Reparation av större växelriktare - problem :(

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Akai

Re: Reparation av större växelriktare - problem :(

Inlägg av Akai »

Belastning Ca 100W

Klantigt! Insåg nu att inställningarna för proberna var olika :wall: en ställd på X1 i menyn på scopet men båda ställda på 10X på proberna, därav spänningsskillnaden

S/G S=GND (båda sidorna)

Bild
Bild
Bild

S/D S=GND (båda sidorna)

Bild
Bild
bearing

Inlägg av bearing »

Hur kommer det sig att gatedrivaren bara ger 8 V?
Kan det vara något fel med dess matning?
Akai

Inlägg av Akai »

Jag tyckte också att det var lite lågt. men drivaren matas ju direkt på 12V, så den blir nog inte högre.

Drivaren är SG3524N
Mosfetarna är stp40NF10

Jag har själv en likadan omvandlare i gömmorna fast med lägre effekt, endast 500W. Här kommer gate mätningar från den. den har också andra mosfetar ska nämnas. men dessa har jag valt själv någon gång då jag fick den trasig. den hade då slipade mosfetar så att det inte gick att se beteckningen.

Bild
Bild

pulståget är 10V på den, men den har också färre mosfets att driva.

Gare - source spänningen kan vara upp till 20V enligt databladet på stp40nf10 mosfetarna.
Användarvisningsbild
psynoise
EF Sponsor

Inlägg av psynoise »

Vid 100 W har du säkerligen inga konstigheter. Då får börja gå upp i effekt och se vad som händer. En eller två byggfläktar kan vara smidigt som last. Då kan du serie och parallellkoppla för att stega upp effekten försiktigt. Ett tips är att koppla in banankontakter till värmeelementet men låta fläkten vara kvar på befintlig kontakt.
Akai skrev: 22 augusti 2020, 22:13:29Sen är det en sak till, man vill ogärna ha den öppen och mäta med stor belastning, smäller det så flyger det väl plastbitar kors och tvärs i rummet.. risken är väl stor att man skiter ner sig :shock: det smäller rätt bra trots att plåtlådan är ihopskruvad
Jag brukar använda skyddsglasögon och hörselskydd. Särskilt hörselskydd är bra då man pillar på spänningssatt kort då man inte vill bli choklad och röra händerna ofrivilligt vid en smäll. Alternativt använder en del plexiglashuv.
Användarvisningsbild
psynoise
EF Sponsor

Inlägg av psynoise »

Akai skrev: 21 augusti 2020, 23:37:34ansluter en byggfläkt på 2KW, det går några sekunder och sen blir det en rejäl POOOFF!
Kom just att tänka på att du skulle kunna pulsa lasten. Först en grundlast där du känner dig trygg att växelriktare fungerar. Sedan stega upp en puls på några 100 ms och trigga oscilloskopet samtidigt. Pulsar du för hand (brytare på bygg fläkt) går det kanske att trigga på någon störning. Har du tillgång till halvledarrelä kan du låta en funktionsgenerator trigga både last och oscilloskop. Vidare kan du har lång tid mellan pulserna för att inte stressa komponenterna.
bearing

Inlägg av bearing »

Gatespänningen går ju bara ca 1V över "platån". Vad var inspänningen vid den mätningen?
Det räcker ju med att inspänningen sjunker ca 1V till, så bottnas inte fälteffektarna.

Ändring - jag tittade närmare på bilderna, och platån kommer nog redan vid 4V, så det är nog inte där felet ligger. Tröskelspänningen brukar även sjunka vid högre temperatur, vilket sänker platån ytterligare.
Akai

Inlägg av Akai »

Tack för alla idéer! Jag ska försöka testa den lite mera kontrollerat, det får väl bli brödrost först, (det har jag en över som står i verkstaden :D ) den och så vridtransformatorn + reostaterna från prototypen så kan man sakta närma sig 2Kw.

Får väl helt enkelt hänga på proberna och försiktigt klämma kablarna under locket, så finns det något skydd ifall det skiter sig.

Tolkar jag databladet rätt så behövs omkring 6v på gate för att fetarna ska bottna vid 30A och hela 11V gate vid 50A stämmer det? Isf blir det ju på håret! Och vid högre belastning i verkligheten med batteri så sjunker spänningen fort mot 11V när man belastar fullt.. dessutom sitter strömshunten på den negativa sidan vilket innebär att Source blir ytterligare lite lägre mot + så att säga.

