tecno: Been there, done that.
Oblivion: Perfekt, en teletekniker!
Då ska vi se.. Jag har bytt jack och fräschat till anslutningarna. Kabeln som går in i huset är dragen lite tokigt och är ca 10-15 år gammal. Det är ganska kraftiga trådar i den som ser helt ok ut. När jag flyttade in hade någon dragit ledningarna mellan jacken hel-galet. I de sista testerna så har jag kopplat bort allt i första-jacket förutom den inkommande ledningen.
Jag bor mitt inne i stan och har en telestation i närheten och det är inga luftkablar någonstans. Vet att de drog optiska kablar precis utanför huset för några år sedan. Vet däremot inte vad de är anslutna till.
Nä, det är inte Tele2's fel. Vad jag än hade för leverantör så skulle ju ledningarna vara de samma, så det vore en dum idé att ringa till Tele2 och säga något i stil med "
om ni inte fixar det så går jag över till en annan leverantör"..
Någon skrev att det kan bero på hur många grannar som är inkopplade. Är det inte så att varje lägenhet har en egen tele-ledning och att det iså fall är i telestationen det blir "trångt"? Vore intressant att veta hur många samtidiga anslutningar telestationerna är dimensionerade för.
Det ska bli spännande att höra vad felet beror på. Det roliga är att de orsakerna som Tele2 har angett skiljer sig från det majoriteten skriver här. Jag har fått många förslag på orsaker från Tele2, inget har däremot hjälpt. Den sista teknikern var 100% säker på att det berodde på att jag inte hade kopplat modemet till första uttaget. Nu är det kopplat i första uttaget och jag får exakt lika mycket fel som när jag körde med andra uttaget.
Slutligen: Om det inte sitter någon telefon mm i första uttaget. Blir inte då det andra uttaget "likadant" som det första? Visst, det är 4 meter kabel mellan, men så svag signal kan de väl ändå inte skicka så att det blir störningar efter bara 4 meter? (Det är dessutom bättre kabel än den som kommer in i min lägenhet, som ligger på fjärde våningen.)