Sortera Komponenter i Databas ?
- PHermansson
- EF Sponsor
- Kontakt:
Jag anser att Excel är ett av världens bästa program (faktiskt!), men det är inte speciellt bra att bygga databaser i. Enkla listor, kanske med några "slå upp"-funktioner funkar väl, men du pratar redan om paketartiklar och det blir ganska snabbt komplicerat.
Mitt tips är att du använder Access. Där finns hyfsad hjälp samt en hel del wizards. Mycket går att göra med dra-och-släpp, men programmering kommer att krävas.
Om du väljer Access, gör då så från början att du lägger upp två databaser, en med ren data och en med kod, formulär etc. Det blir mycket enklare att distribuera.
Lycka till!
Mitt tips är att du använder Access. Där finns hyfsad hjälp samt en hel del wizards. Mycket går att göra med dra-och-släpp, men programmering kommer att krävas.
Om du väljer Access, gör då så från början att du lägger upp två databaser, en med ren data och en med kod, formulär etc. Det blir mycket enklare att distribuera.
Lycka till!
Hmmm. Jag tackar för tips & ideér !!! Ska titta närmare på MySQL, kan vara en god idé värd att bygga vidare på, men inventeringen nu kommer att ske i Excel, eller Calc, beroende på vilken dator jag hamnar framför när det är dags. Jag har alldrig hört talas om att man kan länka i excel, men det ska väl gå att lösa på annat sätt annars.
Tack igen, inte för att jag blev mycket vettigare men lite mer kött på benen har jag ju!
Och jag antar att ni använder något lager program eller inte inventerar alls?
Jupp, ok. Thread Closed.
Tack igen, inte för att jag blev mycket vettigare men lite mer kött på benen har jag ju!

Jupp, ok. Thread Closed.
- MadModder
- Co Admin
- Kontakt:
Jag har min lilla "databas" i excel. Det funkar för mig. Har ju inte direkt någon större omsättning på komponenter... 
Har inte orkat lägga in allt än, t.ex alla kondingar...
Dessutom har jag ibland slarvat med att uppdatera efter en del byggen! Det betyder att jag får inventera. Igen...
sparade lite snabbt som html bara... --> slap me!

Har inte orkat lägga in allt än, t.ex alla kondingar...

Dessutom har jag ibland slarvat med att uppdatera efter en del byggen! Det betyder att jag får inventera. Igen...

sparade lite snabbt som html bara... --> slap me!