LED-ficklampa, hur beräkna DC-DC controller?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
netrunner

Inlägg av netrunner »

danei: Kan du ge ett exempel på en sådan koppling?

Även om man kan fixa så att lysdioden alltid får 700mA så kommer spännigen att varier med att batteriet förbrukas...
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

I mitt andra inlägg länkade jag till en sådan. Den har inte ställbar ström så den är inte lämplig till din diod.
pagge
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av pagge »

Max1698 är klippt och skuren för ditt ändamål, jag skulle försöka få tag på den om jag var du.

Du kan pröva sampla direkt från maxim. Vet inte hur snälla de brukar vara med hobbyister men det kan vara värt ett försök att sampla 2-3 st.
http://www.maxim-ic.com/quick_view2.cfm/qv_pk/2166

Edit: Googlade lite och snubblade över denna sida
http://www.nowcomponents.com/
Aldrig sett förut men kanske kan vara nåt...
matseng
Kontakt:

Inlägg av matseng »

Tror inte att NowComponens kan vara något - förutom för större samköp av enstaka artiklar.

Minimum order size per line item is $500 USD. Please be aware, some international suppliers may have higher minimum order sizes (you will be notified).
rehnmaak

Inlägg av rehnmaak »

Jag har lovat mig själv att aldrig köpa något av dessa surplusmäklare. Jädrans ockrare. Jag skulle köpa ett par fpga:er engång till en prototyp (det var lång ledtid från tillverkaren) och dom tog 10ggr mer än vad den skulle kosta från min vanliga distributör. Jag köpte dom inte kan jag säga.
jonas2307

Inlägg av jonas2307 »

Har sett en länk till en kille i Holland, om jag minns rätt, som använde MAX1771 till sin diodlampa.
Verkar ju smidigt....

http://www63.homepage.villanova.edu/nathan.hirneisen/

--- Jonas
pagge
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av pagge »

Han kopplar current sense på "fel" ställe vilket i detta fall nog blir väldigt smart :). Däremot är det minst ett fel på scehmat då det inte är nån matningspänning inkopplad på ben 2. Gissningsvis skall ben 2 kopplas till + sidan på C2 för att köra kretsen i boostrap mode. Sen är jag lite förundrad över vad han har R2 R3 R4 till, tycker att det borde räcka med strömbegränsningen man får av R1. Nån annan kanske har nåt förslag?
jonas2307

Inlägg av jonas2307 »

Jag fick länken av någon här på forumet, som byggt den och fått det att fungera.
"Snigelkastaren" var usern tror jag, fast på tyska...

--- Jonas
Användarvisningsbild
netrunner

Inlägg av netrunner »

Coolt! Tusen tack Jonas :D

Letade som en galning efter någon som byggt med denna krets.

Tyvärr så kör han med 9st 5mm LED i tre kedjor. Så jag måste räkna om kretsen till att passa en 3W diod. Inte helt lätt...
pagge
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av pagge »

R1 = Vref_cs / Idiod = 0.1/0.7 = 0.15Ohm borde ge strömbegränsning på 0.7A.
Tips kan vara att testa med lite större motstånd och se att allt funkar först, om dioden är dyr dvs.

Sen har han lagt en variabel spänningsbegränsning på

formel1: Vo = (R2/R3 +1)*1.5 = 10,5-11,4V. Varför är som sagt ett frågetecken för mig, men vill du följa exemplet och sätta en maxspänning på t.ex. 3,8V kan det göras

formel2: (Vo/1,5 - 1) *R3 = R2 => Vo=3,8V, R3=10k, R2=15,3k

Då trimpotten är i botten, dvs 1K blir utspänningen enl formel1 3,54V
du får alltså 3,54-3,8V beroende på trimpotsinställning, varför man nu skulle vilja ställa in detta...
Användarvisningsbild
netrunner

Inlägg av netrunner »

Han skriver i texten att han har bytt indutansen till en större, från rek. 22 till 150.

Tyvärr fattar jag inte formeln på sid 10:

L >= (Vin(max) x 2us) / Ilim

Vin är 4 AA som max, dvs 6V och Ilim (?) är det då 0,7A?

Trist att dom rekomenderar max 0,02 ohm i induktansen, då finns det 0 att välja på ELFA.
Användarvisningsbild
netrunner

Inlägg av netrunner »

Ehh... så om man har en stor stöm ska man ha en liten spole?

Min ska vara minst 17uH bara för att stömen är 0,7A. :?

Rek är 10 - 300 så visst...
Användarvisningsbild
Schnegelwerfer

Inlägg av Schnegelwerfer »

jonas2307 skrev:Jag fick länken av någon här på forumet, som byggt den och fått det att fungera.
"Snigelkastaren" var usern tror jag, fast på tyska...

--- Jonas
I´m back! 8)

Det stämmer att jag byggt en variant av lysdiodsdrivern som det länkades till. Jag gjorde en del ändringar, men jag kommer inte ihåg exakt vilka just nu. Pannlampan fungerade i alla fall bra.

Om jag skulle göra en liknande grej idag hade jag nog försökt sampla någon färdig switchad LED-driver. Det verkar ha dykt upp en massa sådana kretsar på sistone.
Användarvisningsbild
Schnegelwerfer

Inlägg av Schnegelwerfer »

netrunner skrev:Coolt! Tusen tack Jonas :D

Letade som en galning efter någon som byggt med denna krets.

Tyvärr så kör han med 9st 5mm LED i tre kedjor. Så jag måste räkna om kretsen till att passa en 3W diod. Inte helt lätt...
Du får justera R4 i schemat så att du får rätt spänning till 3W-lysdioden. MAX1771 reglerar utspänningen både beroende på den avkända utspänningen OCH strömmen genom R1. Jag har för mig att MAX1771 reglerar strömavkänningen genom att reglera spänningen över R1 till 100mV. Du får alltså välja R1 till ett värde som ger ett spänningsfall på 100mV vid den diodström du vill ha.

Jag upptäckte även att man ska försöka trimma in utspänningen med R4 så att den blir så låg som möjligt (fast tillräckligt hög för att ge rätt ström genom lysdioden). Om utspänningen sätts för hög tenderar kretsen att oscillera, beroende på att kretsen växlar mellan att reglera på strömavkänning och spänningsavkänning.

I min lampa använde jag en 1W Luxeon Star, men visst vore det käckt att fixa något med en kraftigare lysdiod! :twisted:
Användarvisningsbild
netrunner

Inlägg av netrunner »

Ahh!!! Tusen tack Schnegelwerfer.

Kommer du ihåg om det var krisitska ändringar? Tror du att det fungerar som det serut nu?

Har tyvärr en del fler frågor. Som val av kondensator typ, tex.

"Output Filter Capacitor
The primary criterion for selecting the output filter capacitor
(C4) is low effective series resistance (ESR)."

47 och .1 ska jag ha men kan inte tolka elfas sida, villka är det som ESR av dom som dom har?
Skriv svar