Är detta labbaggregat värt att bygga?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
kimmen

Re: Är detta labbaggregat värt att bygga?

Inlägg av kimmen »

> Varför måste C2 vara så "stor"? I simuleringen står det och självsvänger med en så stor konding.

Är det med en ideal 47 µF-kondensator? Det är ganska stor skillnad på en sådan och en elektrolytkondensator (ESR). Med en elektrolyt bör det fungera. Den där sortens krets behöver nog inte så stor kondensator dock. En liten elektrolyt på 1-10 µF kan nog räcka och hjälper till att dämpa parasitiska oscillationer som kan uppstå i emitterföljaren utan någon utgångskondensator.

> "ghu" hade en TIP142 som effekttrissa, men den fanns inte med i mitt program så jag satte dit en 3055. Det borde väl funka?

Det blir tungdrivet för 723:an med en ickedarlington. TIP142 är en darlingtontransistor.
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Först, för att hålla sig till ämnet:
Varning för att 723 är ökänd för att ge skenande = för hög utspänning vid för mycket radiostrålning. Tydligen har rätt många amatörradiosändare gått åt skogen på grund av 723-konstruktioner som inte gillat radiostrålningen.

Om du inte tänkt labba med radiosändare så är 723 nog helt okej. Sätt på en "ej för radiosändare"-skylt vid utgången, så du inte glömmer av dig när du fått en PMR-radio att leka med eller liknande. (En sån kanske inte har stark effekt nog att få en 723 att göra fel iofs...).

För att sen glida tillbaka till från-ämnet-glidningen (som TS själv drog igång):
Att man förr hade 110V-trafo till rakapparatuttag beror på kombinationen av 110V och galvaniskt isolerad matning. Med galvaniskt isolerad matning är det rätt liten risk att ström går genom kroppen utan den lär bara gå t.ex. i en hand. Med given resistans så ger 110V fyra gånger lägre effekt än 220V.

Nu för tiden är det skyddsjordade 230V-uttag i badrum som gäller, och då måste det alltid finnas en jordfelsbrytare.
Användarvisningsbild
Andy

Inlägg av Andy »

Att 723’an skulle vara ”allmänfarlig” trodde jag också tidigare men efter att ha fördjupat mig lite så kan man konstatera att detta inte alls är fallet.
Men, som med allt annat kan den självklart i händerna på fel person och/eller i en dåligt konstruerad koppling ställa till bekymmer.
Det är nog så att den använts så flitigt att andelen användare som inte lyckats med konstruktionerna (genom att förenkla och kapa lite hörn) blivit ganska stor och tyvärr gett 723’an ett dåligt rykte.
ds77

Inlägg av ds77 »

Det fenomenet har jag sett med andra kretsar också i billiga nätagg. Jag brukar testa nya med handjagaren på 5W och antennen nära, överraskande många ger på tok för hög utspänning då...
Användarvisningsbild
4kTRB

Inlägg av 4kTRB »

Varför är det bara amatörer som råkat ut för det?
ghu

Inlägg av ghu »

Som Kimmen mycket riktigt påpekar är serieresistansen, ESR, i 47 uF kondensatorn en mycket viktig parameter. I denna koppling är det inte en fördel med mycket låg ESR utan det fungerar bättre med en billig kondensator med ESR >0.2 ohm.

Jag tycker det är svårt att analysera stabiliteten på labaggregat eftersom belastningen kan vara i princip vad som helst från ett avbrott till en kortslutning eller en kapacitiv/induktiv last.

Jag har inte analyserat stabiliteten i kopplingen i detalj. Återkommer med beräkningar med detta.

Skälet att jag valt en så stor kapacitans som 47uF är att jag försökt få brytfrekvensen som utgångsresistansen och 47uF kondensatorn bildar så långt ner i frekvens som möjligt och att kapacitansen ska "svälja" eventuella lastkapacitanser som har lägre kapacitans
Om man inte har någon stor kondensator på utgången så får man förmodligen självsvängning vid vissa belastningsfall med kapacitiv last. Har jag tänkt rätt här?
mjv

Inlägg av mjv »

Hej ghu! Hoppas att det var ok att jag nallade din krets.

