Frågesport!
-
- Kontakt:
Angående motorerna: Vad jag fått berättat för mig (men inte lyckats fått bekräftat) är att det inte är några problem med att mortorerna går med olika hastighet.
Dom kan inte göra det - eftersom eftersom det är synkronmotorer som används i tågen - och dessa håller ju per definition ett varvtal som är styrt av frekvensen in i dessa. Så kör man alla motorer på exakt samma frekvens (vilket är lätt att fixa) så går dessa exakt lika fort i vanliga fall.
Dom kan inte göra det - eftersom eftersom det är synkronmotorer som används i tågen - och dessa håller ju per definition ett varvtal som är styrt av frekvensen in i dessa. Så kör man alla motorer på exakt samma frekvens (vilket är lätt att fixa) så går dessa exakt lika fort i vanliga fall.
angående fråga 18:
.
Efter som 2D faltning inte är något man sysslar med som fredagsnöje så kan man ta matlab till hjälp.
ovanstående kod ger följande bild.

Nå, är filtret ett högpass eller lågpass?
ps. ClasseMan>jag kan hålla med om att beteckningen h var klumpigt vald.
så vill jag inte riktigt ge svaret än. Men jag kan göra arbetet åt erRDX* skrev:Men nu har jag en ny fråga (18 ).
Är följande filter ett långpass eller högpass?
Kod: Markera allt
0 0 0 h= 0 1 0 0 0 -1

Efter som 2D faltning inte är något man sysslar med som fredagsnöje så kan man ta matlab till hjälp.
Kod: Markera allt
colormap gray;
xx=double(imread('lena.tif'))./255;
hh=[0 0 0 ;0 1 0;0 0 -1];
yy=conv2(xx,hh);
subplot(121),imagesc(xx);
subplot(122),imagesc(yy);

Nå, är filtret ett högpass eller lågpass?
ps. ClasseMan>jag kan hålla med om att beteckningen h var klumpigt vald.
-
- Kontakt:
Lena Söderberg, från Playboy anno 1972. Läs mer här : http://www-2.cs.cmu.edu/~chuck/lennapg/lenna.shtml
Drifthastigheten för elektroner beror på storleken på potentialskillnaden och ledarmaterial. För koppar har jag för mig att det är i storleksordningen några mm/s.
Spänningshastighet för en transmissionsledning beror på permitiviteten. För en vanlig koaxialkabel brukar det väl vara någonstans 0,7-0,8 ggr ljushastigheten.
Spänningshastighet för en transmissionsledning beror på permitiviteten. För en vanlig koaxialkabel brukar det väl vara någonstans 0,7-0,8 ggr ljushastigheten.
-