag har aldrig lyckats med att göra detta med laserutskrifter och därefter exponera korten. Orsaken är att två laserutskrifter aldrig blir lika stora, oavsett om jag "förvärmer" OH filmen innan.
Samma gäller med bläckstråleutskrifter, OH filmen är rugglig och skapar reflexer från ljuslådan som kilar in mellan film och laminat.

Däremot löste jag detta på ett förnämligt sätt.

Jag printar ut kortet till MS imagewriter (PS-rutin) inställd i "Arkivformat".

Sedan tar jag filen till en fotosättare/reprobyrå, de fotoplottar den på på film med 8000 dpi eller så, brukar kosta lite fikapengar, sist betalade jag 700 för en film i A2 format med 14 kort-sidor på 7 DSkort.
Om jag har flera kort, eller dubbelsidigt importerar jag filerna till CorelDraw, och skapar en fil för samtliga kort, plottar ut det igen, tar den färdiga prn-filen till fotosättarna/reprobyrån.
På samma sätt kan jag även skapa "paneler" med mindre kort på ett större laminat.

När filmen är klar skär jag upp den vid behov, typ komponentsida och lödsida.
Jag brukar även lägga in passmärken runt korten för att kunna centrera dessa innan exponeringen.
Sedan kör jag allt i ljuslådan.

Det enda STORA problemet jag har nu är genomplätering och vior, det har jag inte lyckats lösa på nått vettigt sätt, så länge viorna inte ligger under några komponenter så är det enkelt, en bit tennad koppartråd, men ligger de under SMD-kretsar är det omöjligt, nån som har ideer om detta

MVH

TOmas
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Kontakt:

Inlägg av jojje »

Om du borrar först. Sen går du till en kretskortstillverkare och får kortet doppat i kopparbadet, så det blir koppar i hålen. Sen fräser du ut isoleringen eller etsar. Brukar kosta halva fikapengen, om dom ens vill ha nåt för ett litet kort. Dom brukar tycka det är roligt att hjälpa till ibland.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Förutsätter dock att de finns i närheten.
Skriv svar