Jag ska beställa lite prylar på elektrokit nu. Bättre att komma igång med ett bygge än att aldrig göra det för att jag aldrig hittar något optimalt. Det blir nog fler aggregat byggda genom åren hoppas jag.
Jag har inte riktigt bestämt mig om jag ska använda en 12V/6A trafo från en batteriladdare jag byggde i skolan, eller om jag ska använda en annan trafo jag har liggande som är på 22V/2A + 9V/1A.

Den senare kan jag ju få 24V som är användbar, men då med låg effekt så det kanske inte blir så användbart iaf.
Den första är det mer kräm i och det kan ju vara bra om man vill ladda batterier, samt driva någon motor eller belysning etc på 12V.
Lutar åt det senare, har ni någon kommentar om det?
Funderar också på en separat +5V utgång från en 7805, om man nu kan lösa det utan att störa reglerkretsen för mycket...

Och så håller jag på att klura ut hur jag ska kunna få en indikering (LED) när strömbegränsningen är aktiv. Har inte lyckas lösa det, har ni något tips på hur jag ska tänka här?
Rolf Zetterberg

Inlägg av Rolf Zetterberg »

Era schema är inte likadana.Se anslutn 723.Dessutom saknas det viktiga 470-ohmsmotståndet som skyddar strömbegr.transistorn i kretsen.
Ghu får dessutom gärna lämna en förklaring på hur 39k kan göra att det går att vrida ner till 0V.Jag får det inte att gå ihop.
En 12V trafo ger nog i minsta laget med "överskottsspänning" för en sådan här krets,även om du räknar om 0,68 för att passa den högre strömmen.
mjv

Inlägg av mjv »

Rolf: 12VAC alltså, så 15.4 efter glättning och likriktning? Blir det för snävt?

För att förenkla lite, här är ghu:s schema.
Han skrev senare att 470ohm:aren var bra att sätta in.
Bild

Och mitt.
Bild
Senast redigerad av mjv 8 januari 2012, 15:13:13, redigerad totalt 1 gång.
rikkitikkitavi

Inlägg av rikkitikkitavi »

mjv, du kan använda 12V trafo med spänningsdubblare. det kostar dock mycket kapacitans.
http://en.wikipedia.org/wiki/Voltage_doubler

dessutom behöver man gärna överdimensionera trafon lite pga strömspikarna som uppkommer blir större.
mjv

Inlägg av mjv »

Aha, bra idé! Men hur mycket förlorar man på det då tro? Och på vilket vis tänker jag fel när jag tycker att en 12VAC/6A transing borde räcka?
Jag är rätt blåst som ni märker, så håll det gärna på särskolenivå. :D

Edit: Och med den effekten blir det väl minst dubbla 3055or. Eller darlington. Ska starta upp miniräknaren.
rikkitikkitavi

Inlägg av rikkitikkitavi »

med en 12V 6A kan du plocka ut 72VA.
Det kan du i princip fortfarnde, säg 60-65VA för att ha marginal.

spänningsdubbling ger 2*12*1,41 = 33,4V

Det ger dig nästan 2A att leka med (65VA/33,4V)

sedan heter det trafo, inte transing. och trissa för transistor.
ja, minst dubbla 3055.
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Även en MOSFET går väl under namnet "trissa" ?
mjv

Inlägg av mjv »

Visst ja, vi lever ju i HBT-tider nu så transing kanske kan misstolkas. :D
Nädå, var bara slarv av mig. På jobbet säger gubbarna transing åt små transformatorer så jag skrev det av bara farten. Sorry.
mjv

Inlägg av mjv »

Om jag nu ska använda två 3055, vad är lämplig transistor att sätta mellan dessa och 723?

Nä, det fungerar inte med 12V transformatorn:
Bild
Senast redigerad av mjv 8 januari 2012, 16:26:20, redigerad totalt 2 gånger.
Skriv svar