Teorier kring Fel-symtom? (Ibland eller alltid?)

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

:( :( :( :( :(

Jag blir nedkopplad trots att modemet är kopplat i första jacket.
Gissa vem som ska ringa Tele2 "first thing" i morgon? :)
jbtvservice
Kontakt:

re

Inlägg av jbtvservice »

Eftersom det fungerat perfekt i 2 år och felet började för 2 mån sedan är det troligast att Tele2 gjort någon förändring av deras uppkoppling för 2 mån sen.
/Janne
sebastiannielsen
Kontakt:

Inlägg av sebastiannielsen »

techno: angående kroneplintarna så hittade jag ett jättebra bevis på flashback forum:

Bild

--> avdagata: "Du har hittat en japan med kroneplintar i, dem går inte att lyssna av med stora krokodilklämmor."
Användarvisningsbild
RRacer

Inlägg av RRacer »

JimmyAndersson skrev:...
060123. Inte hemma..
...
Installera något loggningsprogram, t.ex. IP Tools.

Du kan ju även göra ett script som pingar en DNS eller nåt, och bara spara när du inte får svar.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Hm, om folk går omkring och pillar i såna här kopplingsboxar så förstår jag att det kan bli fel. Och så skyller man på ADSL-leverantören...

RRacer: Bra idé. Ska prova.
Användarvisningsbild
Oblivion
Kontakt:

Inlägg av Oblivion »

Jag skulle nog tro att det inte är tele2,s fel, utan telenätet i sig.

Jobbar som teletekniker och kablar går sönder varje dag... fukt trånger in i skarvar, eller i kablarna. förr använde man papper som issolering, räcker att manteln skadas lite så är hela kabeln förstörd.

Om du har luftkabel så brukar dom gå sönder av tiden :) förr använde man inte uvbeständig plast så den spricker och har sig, glapp är svåra att hitta också, beror mycket på vädret ibland.

Men se till att felet inte ligger i ditt hus, det kan bli dyrt :) har varit med om att utag ärjat och inte funkat som dom ska. hemmameck är inte ovanliga felkällor:) kablar inomhus går ibland sönder dom med.

har varit med om att en plint stog i en bäck:) eller i 40cm vatten där kan man prata om fukt...

Tycker dock att ungjävlar som inte ens vet hur en kopplingspåle ser ut ska hålla sig till sitt cs och inte rota i teleskåp, säger inte att alla phreakers är sånna, finns en massa duktigt folk ute som inte lämnar ett spår efter sig, Men majoriteten som frågar på flashback verkar bara vara idioter.
Användarvisningsbild
tecno
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Inlägg av tecno »

En sak till att testa, prova med en annan splitter.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

tecno: Been there, done that. :)

Oblivion: Perfekt, en teletekniker! :)
Då ska vi se.. Jag har bytt jack och fräschat till anslutningarna. Kabeln som går in i huset är dragen lite tokigt och är ca 10-15 år gammal. Det är ganska kraftiga trådar i den som ser helt ok ut. När jag flyttade in hade någon dragit ledningarna mellan jacken hel-galet. I de sista testerna så har jag kopplat bort allt i första-jacket förutom den inkommande ledningen.

Jag bor mitt inne i stan och har en telestation i närheten och det är inga luftkablar någonstans. Vet att de drog optiska kablar precis utanför huset för några år sedan. Vet däremot inte vad de är anslutna till.

Nä, det är inte Tele2's fel. Vad jag än hade för leverantör så skulle ju ledningarna vara de samma, så det vore en dum idé att ringa till Tele2 och säga något i stil med "om ni inte fixar det så går jag över till en annan leverantör"..

Någon skrev att det kan bero på hur många grannar som är inkopplade. Är det inte så att varje lägenhet har en egen tele-ledning och att det iså fall är i telestationen det blir "trångt"? Vore intressant att veta hur många samtidiga anslutningar telestationerna är dimensionerade för.

Det ska bli spännande att höra vad felet beror på. Det roliga är att de orsakerna som Tele2 har angett skiljer sig från det majoriteten skriver här. Jag har fått många förslag på orsaker från Tele2, inget har däremot hjälpt. Den sista teknikern var 100% säker på att det berodde på att jag inte hade kopplat modemet till första uttaget. Nu är det kopplat i första uttaget och jag får exakt lika mycket fel som när jag körde med andra uttaget.