Skulle det kunna förklara varför det går åt pipan? Mosfetarna bottnar helt enkelt inte med full belastning!?

Edit:

Det frågades om matningsspänning vid mätningarna och det är ca 13.5v
bearing

Inlägg av bearing »

Ett 12V-batteri belastat med 2kW sjunker efter ett tag till 11V. Blir det bara 6-7V på gate då? Minus shuntspänning?

Sitter det någon diskret elektronik mellan drivkretsen och gate?
Akai

Inlägg av Akai »

Jag håller på att förbereda lite mera mätningar här. Har lött kablage så jag kan säkra av i steg om 30 eller 80A och sen belasta med vridtransformatorn + prototypens reostater.

Så lite flera mätresultat kommer.

Nej ingen mera aktiv elektronik mellan utgången på SG ic'n och mosfetarna. Sitter ett par kondensatorer och ett par resistorer till GND.
Akai

Inlägg av Akai »

Nu börjar det bli intressant!

Strömkälla : 140Ah marinbatteri
Ström på 12V sidan: 40A
Spänning över batteriet: 12.3V
Belastning: Vridtransformator + Reostaterna från prototypen seriekopplade

Kanal 1+2 visar båda sidornas Gate
Kanal 3+4 visar båda sidornas Drain (Mot transformatorn)

Där ser ut att bli ordentliga spikar på en av gaten! Är detta möjligen orsaken till haveriet? Även spänningen på gaten är enligt mig väldigt låg om man kollar databladet på fetarna.

Bild
bearing

Inlägg av bearing »

Men hur kan det bli ett sånt spänningsfall genom ICn?

Man kan ju förstå om det blir 0,7 eller 1,4V spänningsfall. Men inte 5V, eller vad det här kan bli. Bildar de passiva komponenterna en spänningsdelare? Kan du mäta på utgången från ICn?
Akai

Inlägg av Akai »

Här är ett bantat snyggt :D handritat schema på gate kopplingen, från + till gate. Det är två resistorer och en diod i kretsen som ökar spänningsfallet på vägen.
20200823_233518.jpg
Spiken som syns på ena gaten, den gula kanalen, är det okej? Den är ju rätt hög.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
rikkitikkitavi

Inlägg av rikkitikkitavi »

psynoise skrev: 23 augusti 2020, 07:19:54 Vid 100 W har du säkerligen inga konstigheter. Då får börja gå upp i effekt och se vad som händer. En eller två byggfläktar kan vara smidigt som last. Då kan du serie och parallellkoppla för att stega upp effekten försiktigt. Ett tips är att koppla in banankontakter till värmeelementet men låta fläkten vara kvar på befintlig kontakt.
Akai skrev: 22 augusti 2020, 22:13:29Sen är det en sak till, man vill ogärna ha den öppen och mäta med stor belastning, smäller det så flyger det väl plastbitar kors och tvärs i rummet.. risken är väl stor att man skiter ner sig :shock: det smäller rätt bra trots att plåtlådan är ihopskruvad
Jag brukar använda skyddsglasögon och hörselskydd. Särskilt hörselskydd är bra då man pillar på spänningssatt kort då man inte vill bli choklad och röra händerna ofrivilligt vid en smäll. Alternativt använder en del plexiglashuv.
Bra tips där med hörselskydd. Och glasögon såklart.
bearing

Inlägg av bearing »

Ja det är någon sorts spik vid avslag av gul, eller så är det bara EMI som tas upp av proben. Du får zooma in på Vds och se hur hög och hur lång spiken är.

Men jag tänker att vid såhär låg frekvens (50 Hz) blir det förhållandevis låg värmeutveckling i flankerna.

Kollade databladet för ICn. Och det är specat 2-3V spänningsfall mellan matning och emitter. Sedan blir det väl typ en volt över diod och 5ohm. Så vid 12V matning bara 8V på gaten. I praktiken ännu lägre verkar det som.

Vet inte vad som är bästa fixen här faktiskt...
Lägga in en boost-omvandlare som höjer matningen till ICn till typ 16V? :D
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Den där spiken går från topp till botten och i så fall är det negativt nästan 30V, om jag läser rätt med 5V/div, och spiken ser ut att även kunna fortsätta upp på positivt utanför skärmen. Så hög spänning på gate är inte bra, dessa ligger på max +-20V. Om det är detta som är felet låter jag vara osagt men kan absolut vara bra att kolla lite närmre på och se hur högt den går och nog även ordna till.
Skriv svar