Sortera Komponenter i Databas ?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
PHermansson
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av PHermansson »

Jag röstar för MySql, kanske i kombination med det nya databasverktyget i OpenOffice 2.0. Det trista med Excel/Access är att man låser sig till ett format, ska man lägga upp en nytt register tycker jag det är bättre att använda ett öppet format som kan läsas av en mängd olika program.
Malm

Inlägg av Malm »

Jag skulle kört på ett webbaserat system, exempelvis PHP i kombination med MySQL. Enkelt och bra, iaf om man redan kan ett scriptspråk.
Nicke

Inlägg av Nicke »

Ok, sammanfattnigsvis blir det då antinge Excel/Calc(open office), Access eller MySQL.

För att eventuellt kunna utöka funktionerna så får jag köra något hembyggt program.

Webinterface låter mycket praktiskt!

Jag har hört talas om MySQL innan, är det lätt att lära sig?

Tack för alla ideér ! :)
Användarvisningsbild
RRacer

Inlägg av RRacer »

Jag anser att Excel är ett av världens bästa program (faktiskt!), men det är inte speciellt bra att bygga databaser i. Enkla listor, kanske med några "slå upp"-funktioner funkar väl, men du pratar redan om paketartiklar och det blir ganska snabbt komplicerat.
Mitt tips är att du använder Access. Där finns hyfsad hjälp samt en hel del wizards. Mycket går att göra med dra-och-släpp, men programmering kommer att krävas.

Om du väljer Access, gör då så från början att du lägger upp två databaser, en med ren data och en med kod, formulär etc. Det blir mycket enklare att distribuera.

Lycka till!
Nicke

Inlägg av Nicke »

Hmmm. Jag tackar för tips & ideér !!! Ska titta närmare på MySQL, kan vara en god idé värd att bygga vidare på, men inventeringen nu kommer att ske i Excel, eller Calc, beroende på vilken dator jag hamnar framför när det är dags. Jag har alldrig hört talas om att man kan länka i excel, men det ska väl gå att lösa på annat sätt annars.

Tack igen, inte för att jag blev mycket vettigare men lite mer kött på benen har jag ju! :D Och jag antar att ni använder något lager program eller inte inventerar alls?

Jupp, ok. Thread Closed.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Jag har min lilla "databas" i excel. Det funkar för mig. Har ju inte direkt någon större omsättning på komponenter... :D
Har inte orkat lägga in allt än, t.ex alla kondingar... :P
Dessutom har jag ibland slarvat med att uppdatera efter en del byggen! Det betyder att jag får inventera. Igen... :P

sparade lite snabbt som html bara... --> slap me!
Nicke

Inlägg av Nicke »

Perfekt !

Jag får bifoga en skärmdump när jag kommit en bit. Tack för den! Där har jag kolumner!
Användarvisningsbild
chille
Kontakt:

Inlägg av chille »

Jag hade en databas i MySQL förut, men den är nog inte så up-to-date längre. Höll även på knacka ihop ett Eagle-script som skulle kolla mot databasen ifall komponenterna fanns :)

Jag skulle iaf rekomendera MySQL eller liknande av precis samma anledningar som tidigare talare.
Skriv svar