Fotodetektor problem

Lysdioder, Optiska sensorer, Fiberoptik, Displayer, Lasrar, Optiska kopplare
Användarvisningsbild
Korken

Inlägg av Korken »

Men, borde inte min tekniskt sätt fungera?
Om så, hur mkt ohm ska motståndet vara?

//Emil

Edit: Hmm, Min fungerar nog inte tänkte fel...
rehnmaak

Inlägg av rehnmaak »

Henry > Du har inte presterat annat än en gissning att det går att göra. För mig så är det inget annat än svammel. Visa nu vad du kan och gör en konstruktion med en PNP transistor. Jag hävdar fortfarande att det inte går.

Av de konstruktioner som har presenterats hitills så är det bara macgyver lösningen med ändringar som *eventuellt* fungerar.

Korken > Hur mycket ström behöver kunna dra?
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

I boken "Elektronik för alla" del1 finns ett schema (visserligen med två transistorer) som löser detta. Hittar tyvärr inte boken, men det kanske finns någon annan här som har den.

Annars kan du ju prova några av förslagen här. Jag skulle börja med Macgyver's eftersom han löste ett knepigt ljus-relaterat problem som jag hade tidigare. :)
Användarvisningsbild
Korken

Inlägg av Korken »

rehnmaak skrev:Korken > Hur mycket ström behöver kunna dra?
Min. 5V genom Bas-Emitter.

Edit: Glömde berätta att Collector spänningen är på 900V så ta hällst inte ström därifrån i era scheman, tack!

Edit: Javet tänk på skillnaden mellan spänning å ström.

//Emil
Senast redigerad av Korken 3 februari 2006, 23:12:00, redigerad totalt 2 gånger.
rehnmaak

Inlägg av rehnmaak »

Nu har jag designat och simulerat en lösning som fungerar. Byt R1 mot en fotodiod (tex EL-PD202B) med katoden (pilen) uppåt. Nedre skalan på plotten är resistansen R1 (dvs strömmen i fotodioden) i ohm och inget annat.

Bild

Bild

EDIT: Korken > du verkar ha problem att skilja mellan spänning och ström. Jag vet inte vad du sysslar med men du kanske skulle ta det varligt...
Användarvisningsbild
Korken

Inlägg av Korken »

Vad är 0:an längst ner?
Och är R2 47k ett motstånd på 47000ohm?
Och samma me R3?

Jag vet vad spänning och ström är, även om jag skriver fel ibland. (spänning = volt, ström = ampere)

//Emil
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

0:an är jord, ja signaljord alltså. (Kolla på symbolen och batteriets poler.)

k = kilo = 1000, så 47k = 47000 ohm.

En annan sak:

Du skriver 900V, ska du verkligen använda det? Till vad i såfall?
Jag rekommenderar dig *inte* att använda så hög spänning eftersom du inte verkar ha så mycket kunskaper om elektronik. Absolut inte illa menat. Det är ett vänligt men allvarligt tips! Det här med kilo-ohm får man lära sig redan i årskurs 7 (om man läser elektronik). Har man missat det så har man ganska troligen missat kunskaper som behövs för så höga spänningar som 900V.
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

rehnmaak: Det var ett sådant schema som macgyver visade som jag hade i åtanke fast med den skillnaden att dioden var vänd på andra hållet och kollektorn ej kopplad till spänning utan enbart resistorn och belastningen kopplad mellan kollektorn och spänning. Har sett sådana scheman som styr ett relä beroende på om det är ljust eller mörkt och dom jag sett använder fotoresistorer och det har fungerat hur bra som helst när jag själv testade det för kanske en 15 år sedan. Om det inte fungerar med en fotodiod + en diod som du sa så hade det blivit en mycket lugnare stämning om du hade förklarat varför istället för att komma med dom kommentarerna du gjorde. Då hade jag och alla andra som ev undrat fått reda på varför och så hade det varit frid och fröjd.
rehnmaak

Inlägg av rehnmaak »

Det är en väsentlig skillnad mellan fotodioder och fotoresistorer. Jag skrev att man är tvungen att köra med två transistorer, just pga att trådskaparen ville använda en fotodiod.

Du kan krångla på hur mycket du vill, jag har förklarat att man MÅSTE ha två transistorer. Du går bara omkring och gissar saker. Om du hackar ner på mina lösningar så får du faktiskt leverera något som är bättre. Jag ger mig gärna när du har levererat en lösning som fungerar.

macgyver lösningen *kan* fungera om man har väldigt lite last på utgången (i storleksordningen uA).
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Jag har inte sagt att "du har fel" jag har bara egna tankar och funderingar omkring detta, så ta det lugnt. :)

Jag skrev om föregående schema med fotoresistor pga att han skrev
"Jo, det är klart man får som sagt: Skriv alla era idéer!"
vilket jag också gjorde, och till detta schema med fotoresistorn fungerar en enda transistor så vitt jag vet. Men jag avslutar diskussionen här och nu för det blir bara en massa gnabbande som inte hör hemma här.
Användarvisningsbild
Korken

Inlägg av Korken »

JimmyAndersson skrev:0:an är jord, ja signaljord alltså. (Kolla på symbolen och batteriets poler.)

k = kilo = 1000, så 47k = 47000 ohm.

