Slut-transistor blir het. Justera tomgångsström?
-
Re: Slut-transistor blir het. Justera tomgångsström?
R050 brukar betyda 0,050Ω, alltså 50 milliohm
Ja, jag ska då försöka låna till mig ett bättre instrument, tveksam om detta duger till att mäta så låg resistans.
Provade med ett par andra mätspetsar och kortsluter jag dom får jag ut 0.4 ohm och mäter jag över resistorn får jag 0.2 ohm.
Och nu kvarstår problemet att sedan jag bara hade en mätspets på resistorn, med strömmen på och säkringen på slutsteget gick, så fortsätter säkringen att gå så fort jag slår på strömmen.
Inga synliga trasiga komponenter, vart bör jag kolla först?
Vad kan ha hänt när jag bara hade ena mätspetsen på resistorn?
Jag har också konstaterat att det andra slutsteget (det är 2 likadana, en för varje sida, hö/vä.) går att spela och ger inte alls så varma slut-transistorer som det jag håller på med nu ger. Utan här kan man bara ana en värme efter ca. 1min.
Så någon skillnad är det...
Provade med ett par andra mätspetsar och kortsluter jag dom får jag ut 0.4 ohm och mäter jag över resistorn får jag 0.2 ohm.
Och nu kvarstår problemet att sedan jag bara hade en mätspets på resistorn, med strömmen på och säkringen på slutsteget gick, så fortsätter säkringen att gå så fort jag slår på strömmen.
Inga synliga trasiga komponenter, vart bör jag kolla först?
Vad kan ha hänt när jag bara hade ena mätspetsen på resistorn?
Jag har också konstaterat att det andra slutsteget (det är 2 likadana, en för varje sida, hö/vä.) går att spela och ger inte alls så varma slut-transistorer som det jag håller på med nu ger. Utan här kan man bara ana en värme efter ca. 1min.
Så någon skillnad är det...
Att mäta så låga resistanser med en vanlig multimeter är nästan omöjligt.
Motståndet i kablarna kan ställa till. Men får du så pass lågt motstånd ändå då är den hel.
Att säkringen går nu, då måste du ha gjort en tavla på något sätt ändå.
Och förmodligen så har sluttrissan gett upp. Har du mätt upp trissan?
Och eftersom du har ett steg till som är identiskt? så skall det väl gå att jemfömäta skillnaden
mellan dom. Börja med resistansmätning (utan spänning) på slutsteget och gå bakåt.
Motståndet i kablarna kan ställa till. Men får du så pass lågt motstånd ändå då är den hel.
Att säkringen går nu, då måste du ha gjort en tavla på något sätt ändå.
Och förmodligen så har sluttrissan gett upp. Har du mätt upp trissan?
Och eftersom du har ett steg till som är identiskt? så skall det väl gå att jemfömäta skillnaden
mellan dom. Börja med resistansmätning (utan spänning) på slutsteget och gå bakåt.
Ok, då lägger jag inget krut på det.
Jag ska kolla upp trissorna, är det några problem att mäta dom kvar på kortet? Eller bör man löda bort dom?
Och om jag förstått rätt bör jag få "OL" när jag mäter "åt ena hållet" på trissan och ett spänningsfall på runt 0.45-0.9V åt andra hållet?
Går det att Ohm-mäta mellan bas-emitter och bas-collector och på så sätt säga om trissan är bra eller dålig?
Jag ska kolla upp trissorna, är det några problem att mäta dom kvar på kortet? Eller bör man löda bort dom?
Och om jag förstått rätt bör jag få "OL" när jag mäter "åt ena hållet" på trissan och ett spänningsfall på runt 0.45-0.9V åt andra hållet?
Går det att Ohm-mäta mellan bas-emitter och bas-collector och på så sätt säga om trissan är bra eller dålig?
Ohmmät slutstegstransistorerna innan du byter säkringen, dom kan ha gått. (kortis kollektor-emitter)
Jag har börjat mäta lite olika transistorer nu, bara för att kolla igenom allt och förstå/lära mig.
Vad jag förstått så är okej spänningsfall 0.4-0.9V Bas-emitter och Bas-kollektor?
Får jag spänningsfall i båda polariteterna/riktningarna så är transistorn kass?
Men om jag får t.ex 1.5V, bra eller dåligt?
Och får jag inget spänningsfall alls, hur jag än mäter, antar jag också att transistorn är kass?
Detta är med dom kvar på kortet, hur mycket kan det påverka?
Vad jag förstått så är okej spänningsfall 0.4-0.9V Bas-emitter och Bas-kollektor?
Får jag spänningsfall i båda polariteterna/riktningarna så är transistorn kass?
Men om jag får t.ex 1.5V, bra eller dåligt?
Och får jag inget spänningsfall alls, hur jag än mäter, antar jag också att transistorn är kass?
Detta är med dom kvar på kortet, hur mycket kan det påverka?
Du mätte aldrig C-E? Och där får det inte vara någon läcka.
Och som vi har hela tiden försökt att få folk att löda loss komponenter för säker mätning.
Och som vi har hela tiden försökt att få folk att löda loss komponenter för säker mätning.