Driva två LED's med 1.5 volts batteri
- Greensilver
- Kontakt:
Tyvärr har jag inte särskilt mycket skrot eftersom jag började med elektronik rätt så nyligen. Skrotade dock en dator idag för att få lite prylar jag behövde.markusb skrev:Greensilver: Sökte lite snabbt på elfa men hittade inga pärlor med hål.
Du borde väl oxå ha en på nåt gammalt skrotkort?

- Greensilver
- Kontakt:
Tackar, en sådan kanske funkar ja, tyvärr var de så fasligt höga i proportion till diametern. Sökte vidare lite och hittade dessa:
http://www.elfa.se/elfa-bin/dyndok.pl?dok=2011480.htm
"Toroider av ferrit" - det borde väl vara sådana man skall ha eller?
http://www.elfa.se/elfa-bin/dyndok.pl?dok=2011480.htm
"Toroider av ferrit" - det borde väl vara sådana man skall ha eller?
Byggde också en sådan här för några år sedan, använde dock bara en vit kraftig lysdiod och kördes helt och hållet på ett litet 1.5v stavbatteri. Lampan fick ca 20mA om jag inte minns fel. Den energin som lagras i spolen går sen genom lysdioden i när trissan stängs och denna ström torde då i stort vara i proportion till kärnstorleken. Så större kärnstorlek borde då också ge större ström genom dioden. I det schemat från länken så har resistorn till basen på trissan kanske också någonting att göra med hur stor ström som kan lagras i spolen.
Den ferritpärlan jag använde var aningen mindre än den 5mm vita lysdioden. Jag kan säga att det var ett helvete att linda dom 15 varven dubbelt lagd tråd som behövdes då hålet i mitten var knappt en mm i bredd så jag var tvungen att använda 0.05mm tråd till det.
Men detta schema är väldigt bra och enkelt att göra så det kan jag rek. Den gav lite ljus ifrån sig ända ner till 0.42v.
Den ferritpärlan jag använde var aningen mindre än den 5mm vita lysdioden. Jag kan säga att det var ett helvete att linda dom 15 varven dubbelt lagd tråd som behövdes då hålet i mitten var knappt en mm i bredd så jag var tvungen att använda 0.05mm tråd till det.
Men detta schema är väldigt bra och enkelt att göra så det kan jag rek. Den gav lite ljus ifrån sig ända ner till 0.42v.
Jag är lite trött på att rödpunktsikte till luftpistolen ska ha så jobbiga batterier. Dyra, pilliga att byta och dom ger bara bra ljus i ca 30 minuter.
Nu har jag monterat två AAA batterihållare (en på vardera sida) som troligen ger 100+ timmar, i drifttid...
Snyggare
med en batterihållare och ett kretskort på andra sidan...
Nu har jag monterat två AAA batterihållare (en på vardera sida) som troligen ger 100+ timmar, i drifttid...
Snyggare

Yes, ett stort plus i kanten för den här kretsens förmåga att jobba på låg matning. Batterier som annars är "slut" funkar ju hur bra som helst till att hålla en diod tänd i några timmar!Henry skrev: Men detta schema är väldigt bra och enkelt att göra så det kan jag rek. Den gav lite ljus ifrån sig ända ner till 0.42v.