Villa larm

Övriga diskussioner relaterade till komponenter. Exempelvis radiorör, A/D, kontaktdon eller sensorer.
DC
Kontakt:

Larm

Inlägg av DC »

föredrar Camento Security larm
sebastiannielsen
Kontakt:

Inlägg av sebastiannielsen »

Dolt (tyst) larm med telefonuppringare och GSM-uppringare.
(Dvs koppla inte in någon siren eller blixtljus.

Det är det bästa.

Se till att dölja ev sensorer/IR-deckare/magnetkontakter också så det inte syns att det är larmat.
Vet tjuven inte om att det är larmat så är det stor chans att polisen eller vaktbolag hinner fram.

Kanske tillochmed låta larmet sända en trådlös signal in till grannen så det småpiper lite hos grannen när larmet går. Då vet grannen om att något är p.g. och att han/hon kan kolla och ev ringa 112.

Sedan gäller det att dölja förbikopplaren (manöverpanelen) också. Ta en ful tavla och häng över förbikopplaren. Se till att kabeln inte avslöjar.

Eller så monterar du en mikrobrytare i tillhållarlåset så man larmar av iochmed att man låser upp.
Användarvisningsbild
zeus

Inlägg av zeus »

Fast en bra grej med larm är att det kanske skrämer iväg tjuven.
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Det bästa är att VISA TYDLIGT att det är larmat, precis som med bilen: då tar tjuven den nästa.

Detta betyder att man INTE ska dölja larmpanel osv. men självklart skydda ledningar och annat som man kan avbryta funktionen på.
sebastiannielsen
Kontakt:

Inlägg av sebastiannielsen »

Om syftet med larmet är att avskräcka så kan man ju ha 2 larm.
Ett avskräckarlarm som aktiveras/avaktiveras trådlöst av det "riktiga" larmet.
(Nu menar jag att avskräckarlarmet har sina egna sensorer osv, men att det "riktiga" larmet pålarmar/avlarmar avskräckarlarmet via trådlöst)

Anledningen till att aktiveringen ska vara trådlös är ifall tjuven hittar avskräckarlarmets central/dosa/osv och följer aktiveringskabeln så kommer han hitta det "riktiga" larmet och sätta det ur spel också. Trådlöst har ju den fördelen att det inte syns.

Huvudsaken här är i så fall at det riktiga larmet (inkl dess sensorer) är helt dolt och avskräckarlarmet är fullt synligt. Tjuven kommer då att attackera avskräckarlarmet och totalförstöra det. När han/hon tystat avskräckarlarmet så tror han det är lugna puckar och kan jobba ostört och 5 min senare så står polisen utanför för att ditt dolda larm har larmat dig/en kompis/en granne som sedan har ringt polisen.

Avskräckarlarmet kan vara en billigare typ som man har råd med att köpa nytt om tjuven totalsaboterar det.
Användarvisningsbild
zeus

Inlägg av zeus »

Inte vanligt att tjuvarna slår sönder larmet.
DeeJayPA
EF Sponsor

Inlägg av DeeJayPA »

Änu en gång har sebbe lyckats sabotera trådar med sitt dravel.
Jävla dagis nivå!
Användarvisningsbild
Housepainter
EF Sponsor

Inlägg av Housepainter »

Kommentaren ovan är en av de som sänker detta forum till dagisnivå. Låt sebbe ha sina idéer och låt bli att vara så oförskämd!!! :evil:
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Håller helt med Housepainter! Känns lite knepigt att vi i detta forum har mycket stor frihet att vara som vi är... förutom att Sebastian tydligen inte får det enl. DeeJayPA.

Varför?
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Jag har varit stenhård när det gäller skitsnacket mot Sebastian.
Jag tjatade *länge* på administratörerna innan en medlem som trakasserat Sebastian under en lång tid fick en varning. Tidigare hade ingen brytt sig mer än att be honom ta det lite lugnt.

En person på forumet tyckte stället att det var Sebastian som skulle kickas pga hans inlägg. :shock:

Det MÅSTE bli ett slut på denna mobbing av forummedlemmar, i det här fallet Sebastian.

