MVH/Roger
Vad säger du om en kvartskristall då, leder den ström eller inte?rogerk8 skrev:Det är fortfarande som så att en (ideal) kondensator inte leder ström.
Mycket intressant, tycker i alla fall jag
MVH/Roger
Nej, den leder inte ström.SM6XUN skrev:Vad säger du om en kvartskristall då, leder den ström eller inte?rogerk8 skrev:Det är fortfarande som så att en (ideal) kondensator inte leder ström.
Mycket intressant, tycker i alla fall jag
MVH/Roger
Helt riktigt, men det är så jag i grund och botten faktiskt ser det.E Kafeman skrev:Om villkoret för om något leder ström är att en specifik elektron överförts så går det inte överföra ström via en trådlindad transformator med separata primär och sekundär-lindningar. Inte via kristallresonator eller andra resonatorer heller.
Helt riktigt på ett mer praktiskt sätt.Om villkoret för att något ska anses leda ström är att en laddning på mätbart sätt via t.ex. Ampere-mätare överförts mellan två punkter så leder både trafon och kondenstorn, om än på ett frekvensberoende sätt.
Också riktigt fast jag skulle hellre använda uttrycket transportera.Det är egenskapen att överföra laddning som är mått på ledningsegenskaper (konduktivitet).
Här förstår jag inte vad du säger, laddning är väl en i högsta grad elektrisk egenskap typ elektroner och/eller joner?Laddningen kan ha många skepnader typ elektrisk, mekanisk, termisk eller akustisk.
Det här är en bra definition på vad jag menar för elektronerna i sig går som sagt inte igenom t.ex en kondensator men laddning kan ändå överföras pga den elektromotoriska kraften samt den elektromagnetiska kraften, hävdar jag.För alla frekvenser kan man få både kondensatorer och transformatorer är överföra laddning mellan källa och last.
Intressant iaktagelse.Likspänning är undantaget i teorin för dessa bägge komponenter, men likspänning finns i praktiken inte.
Håller med om den definitionen.Likspänning är bara vårt sätt att uttrycka ögonblicks-egenskapen hos en växelspänning med låg frekvens.
Ingen likspänningskälla är i praktiken för evigt statisk.
Det här är delvis fel, kondensatorn leder som sagt inte ström utan emk sätter bara fart på elektroner som redan finns på andra sidan kondensatorn, vill jag envist hävdaEftersom absolut likspänning bara är ett hypotetiskt antagande leder i praktiken alltid kondensatorn ström mer eller mindre bra, dvs överför laddningar i proportion till frekvensen och kondensatorns kapacitans om det finns strömkälla och resistiv last.
Det klassiska exemplet när man studerar hur en laddning överförs i en kondensator är en simpel plattkondensator med luft som dielektrika.jag skulle då rekommendera folk att titta på vad det är för material mellan metallfolierna på många kondensatorer. Materialet är plast!
Nej, en kondensator leder/överför laddningar bestående av E/H-fält i rörelse.kondensatorn leder som sagt inte ström
En laddning kan mycket väl anta olika energiformer i en slinga. I kristall-resonator passerar laddningen som mekanisk energi om frekvensen är den rätta, via radio-antenn som foton. Termiskt är det vanligaste att laddningar förloras som värme-förluster i resistiva komponenter. Avgiven värme kan med lite bök återvinnas till att åter bli nyttig el-laddning. Piezo-element är exempel på element som omvandla akustiskt-elektrisk energi i bägge riktningar. Allt rör sej om laddningar i rörelse, i olika format. För partikelrörelser är elektroner/positroner och anjoner/katjoner det som är vanligast förekommande som på olika sätt kan exiteras av en laddning till att bli energi-lager och transportörer av elektrisk laddning.Här förstår jag inte vad du säger, laddning är väl en i högsta grad elektrisk egenskap typ elektroner och/eller joner?
Tråden handlar ju automatiskt om nätagget... Det räcker ju att skriva att du har ändrat lite. Folk förstår ändå vad det handlar om.rogerk8 skrev:Nu har jag ändrat lite till i mitt sekundärswitchade nätagg (fattar du hur jobbigt är att skriva ut det, Electricguy?).