Slutligen: Om det inte sitter någon telefon mm i första uttaget. Blir inte då det andra uttaget "likadant" som det första? Visst, det är 4 meter kabel mellan, men så svag signal kan de väl ändå inte skicka så att det blir störningar efter bara 4 meter? (Det är dessutom bättre kabel än den som kommer in i min lägenhet, som ligger på fjärde våningen.)
Användarvisningsbild
tecno
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Inlägg av tecno »

Om du inte använder/kommer att använda det första uttaget så skulle jag förbikoppla den direkt i skruvplintarna. då är ju nästkommande 1:a jacket.
Pjoms
EF Sponsor

Inlägg av Pjoms »

Rätta mig gärna nå'n om jag har fel, men det här med "första jacket" är väl bara för att man annars bryter upp ADSL:n om man lyfter luren på telefonen som sitter i det första jacket.
Annars borde det inte spela nå'n roll om inte kopplingen genom den telefonen är skruttig och sabbar signalen för ADSL-modemet.
rehnmaak

Inlägg av rehnmaak »

Jag fattar inte att det ska vara så svårt... Man måste först se till att man har torrt på fötterna själv (och det verkar du ha) och se till att adsl modemet sitter i första jacket. Funkar det inte då så är det väl leverantörens uppgift att se till att det fungerar? Be att dom åker ut och MÄTER vad du har för signal.

Jag hade ungefär samma problem som du, funkade fin-fint första månaden, men sen var det mer nerkopplat än uppkopplat. Efter flera samtal med felanmälan så lyckades jag få dom att skicka ut en tekniker i telestationen och mäta och vips så fungerade det.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

rehnmaak: De ska mäta. Ringde senast i går kväll. Väntar på svar vilken sekund som helst.
v-g
EF Sponsor

Inlägg av v-g »

Pjoms:Precis jag har inte modemet där (mest pga att jag inte visste att det inte var första jacket :roll:) och det fungerar utmärkt vad jag vet. Däremot pluggar man lurar i "fel" jack så ryker uppkoplingen ögonabums. :evil:
Användarvisningsbild
Oblivion
Kontakt:

Inlägg av Oblivion »

Optifibern kan du nog glömma tyvärr:) den har inget med telefonledningarna på kundsidan att göra iaf, möjligtvis mellan dom olika stationerna går det fiber, men annars så är det samma ledningar som användes för 30 år sedan som används nu:)

Grannarna har heller inget med saken att göra, ni ligger på egna kopparpar enda till stationen. Förr kunde man dela på ett par med hjälp av bärfrekvenser och liknande. Men sånt kopplar vi bara ner idag, Fungerar inte med adsl.

I teorin så ska det fungera på andra utaget om inget sitter i första, förutsatt att utagen är seriekopplade, är dom paralellkopplade funkar det förståss inte. Men det är ingen garranti att det fungerar, kontaktbläcken i ett uttag kan ju ärja med tiden och orsaka störningar. Men det kan fungera som sagt. Verkar ju dock inte vara ditt problem.

En viktig fråga dock, har du testat med ett annat filter?

Be dom göra en fjärrmätning och se vad dom får fram, alla fel syns tyvärr inte på fjärrmätningar, då får man undersöka mauellt istället, Tycker det låter som att ledningen skulle vara dålig nånstanns men det är svårt att veta vad som orsakar fel utan att kolla på det.

Kan ju säga att jag mer än en gång har varit med om att kunder har klagat på att telefonen är död, men adsl fungerar. Felet har då varit att ena ledaren i paret har varit avbrott på, telefonen behöver båda då det är en balanserad signal, men adsl har fungerat utan problem. Det är ju lite kul:)
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Intressant info!

När jag hade adsl-modemet i andra jacket var det seriekopplat från första jacket. Annars hade det som sagt inte fungerat så bra. :)

Jo, jag testade ett annat filter, men det hjälpte tyvärr inte.
Gör filtret något annat än att filtrera bort "adsl-signalerna" till övriga telefoner?
Skriv svar