Ska (åter igen) ta upp detta med administratörerna/moderatorerna.

edit: Skrev såhär:

"Det MÅSTE bli ett slut på denna mobbing av forummedlemmar, i det här fallet Sebastian.

Kort sagt: Låt det bli ett slut på mesandet från administratörerna.
Som moderator har man händerna bakbundna när det sker allvarliga övertramp. Allt en moderator kan göra är att berätta vad som sker för administratörerna. Man ska inte behöva tjata innan någon gör något.

Vi är så pass många moderatorer och administratörer här att vi kan göra lite mer nytta än att flytta trådar och klaga på bild-bredder!"
DeeJayPA
EF Sponsor

Inlägg av DeeJayPA »

Housepainter skrev:Kommentaren ovan är en av de som sänker detta forum till dagisnivå. Låt sebbe ha sina idéer och låt bli att vara så oförskämd!!! :evil:

Självklart får han ha sina ideer, sen att jag tycker att det sabbar tråden är är min uppfattning.
Icecap skrev:
Varför?
Han får vara precis som han vill jag har inget emot han.
Jag är också som jag är, och säger därmed min mening.
Användarvisningsbild
nole

Inlägg av nole »

Personligen skulle ingen bli gladare än jag om vi kunde börja med
källhänvisningar till våra påståenden ;) Ganska många diskussioner bygger
idag på VÄLDIGT lösa begrepp och vad man föredrar.. PNG vs GIF var ju ett bra
exempel på det (i alla fall från ett håll) och de flesta PIC vs World också..

För gissningsvis så bygger vi ju våra påståenden på information vi läst.. om vi
skulle bifoga lite källhänvisningar så kan man säkert lätt se var Sebastian har
fått sin ide om att larm skulle vara utformat på detta sätt och kan troligen
enkelt vidare hänvisa till mer korrekt dokumentation ( i alla fall i debatörens
egna ögon)

Agresionerna mot Sebastian härör troligen till att han är väldigt säker på sin
ibland något felaktiga information, något vem som helst som arbetat med
någon som tror han är fullkomlig kan intyga, blir lite irriterande i längden.

Nu kan vi ju kanske inte bifoga dokumentation till varje inlägg men kanske
ska vi tänka på att när det börjar bli lite väl mycket ord mot ord så kanske
man kan börja se över sin ståndpunkt? Om ingen av de debaterande kan
tänka sig att ändra åsikt fanns väll ingen mening att diskutera från första
början..
Användarvisningsbild
hcb
Moderator
Kontakt:

Inlägg av hcb »

Jag håller också med Housepainter och Jimmy. Jag håller inte alltid med Sebastian, men i detta fallet var sabotageanklagelsen helt ogrundat.
Pjoms
EF Sponsor

Inlägg av Pjoms »

DeeJayPA skrev:Beror ju på hur du bor. Frågan är ju: Vem bryr sig i dag när en siren tjuter?
Speciellt om den blir tystad efter några sekunder.
Fredrick skrev:Men även om larmet skulle ringa upp så hinner någon bära ut din TV och dra innan någon hinner komma ditt.
.....
Larmsirener från Inferno ska tydligen vara rätt grymma. Har dock aldrig testat dom själv.
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

DeeJayPA: "Han får vara precis som han vill jag har inget emot han.
Jag är också som jag är, och säger därmed min mening."

Med personangrepp? Moget värre!

Att Sebastian ibland är fel ute är inte något som bara han lyckas med, det finns det gott om exempel på i detta forum.

Dessutom tycker jag att Sebastians inlägg inte är speciellt fel men det beror självklart på vilka omständigheter det annars finns om det är användbart.

Att Sebastian har sitt eget lilla sätt kan jag faktisk förstå till fullo(!!) och jag tar åt mig personligt om någon så tydligen kan störa sig på att han är som han är då jag uppfattar det som ett angrepp på min personlighet då jag i mångt och mycket delar ett antal drag med Sebastian och även min pojke.

Hade han vräkt ur sig skitsnack eller okvädesord var det en helt annan sak men att inlägg som håller sig inom topic och kanske belyser en vinkel som inte nödvändigtvis avspeglar mainstream bör INTE kallas "dagisnivå"! (det är i övrigt ett ord...)
Skriv svar