Enkel USB-ansluten display #3

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
Illuwatar
Kontakt:

Inlägg av Illuwatar »

Kul att ni får igång displayerna till sist. :hacker: :madmodder: :bravo:

Reset-knappen är bra och ha om man använder kortet till annat är bit-tech-koden. Tanken var lite att man skall kunna använda kortet till mer än bara denna display-applikation.

Jag efterlyser fortfarande 64bits XP-drivare för detta...
pern

Inlägg av pern »

@Illuwatar

Kommer du börja sälja detta på din hemsida ? Dvs kan jag rekommendera det till folk utanför Sverige ?
Användarvisningsbild
Illuwatar
Kontakt:

Inlägg av Illuwatar »

Så långt har jag inte tänkt ännu. För att skala upp detta måste jag hitta en pålitlig leverantör av komponenterna (denna var tillfällig). Framförallt PIC-processorn måste jag hitta någon som säljer för max 25:-/st (annars måste jag höja kit-priset). Som det är nu så har jag inte delar så det räcker för de 25 PCB jag har beställt. Sälja blanka PCB är dock inga problem...
Användarvisningsbild
ElectricMan
Kontakt:

Inlägg av ElectricMan »

PeterH plugga in båda i en dator och se vad som händer :D
Borre

Inlägg av Borre »

pern, det borde ju fungera eftersom varje enhet kommer upp som en egen com-port och lcdsmartie går att starta två (eller fler) gånger utan att göra något speciellt. Dock är det väl rekommenderat att lägga programmet i olika mappar för varje display om man nu inte vill att samma sak ska visas på dem.
Användarvisningsbild
PeterH

Inlägg av PeterH »

electric_man skrev:PeterH plugga in båda i en dator och se vad som händer :D
Jag tänkte prova men jag hittade ingen mer USB kabel :cry: Men det står ju i LCD Smartie-forumet att han provat att starta 3 instanser samtidigt under Vista för att prova utan problem, och precis som Borre skriver kan man ju tilldela varje enhet en egen COM-port...

/PeterH
pern

Inlägg av pern »

@Illuwatar

Jag tror helt klart att det kan finnas ett intresse för detta även om du höjer priset. Dock vore det även bra om man kunde köpa ett komplett kit, med display.

Men även om du inte gör det är det bra att veta att man kan köpa kretskort av dig i framtiden.

Hur är det med licensrättigheter mm, kan man använda detta i kommersiella produkter ? Om inte, någon som vet en liknande billig lösning som man kan det.

Så fort man bygger detta till någon annan och tar betalt så räknas det väl som kommersiell produkt .
Användarvisningsbild
Illuwatar
Kontakt:

Inlägg av Illuwatar »

Själva hårdvaran innehåller inget speciellt vad jag kan se som kan orsaka licensproblem (en PIC med en del av I/O utdragna till stiftlister), men mjukvaran kanske kan det (den tog jag rakt av från bit-tech). Säljer man detta med tom PIC bryter (som jag ser det) man inte mot någons upphovsrätt och heder.

Att sälja med display kräver att man hittar en bra och billig källa till displayer. Sedan har vi alla olika preferenser gällandes den ideala displayen... en 4 x 20, blå-vit skulle dock kunna gå bra då den är vanlig inom chassimoddar-sektorn (så man kan kränga detta till medlemmar på Sweclockers).
Användarvisningsbild
gOry
Kontakt:

Inlägg av gOry »

medlemmar på Sweclockers programmerar inte picar själva, så då måste du slänga med färdigprogrammerade.
Användarvisningsbild
Purre
EF Sponsor

Inlägg av Purre »

En jäklig dum men bra fråga iaf så man är lite klok innan man kör på för långt.
Hur vet man vilket motstånd man ska ha till displayen utan att testa fram och tillbaka? Går det att räkna, eller ja klart det går men vilka siffror är det som gäller.
http://www.kjell.com/filarkiv/SUPPORTPD ... asheet.pdf
Sådan display har jag en och antar displayen ska ha 4,2V. Kortet matar 5V antar jag.
Körde med formeln R = (Vm-Vd)/I = (5-4,5)/50 som då ger 10Ω motstånd. Vm var matningen och Vd var spänningen dioden/erna skulle ha. 80mA var maximalt så 50 är man på säkra sidan. Stog 4.5V som typiskt värde.

Någon feltanke eller är allt rätt?
Har försökt göra själv nu iaf så hugg inte allt för mycket :p
Borre

Inlägg av Borre »

Displayen jag kör med har samma märkning, ATM2004D, och jag använder 10Ω med gott resultat.
Användarvisningsbild
Purre
EF Sponsor

Inlägg av Purre »

Jo dom siffrorna står på min display också. Så ja då borde det bli bra med andra ord :)

Någon som förresten har tips på kabel med kontakter som passar rakt av i stiftlister med 2.54mm delning? Föredrar det hellre framför att löda fast en kabel. Bara en kontakt till den medföljande kabeln funkar ju fint :) Nackdelen är att kabeln har 1.27mm delning.
Användarvisningsbild
Illuwatar
Kontakt:

Inlägg av Illuwatar »

Räkna på backlightern borde vara som för vilken LED som helst, bara man har databladet. Annars är det trial-&-error som gället.

Jag kan se att 11 av 15 har betalat för sina beställningar.
Användarvisningsbild
Micke_s
EF Sponsor

Inlägg av Micke_s »

gOry skrev:medlemmar på Sweclockers programmerar inte picar själva, så då måste du slänga med färdigprogrammerade.
det går ju alltid skicka med en bootloader istället och instruktioner hur man laddar ner kod.
Användarvisningsbild
PerE
Kontakt:

Inlägg av PerE »

G,kväll
Jag får inte ordning på den.
Den kommer upp som en annan enhet i enhetshanteraren (XP-home) och jag har 2 rader med svarta fyrkanter på min 4 x 20 display.
det är en Winstar WH2004D-YYH-JT och den har funkat förut.
Någon idè ?
Per
Tillägg: Jag har dubbelkollat alla komponenter samt värmt upp alla lödningar igen och bytt USB kabel och port
Skriv svar