POS CNC, SUDA SD1218
Re: POS CNC, SUDA SD1218
Jag ska prova det så fort jag fått tag på passande kopplingsplintar:
http://elektronikforumet.com/forum/view ... 11&t=39904
http://elektronikforumet.com/forum/view ... 11&t=39904
Nu har jag kopplat in "enable" på mina drivare mot pin 14 och jag har ställt in
output signals/ports&pins/enable1: pin14 activ low
Problemet nu är att jag ine lyckas få funktionen "rättvänd"
När jag har mach3 i reset så är drivarna aktiva och när jag inte har i reset så är dom av.
Det är säkert ett enkelt fel men jag kommer bara inte på hur jag ska få det rätt, jag har provat runt lite men utan framgång.
Vad gör jag fel?
Vad kan jag mer kolla?
output signals/ports&pins/enable1: pin14 activ low
Problemet nu är att jag ine lyckas få funktionen "rättvänd"
När jag har mach3 i reset så är drivarna aktiva och när jag inte har i reset så är dom av.
Det är säkert ett enkelt fel men jag kommer bara inte på hur jag ska få det rätt, jag har provat runt lite men utan framgång.
Vad gör jag fel?
Vad kan jag mer kolla?
Funkar det inte att ändra till Active High, menar du? Det borde det göra....
I fall det av någon anledning inte går så kan du ju koppla om hårdvaran eftersom du har tillgång till "bägge sidor" om dioden i optokopplaren. Om du nu har ENA- till GND och ENA+ till utgången på C11 så ändrar du helt enkelt så att du har ENA+ till +5V och ENA- till utgången. Men som sagt, det SKA räcka att ändra Active High/Low.
/Henrik.
I fall det av någon anledning inte går så kan du ju koppla om hårdvaran eftersom du har tillgång till "bägge sidor" om dioden i optokopplaren. Om du nu har ENA- till GND och ENA+ till utgången på C11 så ändrar du helt enkelt så att du har ENA+ till +5V och ENA- till utgången. Men som sagt, det SKA räcka att ändra Active High/Low.
/Henrik.
Jag fick det inte att funka när jag bytte till "activ high" av nån anledning, jag får prova det igen och kanske på nån annan utgång.
Det är ju ett alternativ att koppla om det hårdvarumässigt men resten på drivarna körs med låg signal så det känndes rätt att koppla så. (och enklast)
Om jag kopplar om så kan jag kanske köra på pin17 som är samma som charge pump, eftersom den är hög när reset är inaktiv. Jag läste i mach3-manualen att man skulle göra så.
Är det rätt att köra två funktioner på samma utgång.
Det är ju ett alternativ att koppla om det hårdvarumässigt men resten på drivarna körs med låg signal så det känndes rätt att koppla så. (och enklast)
Om jag kopplar om så kan jag kanske köra på pin17 som är samma som charge pump, eftersom den är hög när reset är inaktiv. Jag läste i mach3-manualen att man skulle göra så.
Är det rätt att köra två funktioner på samma utgång.
Senast redigerad av POS 19 januari 2010, 21:14:44, redigerad totalt 1 gång.
Njae, det tycker jag nog inte. Om du använder charge-pump funktionen, på pin 17, så är ju den antingen "av" eller så har du ett pulståg på några kHz på den. Att då koppla den pinnen till drivarnas Enable-ingång skulle slå på och av dom några tusen ggr per sekund.... Om du INTE använder charge-pump funktionen kan du naturligtvis använda vilken utgång du vill.
Då har jag fattat den här texten fel i manualen, det är en output på en extern charge pump dom menar kanske?
You will probably want to use only one Enable output (as all the axis drives can be connected to it). If
you are using the charge pump/pulse monitor feature, then you can enable your axis drives from its
output.
You will probably want to use only one Enable output (as all the axis drives can be connected to it). If
you are using the charge pump/pulse monitor feature, then you can enable your axis drives from its
output.
Nu har jag provat igen, när jag ändrar i mach3 till "activ high" på pin14 och trycker på reset i mach3 så släcks bara indikeringsdioden på drivaren en sekund sen är drivare aktiv igen, den hålls alltså inte kvar i disable output läget av nån anledning??
Vad kan det bero på?
Jag har för att förtydliga ENA+ till +5V och ENA- till utgången
och jag har bara kopplat det på en av drivarna men det ska väll inte spela nån roll.
Vad kan det bero på?
Jag har för att förtydliga ENA+ till +5V och ENA- till utgången
och jag har bara kopplat det på en av drivarna men det ska väll inte spela nån roll.
- tecno
- Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
- Kontakt:
Back to basics
Vilken REV av C11 kortet har du, du har förståss rätt dokumentation och kopplat som Arturo har beskrivit i sina papper?
Du kan köra med hängslen och svångrem dvs SCHP och ENABLE
Funkar ditt SCHP? dvs kör du med SCHP så ska inte C11 bli aktivt på något av utgångarna innan Mach3/SCHP är igång.
Vilken REV av C11 kortet har du, du har förståss rätt dokumentation och kopplat som Arturo har beskrivit i sina papper?
Du kan köra med hängslen och svångrem dvs SCHP och ENABLE
Funkar ditt SCHP? dvs kör du med SCHP så ska inte C11 bli aktivt på något av utgångarna innan Mach3/SCHP är igång.
rev9.3 av C11
charge pump byglar man för att aktivera och jag har den aktiv och inställd i mach3 men jag ska gå ut och dubbelkolla
det också igen.
charge pump byglar man för att aktivera och jag har den aktiv och inställd i mach3 men jag ska gå ut och dubbelkolla
det också igen.
