RF för att trigga mina studioblixtar

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Maxieboy
Kontakt:

Inlägg av Maxieboy »

OK, Tack för det, nu trillade poletten ner!Det sitter en 4060 med lite kringkomponenter (R/C-nät) som alltså genererar en kod när kameran triggar? Då kanske det inte hjälper att byta ut bara från 315Mhz till 433,9Mhz modulen det är kanske skit samma vilken frekvens som används? Kan man öka uteffekten då på den befintliga? Kan man sätta dit en större antenn? IR-Har jag testat och det funkar men bara så länge blixtarna kan se min IR-utlösare på kameran. Hur bygger man en IR-Slav som man kan fästa i taket t.ex. ? Alltså någon form av länk station.
rehnmaak

Inlägg av rehnmaak »

Hur desperat är du? Jag har inte velat lägga mig i denna diskution, men radiostyrd blixt är inget problem, frågan är bara hur mycket det får kosta. Jag skulle tro att om du lägger ut jobbet på någon lämplig konsult så skulle det kunna kosta i runda tal 20000+moms för en första prototyp.

(Är detta att gå över gränsen när det gäller forumreglerna?)
Maxieboy
Kontakt:

Inlägg av Maxieboy »

Det låter ju förträffligt. Men jag skall bara ha EN!!!
Användarvisningsbild
tusse

Inlägg av tusse »

Maxieboy
Kontakt:

Inlägg av Maxieboy »

Tack för dagens bästa tips! Nu åker jag til Stan!
Tack och hej :)
Användarvisningsbild
meckis
Kontakt:

Inlägg av meckis »

kolla på bilderna du skicka.. o det skulle ganska lätt gå att hänga på kjells moduler på din befintliga blixtstyrning. dock kommer det givetvis inte få plats i mekaniken.

den befintliga sändaren har en pcb antenn som inte ger lika bra räckvidd som en 1/4 vågs antenn. kjells moduler kommer ge dig bättre räckvidd.

av att kika på bilden på sändaren kan jag redan ge dig anvisningar hur du ska montera in en sändaremodul från kjell.

har använt deras moduler, funkar hyffsat o ska definitivt ge bättre räckvidd än det du har idag!
Användarvisningsbild
tusse

Inlägg av tusse »

meckis>>!"har använt deras moduler, funkar hyffsat o ska definitivt ge bättre räckvidd än det du har idag!!
Du är den första som skriver något positivt om Kjells sändare som jag sett därför undrar jag. Har du använt dom för dataöverföring, rs232 eller liknande.

Alternativ till hf-moduler.: http://www.goldmine-elec-products.com/p ... 1&mitem=11
Användarvisningsbild
meckis
Kontakt:

Inlägg av meckis »

har använt dom till enkalre dataöverföring. dom e inte superbra. men det e ju bättre räckvidd än det han har idag!
Maxieboy
Kontakt:

Inlägg av Maxieboy »

Tack, jag tar emot all hjälp jag kan få för att förbättra de grejor jag har!

Vad jag har testat lite med är en R/F ringklocka från kjell.com för 99:- spänn.
När jag kopplar sändaren till kamerans blixtsko och tar ett kort så ringer det i klockan! Så det är ju en bra början. :)

Vad behöver man skicka för data via R/F för att ge GATE ström på en SCR? Det är ju det det handlar om eller hur?

I mottagardelen som är sänningsförsörjd via 240Volt så är det inga problem med plats, enheten är rymlig inuti.
Det finns ju inget batteri där som tar plats.

I mottagaren som är batteridriven är det lite mer begränsat med utrymme.
Idag sitter det ett 6 Volt batteri där (4F22) Jag skulle önska att man kan köra den på ett standard 6F22 9volt istället om det är möjligt.
De andra batterierna (4F22) är jobbiga att få tag i.

Jag har tyvärr inte mottagardelarna hemma så jag kan inte fotografera av dem, de ligger i studion.
Jag skall fixa bilder på kretskorten om det är till någon hjälp.
Skriv svar