Här är en liksom mig var med och drömde som barn om bygga en Fantom cykelbil i masonit.
Sen tror jag M6 är lite vanskligt för styrning. Jag skulle gått på M8.
Edit
Köp en bok och bli inspirerad. Ritning till Fantom ingår https://www.bokborsen.se/?_d=asc&_s=pri ... 9179882327
Palle500: Ja, M6 håller mer än väl De flesta velomobiltillverkare har M6 för både styrning och hjulupphängning(dock inte för att bära vikten då det är McPerson-fjädring på dom). Det blir nog en liknande vinkellänk som du skickade. Beställer nog PTFE-lagrade från MecMove för 120kr/st
Jag kommer bygga den av kolfiber då min mål-vikt är 25kg på den
Glattnos, intressant ställe med reservdelar för velomobiler som du länkade till. Visste inte att dom körde med macpherson fjädring.
Är livsfarlig länk, man blir sugen på att bygga en velomobil. Men tiden och pengarna behövs till annat.
Mina inlägg var mera tänkt som nostalgi än konkreta byggförslag. Kör du i kolfiber, det är denna tids rätta grej.
Här har du lätt konstruktion, men då blir inte karossen speciellt vridstyv. Har du funderat på att ha en ram täkt med typ klarlackat sidentyg, lite som man byggde flygplan förr?
Jag uppskattar alla länkar, jag är intresserad av alla möjliga byggtekniker då jag är en konstruktionsnörd
Jag kommer nog bygga karossen med traditionell laminering för att få styrka samt låg vikt. Exakt hur jag ska göra har jag inte bestämt ännu men jag vill välja en metod som ger mig full kontroll på karossens form så det lutar åt att CNC:a fram en plugg i polystyren och sen utgå från den
Fick hem M6 länkhuvud(Rodobal) av standard kvalitet samt en tätning(som man drar över hela kulhuset) från MecMove idag. Dessa länkhuvuden är styva(glappfria/tajta) och verkar kvalitativa så det blir nog dessa
Tätningen är jag dock inte helt övertygad om ännu utan måste nog testmontera lite först.