Driva två LED's med 1.5 volts batteri

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Jag har sett en del sånna byggen på nätet. Och det skulle inte vara helt fel att ha en. Men jag vill veta vad jag bygger...
Användarvisningsbild
Greensilver
Kontakt:

Inlägg av Greensilver »

markusb skrev:Greensilver: Sökte lite snabbt på elfa men hittade inga pärlor med hål.
Du borde väl oxå ha en på nåt gammalt skrotkort?
Tyvärr har jag inte särskilt mycket skrot eftersom jag började med elektronik rätt så nyligen. Skrotade dock en dator idag för att få lite prylar jag behövde. :) Är det någon annan som vet var man kan få tag på ferrit kärnor?
matseng
Kontakt:

Inlägg av matseng »

Gå in på Elfa, sök efter BEADS i sökrutan. Dom kanske inte är helt optimala, men bör nog fungera iallafall.
Användarvisningsbild
Greensilver
Kontakt:

Inlägg av Greensilver »

Tackar, en sådan kanske funkar ja, tyvärr var de så fasligt höga i proportion till diametern. Sökte vidare lite och hittade dessa:
http://www.elfa.se/elfa-bin/dyndok.pl?dok=2011480.htm

"Toroider av ferrit" - det borde väl vara sådana man skall ha eller?
markusb
Kontakt:

Inlägg av markusb »

danei skrev:Jag har sett en del sånna byggen på nätet. Och det skulle inte vara helt fel att ha en. Men jag vill veta vad jag bygger...
Kör den i simulator innan. Då kanske du lyckas lura ut strömmen.
Den är iaf grymt smidig med tanke på antalet komponenter!
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Då måste jag ju ha en bra modell på trefon.
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Byggde också en sådan här för några år sedan, använde dock bara en vit kraftig lysdiod och kördes helt och hållet på ett litet 1.5v stavbatteri. Lampan fick ca 20mA om jag inte minns fel. Den energin som lagras i spolen går sen genom lysdioden i när trissan stängs och denna ström torde då i stort vara i proportion till kärnstorleken. Så större kärnstorlek borde då också ge större ström genom dioden. I det schemat från länken så har resistorn till basen på trissan kanske också någonting att göra med hur stor ström som kan lagras i spolen.

Den ferritpärlan jag använde var aningen mindre än den 5mm vita lysdioden. Jag kan säga att det var ett helvete att linda dom 15 varven dubbelt lagd tråd som behövdes då hålet i mitten var knappt en mm i bredd så jag var tvungen att använda 0.05mm tråd till det.

Men detta schema är väldigt bra och enkelt att göra så det kan jag rek. Den gav lite ljus ifrån sig ända ner till 0.42v.
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Får väl testa någon gång då.
Användarvisningsbild
netrunner

Inlägg av netrunner »

Jag är lite trött på att rödpunktsikte till luftpistolen ska ha så jobbiga batterier. Dyra, pilliga att byta och dom ger bara bra ljus i ca 30 minuter.

Nu har jag monterat två AAA batterihållare (en på vardera sida) som troligen ger 100+ timmar, i drifttid...

Snyggare :twisted: med en batterihållare och ett kretskort på andra sidan...
markusb
Kontakt:

Inlägg av markusb »

Henry skrev: Men detta schema är väldigt bra och enkelt att göra så det kan jag rek. Den gav lite ljus ifrån sig ända ner till 0.42v.
Yes, ett stort plus i kanten för den här kretsens förmåga att jobba på låg matning. Batterier som annars är "slut" funkar ju hur bra som helst till att hålla en diod tänd i några timmar!
Skriv svar