Ja dom menar alltså utgången från chargepump-kretsen, inte Mach3-utgången som "matar" chargepump-kretsen. Chargepump-kretsen på C11, om inkopplad, funkar ju så att den stänger av alla utgångar ifall den inte ser ett kontinuerlig pulståg på den för chargpump-kretsen dedikerade pinnen (pin 17?)
POS, du har en lysdiod på varje utgång på ditt C11 kort, se till att den lysdioden reflekter läget du vill ha på drivaren i förhållande till Mach3. Mach3 i nödstopp, lysdiod släckt. Mach3 "igång" lysdiod tänd - antar jag att du vill. När du har DET att fungera så kopplar du in din drivare. Eftersom ingången på drivaren heter EN så förutsätter jag att det är en ENABLE-ingång. Eftersom lysdioden på C11 kortet är tänd när utgången är hög så ska du DÅ koppla utgången till EN+ och EN- till GND.
Jag har inte huvudet ifall det finns inkopplingsbara pull-up/pull-down motstånd på utgångarna på C11, om så är fallet kan det även vara dom som spökar.
/Henrik.
POS, du har en lysdiod på varje utgång på ditt C11 kort, se till att den lysdioden reflekter läget du vill ha på drivaren i förhållande till Mach3. Mach3 i nödstopp, lysdiod släckt. Mach3 "igång" lysdiod tänd - antar jag att du vill. När du har DET att fungera så kopplar du in din drivare. Eftersom ingången på drivaren heter EN så förutsätter jag att det är en ENABLE-ingång. Eftersom lysdioden på C11 kortet är tänd när utgången är hög så ska du DÅ koppla utgången till EN+ och EN- till GND.
Jag har inte huvudet ifall det finns inkopplingsbara pull-up/pull-down motstånd på utgångarna på C11, om så är fallet kan det även vara dom som spökar.
/Henrik.
Jag provade att koppla om och köra ENA- till GND och ENA+ till utgången på C11 och det blev exakt samma problem så nu fattar jag ännu mindre...
chare pump funkar och alla dioder blinkar som dom ska när jag kör nödstoppen.
chare pump funkar och alla dioder blinkar som dom ska när jag kör nödstoppen.
Inga lysdioder på C11 ska blinka när du är "i nödstopp". Dom som indikerar matningspänning ska lysa och den som indikerar "chargepump OK" ska lysa ifall du valt Chargepump on in E-stop (eller nått sånt) i Mach3 - annars skall den vara släkt.
Du har inte kopplat EN- till "fel" GND möjligtvis?
Kolla också i Ports & Pins att ingen annan funktion OCKSÅ är satt till samma utgång som du försöker ha till Enable. Du kan alltså inte använda pin17 till både chargepump OCH enable.
Testa att koppla EN- till GND och dra sedan EN+ till +5V, nu ska drivaren gå igång, gör den det? I så fall är det dags att verifiera att du verkligen får ut 5V på den utgången på C11 som du kopplar EN+ till. Om du får 5V på den utgången när Mach3 är "igång" och inte i nödstopp då SKA det fungerar att koppla EN+ dit, förutsatt att drivaren gick igång nät du kopplade EN+ direkt till +5V alltså.
/Henrik.
Kolla också i Ports & Pins att ingen annan funktion OCKSÅ är satt till samma utgång som du försöker ha till Enable. Du kan alltså inte använda pin17 till både chargepump OCH enable.
Testa att koppla EN- till GND och dra sedan EN+ till +5V, nu ska drivaren gå igång, gör den det? I så fall är det dags att verifiera att du verkligen får ut 5V på den utgången på C11 som du kopplar EN+ till. Om du får 5V på den utgången när Mach3 är "igång" och inte i nödstopp då SKA det fungerar att koppla EN+ dit, förutsatt att drivaren gick igång nät du kopplade EN+ direkt till +5V alltså.
/Henrik.
Blinka var fel beskrivet, jag kan styra dom jag vill med e-stop, tex 14&17 av och på sammtidigt.
Testa att koppla EN- till GND och dra sedan EN+ till +5V, nu ska drivaren gå igång, gör den det?
Ja, men den är igång redan innan eftersom okopplad så är drivaren "enable" och det är det som är problemet har jag förstått nu.
GND på c11 brevid pin14
Det är nått som jag inte fattat det är jag säker på, drivaren skulle behöva vara inaktiv är den är okopplad då skulle det funka..
Testa att koppla EN- till GND och dra sedan EN+ till +5V, nu ska drivaren gå igång, gör den det?
Ja, men den är igång redan innan eftersom okopplad så är drivaren "enable" och det är det som är problemet har jag förstått nu.
GND på c11 brevid pin14
Det är nått som jag inte fattat det är jag säker på, drivaren skulle behöva vara inaktiv är den är okopplad då skulle det funka..
Då är ju ENAble ett illa valt namn på ingången kan man tycka....det motverkar ju liksom syftet med ingången - att man måste sätta spänning på för att stänga av den....märkligt....
Men vi får hitta på nått, visst hade du en manual på drivarna?
/Henrik.
Men vi får hitta på nått, visst hade du en manual på drivarna?
/Henrik.