Stegmotor funderingar

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

JAg har inte så mycket erfarenhet av stegmotorer. Men jag tycker att det låter som en beskrivning på halvsteg.
jeda007
Kontakt:

Inlägg av jeda007 »

Hej!

Har kört med en motor från kjell company som skall drivas me 24 Volt, men nu är det så att jag tycker den blir varm, skall man begränsa strömmen i matningen?
Och isåfall hur gör man det?

Mvh jeda007

P.S kan man på forumet söka efter alla trådar som tex kalle har gjort?
fatpo83

Inlägg av fatpo83 »

Har du tittat på drivkretsarna A3955 och A3953 från Allegro (finns på elfa)? De går även att köras i mikrosteg om du vill få finare upplösning. Har du möjlighet kan du även köra med växlar (kugghjul). Sök på google, det finns färdiga drivar-rutiner, men konfiguration är enkelt titta bara på databladet.
Användarvisningsbild
Jonaz

Inlägg av Jonaz »

P.S kan man på forumet söka efter alla trådar som tex kalle har gjort?
Ja det finns ett litet fält *Sök författare *där man kan skriva namnet.
jeda007
Kontakt:

Inlägg av jeda007 »

Hej!
Tack för tipset att söka författare fungerade bra hade bara missat det!!

Har tittat mycket på Allegrokresar och även andra,håller inte riktigt med om att det är enkelt, jag är ingen fena på att räkna ut massa konstiga motstånd och kondensatorer!!!
Skulle gärna vilja kunna mer!

Mvh jeda007
P.S Körde en unipolär stegmotor idag med mosfettar som jag lödat själv fick bygga om några gånger men det gick till slut Wave/Hel/Halvsteg!
Det var görroligt!
jeda007
Kontakt:

Inlägg av jeda007 »

Hej!
Fick nog järnblödning i går jag har en Allegro 3959 som jag försökt få till förut!
Skall göra nya tapra försök verkar vara en trevlig krets någon som testat den?
Har beställt en hope prylar från Elfa idag så det kan nog bli en fråga eller två när grejorna kommer!

Mvh jeda007
jeda007
Kontakt:

Inlägg av jeda007 »

Hjälp!

Har kört pic stegmotor spänningsmatade var för sig med batteri!

Köpte mig ett nätaggregat på kjell company 2*30V 3A men det är något jag inte hänger med på!

När jag matar stegmotorn som är på 24V 0.85A med 24V0.85A så sjunker spänningen till 5-6V varför gör den det?
Problemet som uppstår är att när jag matar fic:en från samma kanal då fungerar den ej för spänningen är för låg, och jag vill ju inte ha två matningar en för pic och en för motor.

Mvh Jeda007
P.S Hade det funnits en smiley som ligger på sina bara knän och ber om hjälp skulle jag lagt in den här!!!!!!
Användarvisningsbild
$tiff
Kontakt:

Inlägg av $tiff »

>> jeda007

Var är spänningen 5-6 V? Om du har strömbegränsning på dit nätagg på 0,85 A så är det helt rimligt att utspänningen från denna sjunker till 5-6 V om du står still med stegmotorn. Motorns linningar är då 6-7 Ohm, vilket verkar rimligt för en lågspänningsstegmotor.
jeda007
Kontakt:

Inlägg av jeda007 »

Hej!

Helt korrekt lindningen är på 6,6 Ohm.

Nu kör jag unipolärt så halva lindningen är på 3,3 Ohm då borde motorn dra vid stillastående 24V/3,3Ohm=7A och det kan nog stämma satte på ett 24V nätaggregat som var säkrad med 7.5V den smällde direkt!

Problemet är alltså att strömbegränsningen ligger i nätaggregatet,borde ligga i drivsteget, vad jag förstått så gör kretsar som typ Allegro 3955 det eller är jag ute och cyklar?

Håller på att labbar ihop en sådan styrning men jag väntar grejor från Elfa!

Med en sådan styrning så borde jag väl kunna mata med 24V utan att spänningen sjunker?

Mvh jeda007
P.S Tack för snabbt svar :)
Användarvisningsbild
$tiff
Kontakt:

Inlägg av $tiff »

Strömbegränsningen är inget problem. Det är meningen att den ska sänka utspänningen för att förhindra att mer ström än önskat flyter genom dina komponenter.

Jag vet inte vad du har för motor, men det verkar vara en stor rackare om den ska palla 7 A! Skriv all data du hittar om den, gärna även foto, så kanske vi kan reda ut detta.
jeda007
Kontakt:

Inlägg av jeda007 »

Hej!

Nej motorn är inte stor och jag menar inte att den skulle palla 7A det var en ren teoretisk uträkning om man matar med 24 V utan någon strömbegränsning,något skulle nog säkert brinna!

Men här kommer Motordata
KH42JM2-801
http://www.aratron.se/pdf/DFL_kap8_stegmotdrivelek.pdf

Som drivsteg har jag använt
Kjell companys byggsatts K179
Samt en egen impavimpa med mosfettar
Liknande resultat med båda ingen av dom har inbyggd strömbegränsning!

Mvh Jeda007
P.S Gott med detta forum och alla kompetenta goa grabbar!
jeda007
Kontakt:

Inlägg av jeda007 »

Hej!

Strömbegränsningen är inget problem skriver du!
I min lilla värld kan det bli ett litet problem, Om jag har en uppkoppling
Som använer 24V induktiva givare optokopplade till en pic som vill ha 5V samt en motor som som skall begränsas till 0.85A,då förstår jag inte riktigt hur jag skall strömbegränsa drivsteget utan att påverka övriga kretsar/komponenter!

Kan man Tex lägga in ett motstånd i serie med matningen till motordrivningen? känns inte riktigt rätt.

Mvh jeda007
Användarvisningsbild
$tiff
Kontakt:

Inlägg av $tiff »

>> jeda

Precis som jag trodde:
Om du ska skapa maximalt hållmoment med din motor ska den matas med 6,6 Ohm * 0,85 A = 5,61 V. Det är endast när du ska köra med höga varvtal du behöver en högre drivspänning än 5,61 V.
Ditt drivsteg behöver en strömbegränsare om du ska ha 24 V som matningsspänning. Man brukar välja "chopper"-styrning för att den helst nekelt är ganska enkel och väldigt effektiv att bygga. Detta innebär i princip att du har en krets som pulsar linningarna väldigt snabbt så att medelströmmen aldrig överstiger 0,85 A för din motor.
jeda007
Kontakt:

Inlägg av jeda007 »

Hej!

Mången tack för engagemanget!

Chopperstyrning är väl likamed PWM styrning eller! Och det är väl inbyggt i styrkretsarna nedan?

Allegros 3955 är väl duglig till detta? fick grejor till den idag blir intressant att försöka få till det och se skillnaden!

Har även en allegro 3972 men det verkar lite bökigt med seriegränssnittet för att styra den, är det någon som testat?
Skall testa detta när jag fått till den andra!

Får man väl till en funktionsduglig styrning så finns det ju hur många projekt som helst!

Mvh Jeda007
jeda007
Kontakt:

Inlägg av jeda007 »

Hej!

Idag fick jag till det med en allegro 3959 bipolär styrning det gick mycket bra enligt min mening!!!!!! :P :D :)

Bara någon liten sak hur blir det med strömmätning nu när det är pwm styrd?
Mätte och tyckte värdet var lågt vridmomentet verkade helt ok!

Mvh jeda007
Skriv svar