801 är nu demonterad, men samma resultat i alla fall.
De få plåtar som finns är omlödda redan.
Ang PRE GND:
Min förstärkare är köpt i butik här i Sverige av mej och bör ju vara av Europa modell.
Den är mycket riktigt till preamplifier och det första som händer på andra sidan kabeln är att pinne 7 logic gnd och pin 4 pre gnd går via var sin 1uH spole till chassie jord.
Hela förförstärkarens spänningar verkar stämma vad jag kommit fram till. De knasiga är ju dock att chassie på förförstärkaren även den ligger då 4v högre än chassie för slutsteget.
Uppdaterade ritningen lite med blå och röda ringar för jordpunkter ja mätt upp.
De blå är de som ligger 4v över de röda
Rep av förstärkare
Re: Rep av förstärkare
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Yes, spolar hela.
Provade byta c764 till en hälften så stor och c763 till en lika stor. Då sjönk 0:an till 0,6v mot chassie. Bytte tillbaka till de gamla och spänningen ligger kvar på 0,6v??? Nu är ja förbryllad...
Provade byta c764 till en hälften så stor och c763 till en lika stor. Då sjönk 0:an till 0,6v mot chassie. Bytte tillbaka till de gamla och spänningen ligger kvar på 0,6v??? Nu är ja förbryllad...
har du samma likspänning på dom tre punkterna som induktanserna är anslutna till?
om spolarna är hela så skall du ha det
om spolarna är hela så skall du ha det
Spolar hela och samma potential över allt.
En tanke:
När jag ansluter RCA kablage från pre amp utjämnas potentialen via dessa? Ska det vara så? Känns inte som det är det kablagets uppgift direkt?
En tanke:
När jag ansluter RCA kablage från pre amp utjämnas potentialen via dessa? Ska det vara så? Känns inte som det är det kablagets uppgift direkt?
Har nu fått i en ny 4027 och börjat mäta igen.
Symtom nu:
Utan pregnd byglad till gnd laddar man blå gnd till 4v varannan gång man trycket på meter light knappen (in på pin 3, ic801)
Och varannan gång sjunker blå gnd tillbaka till 0v. När man sedan trycker knappen igen hör man att kretsen växlar men då blir blå gnd 4v igen och pin4 på ic801 blir hög och så skall de ju inte va.
Med pregnd byglad till gnd växlar ic801 funktion sålänge knappen är intryckt men så fort man släpper den går den tillbaka till utgångsläge.
Jag har provat flytta runt de flesta transistorer runt ic801 för att se om felet flyttar sej, men inte....
Förslag?
Symtom nu:
Utan pregnd byglad till gnd laddar man blå gnd till 4v varannan gång man trycket på meter light knappen (in på pin 3, ic801)
Och varannan gång sjunker blå gnd tillbaka till 0v. När man sedan trycker knappen igen hör man att kretsen växlar men då blir blå gnd 4v igen och pin4 på ic801 blir hög och så skall de ju inte va.
Med pregnd byglad till gnd växlar ic801 funktion sålänge knappen är intryckt men så fort man släpper den går den tillbaka till utgångsläge.
Jag har provat flytta runt de flesta transistorer runt ic801 för att se om felet flyttar sej, men inte....
Förslag?