En annan sak:

Du skriver 900V, ska du verkligen använda det? Till vad i såfall?
Jag rekommenderar dig *inte* att använda så hög spänning eftersom du inte verkar ha så mycket kunskaper om elektronik. Absolut inte illa menat. Det är ett vänligt men allvarligt tips! Det här med kilo-ohm får man lära sig redan i årskurs 7 (om man läser elektronik). Har man missat det så har man ganska troligen missat kunskaper som behövs för så höga spänningar som 900V.
Jag går i 1:a ring och detta är ett fysik/elprogams-projekt som ska bli en induktionskanon och det behövs så mycket för att få "fart" på kulan (ska komma över 100J i kinetisk anslagsenergi).
Jag vet att kilo = 1000, mega = 1000000, giga = 10^9, tera = 10^12 men hittills så har vi inte skrivit tex R1, R2 osv (har skrivit M1, M2 osv) och vi har haft en rektangel som symbolen för motstånd så vart lite förundrad, lika så med 0:an då jag inte sätt den förut när vi har hållt på.

Och det ända som jag inte har fått å funka är fotodetektorn som ska stänga av strömmen så den "släpper" kulan innan den når mitten av spolen då den förlorar nästan all sin kraft då.

rehnmaak:
Jag använder gärna en fototransistor! Som sagt säg ALLA idéer ni har!
-------

Så nu vet ni nog allt. Om ni behöver veta mer säg bara till.
Förlåt om jag inte är upp till allas förväntningar menalla måste börja någon gång och då kommer problem som man måste fråga om.

//Emil
rehnmaak

Inlägg av rehnmaak »

Men dessa kretsar klara på sin höjd ca 10V och 10mA...

Hur mycket ström ska du köra egentligen? Jag har fattat att du ska ha 900V men hur mycket ström? 900V switchar är inte det enklaste man kokar ihop över internet direkt...
Användarvisningsbild
LaRdA
EF Sponsor

Inlägg av LaRdA »

För det första så måste jag säga att du inte ska försöka bygga en coilgun på över 100joule som ditt första projekt, det är absolut inget nybörjarprojekt. Ska du bygga något så börja med att bygga något mindre.
Har du tex funderat på vad du ska ha för transistor att switcha det hela.
Och jag hoppas att du är medveten om att din kondensatorbank antagligen kommer att vara på närmare 5Kj vilket inte är att leka med.

rehnmaak:
Det handlar om strömmar som troligtvis närmar sig 2-3KA.
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Ett litet misstag då du tex råkar kommer åt en uppladdad stor kondensatorbank, vilket i sin tur leder till att det går 100-talet Joule genom dig som tar vägen genom ditt hjärta, tar garanterat livet av dig direkt. Det är ett misstag där man inte får en andra chans.
Användarvisningsbild
Korken

Inlägg av Korken »

LaRdA skrev:För det första så måste jag säga att du inte ska försöka bygga en coilgun på över 100joule som ditt första projekt, det är absolut inget nybörjarprojekt. Ska du bygga något så börja med att bygga något mindre.
Har du tex funderat på vad du ska ha för transistor att switcha det hela.
Och jag hoppas att du är medveten om att din kondensatorbank antagligen kommer att vara på närmare 5Kj vilket inte är att leka med.
Det här är inte min första "coilgun" om du tror de, det är min 3:dje.
Jag har ökat på kraften för att slå mitt gamma rekorde på 73J (600V/står inte om strömmen och det va en 1stegs avfyrning) och jag är fullt medveten om farorna som finns.
Därför har jag byggt in kondensatorerna i en plastlåda så ingen kommer åt dem och alla kablar är i en plast slang. Då jag inte vill att nån ska få sig en kyss.
Men nu när jag har ökat till 900V (hittar inget om strömmen, men kan fixa en bild på dem om nån vill veta) och 2stegs avfyrning så hoppas jag att ja kan nå 100J.

Förut så körde jag med en "kontakt-detektor" och det gick bra bara att den bara håller 3-4avfyrningar och då sa min lärare att jag skulle ha en fotodetektor istellet då den inte behöver vidröra kulan.

Jag vet att 900V är mycket och har därför köpt starka transistorer (max 1000V/10A) så dem ska klara det. De må va första gången jag börjar blanda in transistorer å sånt men någon gång måste vara den första.

Men, istelle för att prata vad jag ska ha det till så vart jag sugen på att höra rehnmaak:s fototransistor idé, lägg gärna upp den.

För alla som vill veta lite mer om induktionskanoner och hur man tillvärkar dem: www.anothercoilgunsite.com/

//Emil
Skriv svar